Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1105 ggr
Tusss
0

Kastering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite nyfiken på det här med kastrering och vilka effekter det har på smådjur.

Och nu, innan någon uppfattar allt fel. NEJ jag VET att man INTE bör kastrera smådjur eftersom det är ett så stort ingrepp på ett så litet djur. Detta är ENDAST nyfikna funderingar.

Men, då jag har två hanar som bråkar mycket har ändå tanken dragit förbi då jag vet att både hundar och katter brukar bli mindre dominanta efter kastrering. Så jag undrar om någon här inne vet hur råttor reagerar på det? Har det ens förekommit?

hus-musen
0

Det är inte så vanligt med kastreringar men visst förekommer det! Precis som med alla andra smådjur så är det narkosen som är farligast. Man ska kastrera dominanta råttor väldigt tidigt, gör man det försent så kan beteendet vara för invant. Och det kan ta 3 månader innan man ser resultat ibland.

Det är ett riskabelt ingrepp i omed sövningen men fullt genomförbart om man har en bra veterinär.

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

#1 okej tack för infon! Då kanske det är lite sent med mina hanar eftersom de båda är snart ett halvår..?

hus-musen
0

#2 Näe de är inte alls försent, de är nog en rätt lagom tidpunkt=) Men är du säker på att någon av dem är överdominant då? Det kan bli en hel del gnabb eftersom de är tonåringar men de går över efter nån månad=)

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

De har hållt på såhär i flera månader och jag har fått bekräftat att den yngre är den som är överdominamnt och att flera i hans kull har varit det :/

hus-musen
0

#4 Okej.. Jobbigt med överdominanta djur.. Men vad menar du med att flera i hans kull har varit överdominanta? Är alla kastrerade eller?

Du kan ju prova med kastrering, men var beredd på att det inte går bra alla gånger.

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

Nej, men jag har fått höra att ett flertal av hanarna iaf har varit överdominanta till beteendet. Med samma tendenser som min kille..

Dock litet förvirrande då det alltid är han som flyr.. men det kan tydligen vara så..

Mjo, men då är också frågan om jag törs chansa ifall han kanske inte vaknar upp igen :S

Ladyinred
0

jag har haft en kastrerad råtta, men han satte jag in i en honflock efter det och han levde gott en lång tid efter det. dock blev han sjukligt överviktig.

Tusss
0

ah så det kan hända också? Hur blev han till beteendet?

hus-musen
0

Om de är riktigt överdominanta så försvinner inte beteendet iaf bara sådär ändå. Annars kan du ju prova med att ha honom som flockledare för en flock med yngre djur än honom, det kan funka.

Qui dormit, non peccat

Tusss
0

ja det skulle kanske funka, om jag hade råd att skaffa mig en liten flock åt honom… Men det har jag inte.

jag står för det mesta ut med deras bråk, men ibland separerar jag dem över natten för att få lite lugn och ro. Och då är de sams igen nästa morgon

Thirre
0

Jag har haft några kastrater.. För egen räkning.. Bongo, Loffe, Kissen och någon mer som jag inte kommer ihåg namnet på. (Inte för att jag har dålig koll utan för att jag lider av en extrem huvudvärk som gör att jag kan tappa ord och hela meningar fast jag vet egentligen det exakta svaret..) Det har gått bra alla gånger utom Kissens kastrering då han fick en infektion i snittet men det botades med antibiotika. Bongo blev ungefär 2,5 år, Loffe blev nästan tre år, Kissen vart i alla fall över två år (exakt kommer jag inte ihåg) och den sista som jag för mitt liv inte kommer på namnet nu blev även han gammal, 2 år och 9 månader.

