Hjärnblödningar/stroke.
Har tänk på en sak sen igår då det hände en liten insident på Göreborgs utställningen. En äldre råtta (2 år och 1 mån) fick plötsligt en stroke på domarbordet och dog tyvärr bara efter någon minut. Såg riktigt hemskt ut. Domaren hade inte gjort någon speciellt, råttan trivdes, knasstrade och mös och plötsligt så PANG, så började råttan rycka och det såg ut som om den satt i halsen.
Så råttor som är ädre, runt 2 år och upp, dem löper ju alltid större risk att drabbas. Ska man låta bli att ta med sej dem på diverse resor och utställningar? någon som vet om detta hänt tidigare på utställningar? Och om det händer, finns det något man kan göra för att förhindra förloppet, eller är det kört för råttan?
Min blogg: SweGizmo.se

Men fy va läskigt! 
#1 det som var lite ironikst i det hela var att råttan hade just blivit diskad för att den hade lite sår på svansen, det var ungefär som om råttan själv fick sej en chock "va, diskade dem mej:S!"
Mycket fin kille, han var med förra året också och det var kärlek vid första ögonkastet, villa ha han som pappa till en kull jag skulle tagit då, men så visade det sej att det var avelsförbud tror jag det var?

Nä men va taskigt.. Fniss.. lixom.. " Äh jag ger upp!" 
Skönt att det gick så pass fort iaf, behövde han inte lida. Men shit vilken chock det måste varit för ägaren.
Alltid trist när djuren dör! 
# ja, skönt för djuret att det gick fort. Men jag led med ägaren, det var ju väldigt oförberätt. Hon var så glad över att han hållt så braför sin ålder och att han sprungit hela agillity banan utan några större problem och så händer detta:s Jag och domaren var väldigt chockade och fick avbryta en stund.
Nu tänker jag mycket på mina egna gammelgubbar som är 2 år och 2 mån och dessutom roan som är kände för sina dåliga blodkärl:s

Jag har en äldre hona med färgen roan.Hon har faktiskt fått en stroke och har överlevt den.Men hon är betydligt svagare än hon var innan stroken.Klättrar sämre.
#5 hur gammal är hon?

Hon blir tre i September så hon har nått en ganska bra ålder!Jag är så glad för det!
Nä men fy vad obehagligt :(
Mvh Nathalie
#7 ok, det var en bra ålder för en roan må jag säga:) hur gammal var hon när hon fick stroken?
#8 Ja, hoppas man slipper se det igen. Hjärtskärande.

Hon fick sin stroke för lite över en månad sedan, så det är inte så länge sedan.Vi var på besök hos veterinären efteråt med de tyckte att hon var så pass pigg och åt bra att vi skulle avakta läget.Och hon verkar pigga på sig mer för var dag som går nu.Jag hoppas att hon lever länge än!
#10 ja det får vi hoppas:) härligt med gammla roans:)