Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 433 ggr
MoaL
0

Nakenfisar

Hallå, hallå allesammans! :)

Om fem veckor kommer det mest troligt att flytta in en eller ett par nakenfisar till mina andra råttor. Det är en jag känner som har fått två kullar - ja, hon hade planerat dem, och ja, jag har sagt till henne att det inte är råttor som man egentligen ska avla på med tanke på alla deras problem. Eftersom jag tycker att de trots sina genetiska defekter är oerhört charmiga och så fula att de är söta så tänkte jag att jag ändå gott kan öppna mina dörrar för åtminstone en liten nakenfis, eftersom jag vet att mitt hem är det bästa hem de kan komma till. Jag har sedan tidigare tolv råttor, varav tio av dem är födda här. Sex honor och sex hanar. En eller två till kostar inte mer eller tar någon mycket mer tid, eftersom jag oftast umgås med allesammans i vardera flock samtidigt. Det är ju särskilt i början som nykomlingar pillas med i timtal för att bygga upp ett varaktigt band.

Jag vet självklart att de antingen kan ha fel på njurarna eller thymuskörteln, så nu är min fråga: Vad är njurvänlig mat?

Mitt Torrfoder är ihopblandat av diverse blandningar, både müsli och djuraffärsblandningar, samt Care+Råtta och RatComplete, för att de ska få så mycket variation som möjligt. Jag är inte särskilt mycket för att enbart ge egenblandat müsli-baserat foder, eftersom det är svårt att veta exakt näringsvärde, och jag vill inte att mina djur ska bli sjuka på grund av mig. Care+Råtta och RatComplete är dock två väldigt bra - men dyra - foder. Müsli och köpesblandningar ger jag enbart för variationens, stimulansen och plånbokens skull, haha. :)

Det jag har hittat på nätet är att man gärna kan ge nakenfisar lite extra protein, Omega 3 och mycket kolhydrater. Det sista är väl självklart, de förbränner ju mer än sina pälsade kompisar, men de första två är jag nyfiken på varför de ska ha extra av. Om det är något särskilt alltså. :)
Alla mina djur får grönsaker och eventuellt frukt varje dag. Råttorna får ofta - så länge de inte riskerar att bli överviktiga förstås - olika slags gröter, välling, ris, pasta, inälvsmat, oskalade räkor, ägg, omelett, och så vidare i det oändliga.
De får självklart röra på sig varje dag, och eftersom allesammans är ganska unga då gammelråttorna gick bort för några månader sedan så är det nästan alltid full rulle. Alltså skulle en eller ett par ungdomar till bara vara helkul för mina små racerråttor. :) Mina råttor är tyvärr lite väl hårdhänta och burdusa i sina lekar, och går det inte får nakenfisarna bo i egen bur, men förhoppningsvis ska allt gå väl. :)

Övrigt som ni kan komma på som jag måste tänka på när det är nakenfisar? Självklart kloklippning på de andra, och temperaturen hos oss är ingen fara, de lär knappast frysa. Den ligger till min nära död alltid på stadiga cirkus 25 grader. Jag kräks nästan över att det är så varmt. *puh* :)
Bottenströet varierar för ögonblicket mellan ToaLätt och alspån, och alspånet får jag såklart helt överge när nakenfisen flyttar in, eftersom det är så vasst. Självklart håller jag rent i buren så att de inte behöver ligga i någon ammoniakpöl och skrota huden. :) Hängmattor och liknande har de redan..

Jag kan inte komma på att jag har glömt något, men ni får gärna påminna mig. Jag kan vara lite virrig ibland. :)

Det enda jag alltså verkligen funderar över är foder som är så skonsamt som möjligt gentemot njurarna, och naturligtvis det omvända - vilket som är extra hårt mot njurarna och som bör undvikas till nudisarna.

Nu vet jag naturligtvis inte för fem öre vilken gensammansättning de små har, men för alla eventualiteter.. :)
Jag vet heller inte riktigt om det är "riktiga" nakenråttor. Den ena råttmamman har liiiite päls i ansiktet men har sedan bara osynliga fjun på resten av kroppen, men på alla bilder jag har sett genom åren av dubbelrexar så är den senare varianten oftast betydligt mer behårad. Den andra råtthonan har bara osynliga fjun över kroppen som bara syns om man håller upp henne. Pappa råtta har också bara dessa osynliga fjun. Helledussane vilka små kräk. :P Vad är det med råttor som gör att de allra fulaste trots allt är oemotståndliga? De är dessutom dumbo hela högen, så då ser de ju extra muppsöta ut. :)

Och jag kan lugna er med att de eventuella nakenråttor som flyttar in hos mig naturligtvis inte avlas vidare på, så ni kan pusta ut. :)

Jag tackar er som har orkat läsa detta inlägg, det blev betydligt längre än jag avsett. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MangoMelon
0

Låter bra det där. Verkar som om dina råttor har det kanon hos dig :)

Det som slog mig var att dina nudisar kanske inte är helt äkta nakisar? De kan vara fuzz också, dom har ofta litelite päls i ansiktet, och har även morrhår o ögonfransar som är viktigt för dem.
Äkta nakenråttor har inga hår alls, saknar morrhår och ögonfransar vilket gör det lättare för dem att få ögoninflammation osv.

Jag fick hem två fuzzbröder igår, de är urmysiga, den ena har lite hår i ansiktet och några fjun på magen o den andra har bara lite på ryggen. Är dina nakisar fuzz behöver de inte mer värme eller annan mat än vanliga råttor. Det enda är att andra tåttornas klor måste vara klippta så att de inte repar nakisarnas hud.
De är jättegoa om kroppen, deras värme känns bättre då de inte har päls ^^

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MoaL
0

Jag har haft och därmed varit besatt av råttor sedan jag var fjorton, så något bör jag väl kunna, haha.. :P

Nej, jag tänkte också att det kanske fanns en liten möjlighet att de inte var "riktiga" nakenråttor. :) Jag hoppas att de inte är det, så att jag får behålla dem så länge som möjligt. Om inte annat så ser jag ju ifall ungarna växer upp. Jag läste nämligen på någon engelsk hemsida att riktiga nakna råtthonor sällan har tillräckligt med mjölk för att föda upp några råttungar, och att man därför parar nakna råtthanar med honor som är nakenbärare för att kunna få fram några bebisar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

myismyname
0

#1 Har inte fuzz lika lätt för att frysa som äkta nakisar? Jag menar, fjunet kan ju inte värma särskilt mycket. Jag tänkte då du skrev att de inte behöver mer värme än pälsade. ^^

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

MangoMelon
0

#3 nej, fuzz behöver inte teoretiskt mer värme en pälsade, eftersom de endå har underhudsfettet. det har inte äkta nakenråttor. Men såklart i praktiken kan det vara skönt för dem att krypa ner i en mysig hängmatta av fleece eller liknande, men det är inget man måste ha (fast det har väl de flesta endå).

Jag har aldrig gillat nakenråttor, men ville nu skaffa två stycken för att kunna bilda mig min egen uppfattning om dem. De är fuzz, och har därför inte alla de genetiska fel o brister som äkta nakisar har. Jag hoppas att de kommer göra ett gott intryck, som det ser ut nu kommer jag vara nerkärad i dom förrän veckan e slut, haha :p

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se