Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 7094 ggr
toveb
0

Nakenråtta.

Fick en nakenråtta i present av min son.Den är helt underbart fin.Liten rosa och med stora helt svata ögon.Själv fick han sin svarta råtta med vacker glansig päls.

Undrar hur man sköter nakenråttans hud,har hört att nakenhundar ska badas och smörjas in,och inte utsättas för uv-ljus,gäller det nakenråttor också?

Huldan
1

Har du någon annan råtta? Annars bör du skaffa en till av samma kön, för råttor mår dåligt av att leva ensamma.

Vet ingenting om nakenråttors skötsel, bara att jag starkt avråder dig från att skaffa fler nakenråttor eller avla på den du har då det följer med genetiska sjukdomar med den gen som gör råttan naken.

Men grattis till råttan :)

Serena
0

#1 Jag tror toveb och hennes son bor tillsammans fortfarande, så dom har varsin råtta men med varandra. Eller har jag helt missförstått?

Däremot har jag ingen aning om vilka behov av extra skötsel som dom nakna kräver.

Katrin82
0

När det gäller deras hud så funkar barnolja bra att smörja in vid behov, när den blir torr. Absolut kan du ha den ute, men tänk på att den kan bli solbränd, så ha den inte i direkt solljus. Har du någon bild? :)

Nicciz
1

Om det är en naken råtta och inte en dubbelrex, så blir dem snarare lite feta i huden än torra. Jag rekomenderar inte att bada dem så ofta utan istället tvätta med oparfymerade babysavetter. Funkar finfint och man förstör inte deras naturligt feta skydd. Däremot råder jag att klippa klorna på han och kompisen lite mer ofta, då dem lätt kliar sönder sig.

Grattis till råttan och en klok son ;)

KickanW
0

Du bör också läsa på lite om nakenråttor då dessa har genetiska fel på njurarna. Problemen kan dämpas om man ger mat som är skonsamt mot njurarna, åtminstone tror folk det.

Lycka till!

Katrin82
0

#4 Kanske har klimat i min lägenhet som gör dom torra…hehe, eller nåt :) Mina nakenfisar behövs alla fall smörjar pga att dom blir torra.

Nää, tycker du bara ska göra det om det behövs. Onödigt att rubba deras Ph genom att bada för mycket..

jussivuori
0

När du är ute kan du smörjar in en solkräm med låg solfaktor. Annars räcker det med barnolja. Se till att ha en filt eller något annat varmt i buren så att stackarn inte fryser. Det tar väldigt mycket på dem att varma upp sig själva.

Ge den gärna grädde och andra fettiga saker :)

Jag har själv en nakenråtta! :D underbart fina<3

SofiaLagerstrom
0

Jag brukde smörja in min med olivolja eftersom det inte gör något om dom slickar upp lite av det.. Dom blir lite kladdiga efteråt men det går in i huden efter några timmar.

toveb
0

Vi har inte tänkt avla.Vi ska ha så få djur som möjligt här hemma.Vi har inte märkt någon form av allergi iaf.Ingen av oss nyser eller kliar,eller är ens snuvig.

Ja,  :-) min sons råtta och min bor tillsammans,det var liksom därför det blev två råttor.Ja,han är klok ;-) ,fast egentligen borde vi inte ha djur alls med allergi i släkten..men försök säga det till en djurtokig tonåring med egen månadspeng.Det är bara att ordna allt på bästa sätt för en ensam mamma.De får sova i eget rum med bra ventilation.De ska iaf inte härja fritt i lägenheten.

Använder reptilvärmemattor till våra olika djur (som är flest reptiler)när temperaturen kräver det.

Tack,för svaren!

Tänker satsa på barnoljan om det behövs..vet av erfarenhet att olivolja är en rätt stark olja om man är känslig. Använder den dock själv.

Tänker undvika direkt solljus.

