Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 647 ggr
Mia2007
0

Behöver råd

Jag är lite ledsen just nu. Som många säkert vet, eftersom jag skrivit angående det i i tidigare inlägg, så har jag 2 råttjejer som är 15 veckor gamla och köpta i en zooaffär. Anledningen till att jag är lite deppig är att jag tycker att det snarare går bakåt än framåt med att få dem tama. I början gjorde vi stora framsteg men nu känns som om vi e på tillbakagång. Problemet är att de inte tycker om när jag tar i dem, de är rädda för mina händer och får panik när de känner att jag håller fast dem. De klättrar gärna på mig, sitter på axeln osv men själva hanteringen med händerna fungerar inte. Jag tycker att jag har försökt med det mesta men de verkar inte som de tänker börja lita på mig. De fungerar inte att t.ex ha dem i tröjan för de bara klättrar ner och godis har de fått i mina händer sedan de kom men det gör dem inte vänligare inställda. Som det är nu så är den enda fysiska kontakten som vi har när jag ska släppa ut dem ur buren och när de klättrar på mig.

Jag begär inte att de ska sitta stilla i mitt knä och gosa men det skär i hjärtat att de blir rädda nästan jämt när jag tar i dem. Vill så gärna att de ska lita på mig, tycker ju så mycket om dem!

Några förslag på vad jag kan göra? Tror ni att det kommer att bli bättre? Vet att zooråttor ibland har sämre förutsättningar att bli tama.

Jättetacksam för råd, känner mig så ensam i det här! Gråter

blackvelvet
0

Sånna var mina zooråttor i början också. Nu är dom ett år och handtama och tycker om att vara med mig. Nyckelordet är tålamod. Tålamod tålamod tålamod. Stå utanför buren med godsaker eller bara stå så dom kan klättra upp på din axel. Och efter ett tag lovar jag att dom gör det. Om dom får panik när du lyfter dom ska du nog låta bli med det tills dom litar på dig. Sålänge du inte måste.

Ställ buren vid sängen o lägg dig i sängen och läs eller något, och låt dom undersöka dig. Efter ett tag kommer dom älska att vara på dig =)

Anvariel
0

Min ena tös är inne i en period nu när hon inte gillar att bli upplyft av mig. Jag vet inte varför för det  gick hur bra som helst tidigare. Men hon vill också vara med och klättra på mig och allt det där, det är bara just upplyftet hon inte gillar. Det jag märkt är att om jag i stället för att grabba henne kring midjan och lyfta upp henne i stället lägger en hand försiktigt bakom baken på henne och liksom "scoopar" upp henne och samtidigt stöder med andra handen så funkar de bättre. Det blir mindre tryck på henne då har jag en känsla av. Mina töser var så små så länge att det blev vana för mig att lyfta dem med en hand. Jag får helt enkelt vänja om mig tror jag. Men prova det där med "scoopandet" och se om det funkar. Det blir nästan som att du föser henne in i den andra hand. Men det är klart, är hon jätterädd så kommer det ju inte att funka.

toveb
0

När jag bildat ett "bo" av mina händer,som ett litet tak utan att egentligen röra henne,har hon genast putsat sig.Tror att man kan assosiera händer till trygghet på så sätt.

Mia2007
0

Tack för råden! Jag ska försöka att "scoopa" istället. Det är när de känner att de är fast som de får panik. Ska ge dem tid, det är säkert det som de behöver, man är ju bara så otålig. Blir ju nästan lite "sårad" när dom inte litar på en. Men de är ju "vilda" djur och har sina naturliga instinkter så jag ska försöka att inte ta det så personligt! Älskar dem och hoppas att vi kommer riktigt nära varandra till slut!

Anvariel
0

#4 Jo man känner sig sårad, och som den hemskaste matten i världen. Men det tar lite tid och de har också humörsvägningar och dåliga och bättre perioder. Sen brukar man väl säga att för varje "fel" det blir så åker man tillbaka 10 övningtillfällen. Lite så är det. Man råkar ta i så hårt att de blir rädda, eller tycker det är obehagligt, EN gång. Sen är de skeptiska hur länge som helst, hur mjuk och snäll man än är.

Ett tips är ju också att bara sträcka ner handen där för att klappa dem lite förstrött ibland också. Så att de inte ska förknippa din hand med "hjälp, nu tar hon mig!". Om de är lite försiktiga så kan det hjälpa att rumstrera om lite i buren. T.ex. pilla lite på matskålen, rengöra bajshörnan etc. Det brukar i alla fall få mina tjejer så intresserade att de bara måste komma och lägga sig i vad matte pysslar med.