Bongo kastrerades efter att ha huggt mig ordentigt utan anledning, jag satt på golvet med grabbarna springandes i lägenheten och samtidigt inredde jag deras bur efter storskurning. Han hade varit en underbar råtta tidigare men fick en jobbig pubertet. Efter kastreringen, direkt, märkte jag skillnad och han var åter igen en otrolig goseråtta. Loffe blev kastrerad då han var dominant och hade även han en svår pubertet. Loffe och hans bror bodde hos ett par som var köpare till den kullen de kom ifrån och jag fick tillbaka dem när de var ungefär ett och ett halvt år. När Loffes brorsa dog fick Loffe flytta in i honflocken (vid två år och tre månaders ålder) och där trivdes han utmärkt tills åldern tog ut sin rätt. Kissen kastrerades även han för att han hade en jobbig pubertet. Han hade två flockmedlemmar som han älskade att provocera och jaga, mot mig var han lugn. Han kunde inte flytta in i hanflocken efter ingreppet då en av de han plågade extra bestämde sig för att ge igen. Kissen flyttade in hos honorna utan problem. Den fjärde råttan flyttade in i hanflocken igen.

Jag har inte kastrerat någon hane de sista fem åren, den första kastrerade jag -99. För mig och mina råttor har det inte varit några problem och jag själv brukar resonera som så att det är värt att försöka kastrera en dominant och aggressiv hane för att se om det hjälper, om han lugnar ner sig. Om råttan inte skulle göra det får jag lägga en hundralapp till för avlivning men kostnaden för kastrering är oviktig då jag antagligen "köpte" 1-2 års liv.

Glöm dock inte bort att den mentala mognaden kan hålla i sig ett tag, i värsta fall två-tre månader, så man skall inte åka iväg till veterinären för att kastrera sin råtta så fort han blir stökig i buren. Många gånger lugnar de ner sig.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Lancia
0

Jag har en kastrat hemma som fick kulorna klippta efter att ha blivit en riktigt jobbig tonåring mot både dom andra pojkarna och mot mig. Han bet aldrig, men han var ständigt förbannad och stel och verkade inte må bra av så mycket testosteron helt enkelt. Funderade ett bra tag innan jag beslutade mig helt och hållet, då statistiken tidigare för råttor och sedering inte varit jättebra direkt.

Efter operationen åkte han på en infektion i operationssåret trots att han fick antibiotika i förebyggande syfte, men vi spolade rent dagligen och det länkte ihop fint så småning om.

Till temperamentet blev han otroligt mjuk efter några veckor och från att ha gått från att vara flockens tickande bomb till världens socialaste och mysigaste kille. Han bor kvar i samma hanflock som innan, men satt ensam i sjukbur under några veckor så såret och infektionen läkte ut.

Jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att kastrera. Numera är han världens underbaraste kille som charmar precis alla! :)

Mansonchild
0

Hur mycket kostar det ungefär att få en råtta kastrerad.
Jag har själv en råtta och han är jättelungn men han luktar inte så jättfräscht..

Allamej
0

#13 Jag hoppas att du skämtar, snälla säg att du gör det…

Vad väljer du hellre, en råtta som är jättego och lugn men som luktar lite eller ingen råtta alls? För det kan bli resultatet.

Man ska aldrig kastrara en råtta pga. din anledning. Orsaken om en råtta luktar illa är antingen bristande hygien från ägarens sida eller sjukdom.

Luktar inte hans burkompis på samma sätt så ska man överväga sjukdom

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
0

Jag har kastrerat en råtta och det har gått jätte bra, han går nu med 3 tjejer.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Terato
0

#13,14: Illrar t.ex. kastrerar man ju pga. att de luktar så mkt när de är okastrerade så det är väl inte en jättekonstig tanke Mansonchild har. Men som sagt är det ju så jäkla riskfyllt med kastrering på råtta så det är absolut inte anledning nog att göra en kastrering.

Sen tror jag som sagt knappast att det är testosteronet som gör att han luktar.

Prova att toaträna honom. När jag har varit råttvakt har jag blivit så jäkla äcklad över hur de har luktat, just för att de inte har varit rumsrena. Dräller de omkring i sitt kiss och bajs så luktar de därefter.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

#6 Hur gamla är råttorna exakt?

Hur såg det ut innan du skaffade lillparveln? Var den vuxna råttan ensam då?

Berätta mer detaljerat vad som händer när det blir bråk.

Tyckte det var lite svårt att få en uppfattning om situationen. Kanske inte handlar om överdominans utan om ren och skär avsaknad av flocksmarthet hos den lille?

Jag har väldigt lite erfarenhet av introduceringar och speciellt hanar men kanske kan hjälpa till att spåna om det blir mer tydligt vad det är som händer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se