Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1031 ggr
Sach
0

Trist

Nu har jag fått nog av råttor.ifokus. För lite mer än 1½ år sen gick jag med här för att lära mig massor av viktig kunskap inför mitt första råttköp. Jag lärde mig mycket och har haft nytta av sajten sen jag köpte mina små pälsklingar.

Men den sista tiden har stämningen här blivit trist. Påhopp på folk lite hur som. Speciellt en uppfödare, den som mina pojkar kommer ifrån. I hennes trådkullar hackas det på henne och hennes uppfödning. Fast ingen av de som hackar ens har ngn råtta från henne. I en av trådarna i går tog jag henne i försvar och menade att råttor iFokus har blivit ett ställe för inbördes beundran. Tråden är full av kommentarer om hur man kan ha så många kullar per år som hon o hur det är möjligt att ha så många bra honor. Jag försvarade som sagt uppfödaren till mina pojkar. Mitt inlägg togs bort och jag fick en varning. De andra, de som hackar, har sina inlägg kvar. Konstigt det där.

Klart man ska ifråga sätta varandras uppfödningar. Varför, på vilket sätt o så vidare. Men sättet det görs på är omoget, barnsligt, ja rent av elakt. Ni lär inte få svar på er frågor när ni börjar era inlägg med anklagelser.

Nu skiter jag i råttor i.fokus och hänger på de andra iFokus sidorna jag är medlem på. Roligare där. Inget hets jakt på varandra.

detta tas nog snart bort. o jag får väl en varning till.

Ekorren-perro
0

Varför ska man få en varning för det som är sant?

jag är ganska ny här på råttor iFokus..

Men på många andra sider är det samma sak..

Sach.. jag tycker precis som du

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

SweGizmo
0

Har själv en råtta från den uppfödaren men anser inte att tråden var så hård som du upplever den, några utav inläggen som folk frågade om hennes uppfödning var kanske lite halvtykna (beroende på hur man läser dem) Men inget som är så pass illa. Inga svåra frågor att svara på heller igentligen. Jag vet att Uppfödaren har mååånga råttor, hon har tid för det eftersom hon går hemma.

Min blogg: SweGizmo.se

Sach
0

problemet är att det alltid är så här. inte bara i den aktuella tråden

Anvariel
0

Jag vet precis hur du känner Sach. Det gäller inte bara denna uppfödare i fråga även om hon får klart mest skit. Det är en allmänt mycket dåligt stämning på RIF och jag har också flera gånger funderat på att helt enkelt skita i att gå hit. Det är en mycket otrevligt diktatorisk stämning på sidan. I stället för att ge kritik på ett sakligt och rimligt sätt så blir det pajkastning och smutskastning av det hela. Många nya oerfarna råttägare blir utskällda för sin dumhet (och inte av 20 personer som säger samma sak…) i stället för att bli sakligt upplysta och berömda för att de överhuvudtaget söker sig till annat råttfolk för information. Otrevligt, omoget och onödigt. Det är mycket trist, eftersom det verkligen behövs ett råttcommunity då råttor ändå inte är lika vanliga som t.ex. hundar. Jag hoppas på en successiv förändring i folks beteenden här på sajten, men vet inte hur sannolikt det är att det sker.

Beaver
0

Trist att du lämnar oss men det här är tyvärr inget ovanligt, finns många av dessa exempel inom smådjursavel… Jag har själv haft råttor från denna uppfödare. Jag var inte glad när de började hosta, nysa, skabb och två av dem var väldigt spattiga. Jag var glad över en hane som var otroligt trevlig, men han gick bort i någon sjukdom alldeles för tidigt. Jag fick inte stamtavlor på någon av de 4 råttor jag köpt heller trots lovat.