Undrar om det finns någon ofarlig tuschpenna (el stämpeldyna)som man kan skriva ett litet telefonnr till mig på hennes rygg,om hon skulle springa bort ute,så som man gör på små barns armar när de ska på marknad.För hon är inte lika lugn som sonens svarta råtta,som gärna sitter still på hans axel.Nakentjejen vill vidga vyerna,hon är inte ett dugg rädd och kör rätt hårt runt omkring mig,undersökande allt.Rädd att hon plötsligt drar för långt bort och tappar bort mig.Vill inte riskera att förlora henne.Då vill jag att det ska synas att hon är en tamråtta så ingen slår ihjäl henne när hon tassar förbi.Tatuera i örat som på hundar och kattor är liksom inte aktuellt.

Märkligt så olika temperament våra råttor har..och att det märks så snabbt.

Var hittar man matförslag på bra mat för nakenråttor med ev njurproblem?Och hur yttrar det sig isf?

toveb
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jösses,vad svår hon var att fota…suddigt och eländigt med bara en mobilkamera att tillgå..och en råtta med flax.

Hon har både vit -grå-och brun päls…om man tittar noga på rumpan…  ;-)

toveb
0

..vill kolla allt,även om det sticks..

toveb
0

8v…gammal,och såå rynkig,med lite fjun på baken.

toveb
0

Och..så stora svarta ögon som möter ens blick..oh.. :-)

toveb
0

Liten och alldeles rosa…..som en liten pinkies…och putsar sig hela tiden …

Birke
0

Gud vilken sötsak ;D

Huldan
0

Vilken sötis!

Du har inte funderat på att skaffa en sele? Så du slipepr vara rädd att hon rymmer, dör komemr det en fågel/katt eller ett fordon så hjälper ju inte telefonnummer…

toveb
0

Har sele och koppel..sen vi hade sugar gliders..men den känns lite hård mot hennes hud…..och hon springer så snabbt runt mitt huvud…  ;-)

Katrin82
0

Väldigt söt liten sak det där Kyss

toveb
0

Jaha,ja..nu kom det.Och med besked.

Det brukar fungera om vi byter djurslag,så där ca några år.Det hade ju varit lämpligt med ett djur som lever ca två år.Men här drog allergin igång nästan genast vi kom hem.

Så våra sötnosar är til salu.De bor nu i Stockholm på söder,och kostar 250kr st ,som sonen gav för dem.Säljes bara tillsammans,eller till var sitt hem med andra råttor samma dag.De är nu sju och nio veckor,och är lugna och fina i handen,fast nakenråttan är väldigt nyfiken på allt.Den helsvarta med vita strumpor,är så glansig och fin i pälsen,och har ett fint lugnt temperament.

Jag ber om ursäkt till deras uppfödare i Alingsås,och är ledsna över våra grusade förhoppningar.

TienMu
0

Vad tråkigt för er :(

teachingbirds
0

#19 Snälla, se till att den som köper nakenråttan vet vad den ger sig in på och kanske har erfarenhet av tidigare nakenråttor.

Anklagar er verkligen inte men jag har en fråga. Varför fortsätter ni köpa nya djur när risken för allergi finns? Är inte det lite orättvist mot djuren? Du säger att han har egen månadspeng och är djurtokig, men du måste väl kunna sätta gränser?

Thirre
0

Jag tror inte att det är en "äkta nakenråtta".. Som tur är! Den ser ut som att vara en agouti hooded dubbelrex vilket alltså betyder att man har parat två rexar med varandra.

Har ni pratat med uppfödaren? Om h*n kan ta tillbaka dem? Eller hjälpa till med omplacering?

Jag som uppfödare vill att man pratar med mig innan man omplacerar då det kan finnas möjlighet att ta tillbaka dem eller hjälpa till att omplacera dem. I alla fall jag vill ha koll på vart mina djur hamnar..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

toveb
0

Dom hamnar hos en toppentjej i Hälsingland.Hon har både nakenråttor och vanliga och många andra djur med..gård och ungar. :-)  !!

Ska ta kontakt med Malin och medela detta.

Svårt för ett barn som längtar efter gosigt djur att helt leva utan..men nu har vi kommit överens om att det blir akvariedjur..och så behåller vi givetvis ödlorna,ormarna och packmangrodan.