Bild på skabb?
Hej! Jag har en råtta som jag misstänker har skabb eller liknande, men jag har även hört att de kan få exemliknande utslag av t.ex. näringsbrist. Undrar därför om någon har en bild på hur skabb kan se ut så jag vet om det är det eller inte? (Huden är lite röd runt halsen, och hon har små "fläckar" ibland i ansiktet)
Varför inte behandla mot skabb? har du fler råttor så måste även de behandlas.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Mymlan, är det verkligen rätt att behandla om man inte är säker? Om det inte skulle vara skabb är det väl inte bra?

Det bästa är om du tar råttorna till veterinären. Även om du får se bilder på skabb så kan man inte fastställa om dte är skabb eller inte om man inte åker till veterinären och gör skrapprov. Så åk till veterinären och be om ett skrapprov och om det är skabb eller annan ohyra så behandla alla råttorna samtidigt.
För få medel för behandla så måste hon ta råttan till veterinären. Är det ej skabb så skriver han ej ut Ivomec/stronghold/Bimectin etc
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Undrade mest mymlan eftersom du skrev som du gjorde. Men ja, vet. är ju det man måste.

Min veterinär sa att man inte behöver behandla de råttor som inte har symptom. De symptomfria råttorna har imunförsvar som gör att de klarar sig ändå. Först när de har ett försvagat imunförsvar bryter skabben ut - och då ska man förstås behandla. Är det inte någon mer än jag som fått dessa instruktioner?

Man ska alltid behandla alla råttorna som kan tänkas fått skabb. Skabben bryter inte alltid ut samtidigt på alla råttor. De med bättre immunförsvar ser man ofta inga sår på, men det kan räcka med en förkylning för att skabban ska bryta ut på dem också. Och om du bara behandlar den råttan med symptom så blir den ju smittas igen om du inte behandlat de andra också. Så då kommer du få behandla många gånger om du varje gång bara tar den med symptom.
Tack för alla svar! Ska låta någon ta en titt på min lilla rådis och reda ut om det är skabb eller inte. Hon är ensamråtta nu sen hennes syster nyss dog, så det borde ju inte vara något problem att bli av med skabben..