Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 720 ggr
Tixy
0

Foder?

När jag köpte Obi så fick jag ju med maten som hon haft, men jag funderar lite på om man kanske ska skippa den och blanda ett eget foder åt henne istället.
Hur som helst, det är då en blandning som tydligen är köpt i djuraffär.

Så här står det på paketet:
"Helfoder för råtta. Ingredienser: vete, havre, spannmålspellets, torkad morot, torkad rödbeta, torkad persilja, majs, solrosfrön, lin, majschips, russin, köttfoder, maskros, bakelseprodukter - egen produktion."

Hur ska jag göra, ska jag fortsätta med blandningen eller ska jag blanda eget? Vad ska jag isf ha i det jag blandar själv?

zimzon
0

Hej! Jag tycker att det är bäst att blanda eget foder. Torrfodret kan bestå av en sockerfri müsli där du blandar i lite olika nötter, fröer och torkar frukt om du vill. Men man bör inte ha i för mycket socker eller fett.

Sedan bör man ge färskmat varje dag. Råttorna kan äta nästan allt som vi människor äter. Det kan vara bra att gå efter tallriksmodellen : http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4905

Här är en artikel om mat: http://www.rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ea5d85dc-3a21-4fb2-aedb-b40acc0d3af9

Aleexandra
0

Vanligt Torrfoder till råttor brukar inte innehålla allt dom behöver har jag hört. Jag blandar eget.

Ett tips är att blanda i rispuffar oxå , det är uppskattat :)

zimzon
0

#2 Det har jag också hört. Tydligen mäter de näringvärdet innan fodret "bakas" och är färdigt och en del försvinner under själva bakningen så då stämmer inte det som står på förpackningen.

Tixy
0

#1, Ah, okej. Jo, färskmat får hon varje dag, och det är bara skoj att ha en anledning att stå i köket och fixa. :P Tack för hjälpen! :)

#2, Mjo, jag misstänkte något sådant. Får se vad jag hittar sedan, tack för hjälpen! (:

Har nu bestämt att jag ska fixa lite nyttigheter och blanda eget, så får vi se vad hon tycker om det.. ^_^

etteko
0

Jag tycker det låter som en bra idé att blanda eget, det är uppskattat av råttorna, iaf mina :)

Jag har också hört att råttpellets inte är bra för råttor, mins inte riktigt varför just nu men jag har det inpräntat i mitt huvud. Lyckat till med råttan :)

Bellona
0

Blanda eget brukar vara bäst. Men man kan ju alltid blanda i lite grann av sånt där foder i sin egen blandning om man ändå har det ståendes.

Ang pellets så är det väldigt delade meningar om det. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. De skulle knappast ge labbdjur saker de tar skada av. Men jag har också hört att pellets är så torrt att det kan skada njurarna. Själv skulle jag aldrig ge det men ja..

zimzon
0

#6 Det jag har fått lära mig är att de egentligen inte kan ge labbdjur blandade foder, för det är ju inte säkert att råttorna får i sig lika mycket av varje ingrediens då. Vissa råttor kanske gillar vissa sorters fröer mer och äter då mer av det. Och då kan det påverka forskningsresultaten om de äter olika. Det är också därför labbdjur har små burar utan leksaker, för det kan också påverka resultaten om djuren gör olika mycket saker. Så de måste se till att alla djuren har miljöer som är så lika som möjligt.

Aleexandra
0

Jag har testat råttfoder oxå , och hällt i lite i det jag blandar själv , det är uppskattat faktiskt , det är ju allt möjligt gott i den tycket dom så det kan du ju oxå göra ifall du inte vill kasta det, blanda i din egna blandning så får hon ändå tillräckligt med näring :)

Bellona
0

#7 det låter förnuftigt.