OK med barnmat?
hur ofta kan man ge råttorna barnmat?
jag lagar sällan mat till mig själv utan kokar en skvätt pasta eller potatis (+ tillbehör, beroende på vad jag har hemma osv..) till dom små.
jag brukar köpa hem barnmat så jag har det dom dagar jag inte orkar eller har något kul hemma att ge dom.
men nu till frågan, hur ofta kan man ge dom barnmat, skulle dom kunna äta det varje dag? (förutsatt så klart att man varierar sorterna.)

Barnmat till vuxna råttor är väl inte så bra i längden kanske då barnmat är till för bäbisar som behöver mycket näring för att växa.
Men istället för att lägga ut pengar på barnmat, gör ett storkok och frys in! mycket nyttigare=)
Qui dormit, non peccat

I teorin skulle de kunna äta det varje dag men i praktik blir det mer komplicerat. Man får se till vad det är för typ av råtta som skall äta det var dag (ålder, vikt och kön) men även vad den har för möjlighet att omsätta det den får i sig. En råtta som rör på sig mycket, har stor bur med utrymme, möjlighet och variation för rörelse och motion, och som utnyttjar den tid den får utanför buren på ett tillfredsställande sätt ser jag inget hinder i att ge den barnmat varje dag. Men om det är under en hel livstid; nej. Under en kortare period, på låt säga en eller två veckor när man är på semester och en djurvakt tar hand om dem och för att underlätta för henne så har man köpt massa barnmatsburkar, ja visst!
De argument som jag enkelt kan rabbla upp för att inte ge dem barnburksmat varje dag och enbart (utan hänsyn till ålder, vikt, kön och motionsmöjligheter) är;
Det är dyrt.
Det är enformigt.
Det tillfredsställer inte alla näringsbehov, även om det är bra nära.
Det ger inget motstånd för tänderna, underhållet för råttans tänder är långt ifrån optimal.
Det är enklare att smälta för magen och ger i sig inget för magen att arbeta med vilket borde resultera i sämre tarm och bakterieflora. (då menar jag att det inte får något att arbeta med, att råttan förmodligen skulle kunna få diarré och lös mage enklare, påstående som kommer från mig. Fibrer är nyttigt även för råttor.)
Men att ge dem någon burk då och då för att man inte orkar laga mat ser jag inget fel i, hellre att de får det än ingen lagad mat alls och de får gå på enbart Torrfoder.
Som hus-musen säger, storkok och infrysning av lagom stora "portionslådor" för råttor är ekonomiskt, smidigt och bra att ha. Framförhållning kan löna sig mycket.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

tack för utförliga svar! :)