Summa sumarum, folk är måna om sitt djur och råttfolket här likaså. Förr var det vanligt att man födde upp på det sättet h*n gör, många djur och många ungar. Men tro mig i dag har vi höga krav på temperament och livslängd vilket är helsikes svårt om man har hand om en stor skala djur och får många kullar per år. Det är en helt annan syn på råttor idag helt enkelt. De har ett högre värde. När någon kommer med kull på kull på kull när andra tar en kull per halvår så kommer folk ställa frågor helt enkelt. Sen sättet hur man gör det på varierar. Men de personer som du nämner har antagligen sina inlägg kvar för de faktiskt höll sig inom god ton och forumreglerna här. Inget fel med det.

Allamej
0

Jag uppmanar dig Sach och övriga som undrar varför man får varning att läsa inlägg nummer 50 i Alizias kull tråden.

Fortsatta diskutioner leder till varning och om man inte hörsammar första varningen så får man den andra och ett skrivförbud.

Vi vill inte ha fler diskutioner om detta nu utan vill ju kunna fokusera på råttorna.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Denna kommentar har tagits bort.
Anvariel
0

#5 Denna tråd handlar inte om denna uppfödare utan om hur stämningen är på RIF i allmänhet. Låt oss inte skapa ytterligare en tråd som diskuterar denna uppfödare då det finns alldeles tillräckligt många sådana redan.

SweGizmo
0

Ärligt talat, stämmingen här är bra mycket bättre än vad den vart för bara 1 år sedan, då fanns det folk här som gjortde livet surt för alla som kom hit. Nybörjare som gjorde lite felö fick sej utskällningar som inte heter duga, man vågade nästan inte skriva på RIF.

Så om ni säger att RIF är sämmre nu vet inte vad dem talar om:/ RIF är absolut påväg åt rätt håll. Sedan tror jag aldrig ett forum som detta kan blir 100% bra, vet ni varför? jo för det äro bara människor bakom tangenterna!:)

KickanW
0

Kom igen nu, forum är ju till för att diskutera i! Och just när det gäller djur - oskyldiga liv - är det klart att det blir lite hetsk stämning ibland.

Och uppfödaren du tar upp - Tror du verkligen att alla dessa människor som ifrågasätter henne gör det för att man är avundsjuk eller liknande som hon påstår? Du tror inte att det ligger någonting i det alla skriver? Du tror inte att vi är lite leds på att "nybörjare" om och om igen blir lurade av henne? Jag börjar i alla fall tappa tålamodet… Och det tycker jag att jag har rätt till då jag hängt med i råttvärlden i två och ett halvt år och ingenting förändrats.

Geten
0

Jag kan bara hålla med föregående talare! Glad

blackvelvet
0

På text ser det mycket argare ut än vad det ärFlört Använd smilysarTungan ute, haha

KickanW
0

Man ska inte behöva använda smileysar, jag tycker det förstör texten jättemycket. Bättre är om folk läser igenom inläggen och verkligen tänker "Är det jag som tolkar in nu eller?" i stället för att direkt tolka det negativt.

SweGizmo
0

#12 ja, använd mycket smilisarSkrattande IRL läser man av folks ansikten och tonlägen, här går inte det därför är det viktigt att tänka på hur man skriver och lägger smilisar:)

Anvariel
0

Naturligtvis är forum till för att diskutera saker på. Men det är inte det folk gör här. Det är mest pajkastning. Jag kan inte uttala mig om RIF blivit sämre eller inte då jag inte varit med så länge. Jag trivs dock inte i den här stämningen. Jag hade förväntat mig mer av vuxna människor. Och återigen handlar detta inte om hanteringen av uppfödaren i fråga utan om den allmäna stämningen på RIF.

MangoMelon
0

Tyvärr så är det så att många trådar handlar om just den uppfödaren, och då blir det naturligt en arg stämning. Alla som hängt med i råttvärlden lite längre vet vad som pågår, och alla vet att det inte kommer ändras. Alla är så trötta på att massa människor blir lurade av personen och ingen kommer åt att göra något åt saken eftersom man blir bra på att ljuga och gömma om man gör det tillräckligt länge.

Och nej, det är inte bara en person som det hackas på, och nej, det är inte bara några som får sina inlägg borttagna och får varningar. det får man om man inte håller reglerna.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se