Tack!
Hej. Jag har väl aldrig varit superaktiv på den här sidan, men är här och läser väldigt ofta :) Med det här inlägget vill jag bara tacka er allihopa!
När jag skaffade mina två första råttor kunde jag i princip ingenting, fick dem av en "vän" som hade en kull och tänkte att de får hjälpa mig tills jag lärt mig mer. Så dum jag var! Litade på det mina vänner sagt till mig och gav dem gnagarblandning som basfoder och ingen färskmat (vad jag trodde då var att det var väl något extra de kunde få då och då). Använde vanligt spån som bottenmaterial till dem, det hade ju mina vänner. Ja, jag skötte dem på ett vis som inte alls var som det borde helt enkelt.
När jag väl fått råttorna började jag läsa på lite mer och hittade då hit! Herregud vilken chock jag fick! Efter att ha varit här och läst ett tag kom jag så småningom underfund med hur fel jag hade gjort hittills och började ändra om hur jag skötte mina råttor. De har nu toa-lätt som underlag i buren, bor i en hornbachvoljär (tidigare i en hamsterbur mot bättre vetande), ingen mera gnagarblanding utan annat foder med musli med de fyra sädeslagen som bas, dessutom får de dessutom färskmat varje dag. Ni har fått mig att förändra mycket till det bättre hos mina älsklingar. Kanske också borde nämna att jag aldrig gör om misstaget att endast lita på vänner när det gäller djuren utan läser på ordentligt själv innan jag skaffar något nytt djurslag!
Helt enkelt så vill jag bara tacka er alla för denna sida som hjälpt mig så otroligt mycket i hur jag sköter mina älsklingar :) TACK!
Jo, man lär sig otroligt mycket av att bara sitta och läsa vad alla duktiga råttmänniskor här har att säga :D
Dina råttor uppskattar nog också att du hittade hit! :D
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Stor eloge till DIG som faktiskt läste på om dem och tog till dig allt du kunde komma över!
Faktiskt inte alla som är villiga att ändra gamla rutiner för sina djur trots att de får fel skötsel! =)
Det har du rätt i ^^ Många säger bara emot med "men min djuraffär sa faktiskt… och jag litar på dem"
Klart man gör allt man kan för att djuren ska må så bra de kan :) Älskar mina små snuttar ju! :)
Dock tycker jag väl inte man kan berömma mig alltför mycket iom att jag borde läst allt det jag gjort i dagens läge INNAN jag skaffade dem. Men tyvärr var man ju blind nog att lyssna på sina vänner… Idag är det dom som jag frågade i början som kommer och frågar mig om råd om det är något fel på deras råttor. Men man blir så frustrerad när man ger rådet att gå till en veterinär och dom inte gör det för de "har inte råd" när det i själva verket är så att de helt enkelt värderar festivaler och liknande framför råttan. Kan numera inte förstå hur jag kunde lyssna på dem! Så jag är verkligen otroligt glad att jag hittade hit, vill inte ens tänka på hur det hade gått om jag inte gjort det och skaffat mig den kunskapen jag har idag.
Så återigen, tack alla kunniga råttmänniskor, för att ni delar med er :)

Jo men det är ju inte lätt att veta när man går i blindo för andras så kallade kunskaper, allra helst de man litar på!
Jag var inte ett dugg bättre när jag skaffade min första råtta när jag var ung (yngre), men det är faktiskt viljan att göra det rätta och bästa för sina djur som är avgörande. Jag vet de som kontaktat mig och velat köpa råttor från min uppfödning som kallat mig dum i huvudet för att jag påpekade brister i skötseln och tyckte att prova detta istället så gav man tips, så får man tillbaka ett mejl om att man är dum i huvudet och inte kan ett smack enligt dem..
Menar du ville ju lära dig, det är vissa som inte vill det.. =)
Fortsätt läsa runt, och var inte rädd för att fråga.. ^^,
Jo, där har du iofs en poäng :) Viljan att göra vad som är bäst för mina djur finns där, till skillnad från många i min närhet. Där jag bor är råttan ett väääldigt vanligt husdjur och jag som haft råttor i endast lite mer än ett och ett halvt år räknas som en utav dem som kan mest… Visst har jag hunnit lära mig en hel del men sååå kunnig har jag ändå inte hunnit bli, kan väl bara det mest grundläggande i princip, när det kommer till avel är jag exempelvis helt nollställd. Inte nödvändigt att veta eftersom jag inte planerar att avla men ändå och sjukdomar är jag heller inte bra på, lite smått kan jag väl men långt ifrån mycket. Blir ganska frustrerad på de som inte vill lära sig, det ser jag ändå som en självklarhet att när man skaffar ett djur oavsett djurslag vill man göra vad som är bäst för det och för att kunna det måste man ju kunna något om djurslaget… Tyvärr är det väl inte alla som är av samma uppfattning…
Läser gör jag varje dag, alltid kan man lära sig något nytt och frågar gör jag ibland det med :) Men oftast hittar man svar på de flesta frågorna i olika trådar som redan finns :)
Mycket bra gjort av dig att stå emot dina vänner och ta reda på själv :)
Man lär sig av sina misstag, och misstag är nåt som alla gör!
Lägg upp en bild av dina älsklingar så vi får se vetja! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Har inte världens bästa kamera att fota dem med tyvärr. Men det får gå :) För tillfället går dessutom hela högen på antibiotika pga ett mycoplasma utbrott :( Som tur är, är de allihopa pigga som de brukar vara, endast Doris som är lite tröttare än vanligt. Men hoppas på att de tillfrisknar efter antibiotikakuren, veterinären sa dock att det kunde vara svårt att få bukt på :/
Vilka små sötnosar! :)
Tråkigt det där med mycoplasman :(
mycket roligt att höra:) och jag kan säga att jag hade det likadant i början, visste ingenting, gav dem fel mat och använde sågspån och hade dem i en hamsterbur när dem var små. Hittade också till denna sidan och r8-forumet och då ändrade jag på mej:)
Min blogg: SweGizmo.se
#13 Dom tackar för komplimangen :) Jo, riktigt tråkigt att de skulle bli sjuka. Men finns väl inte mycket mer å göra än att hoppas på snabbt tillfrisknande :)
#14 Ja, tror nog denna sidan hjälp många :)

Det är många som har gått i liknande fotspår som dig.. (Jag är dock inte en av dem!
)
Men en stor eloge till dig för att du delar med dig av din berättelse, det är många som inte skulle erkänna sina misstag och framförallt inte lägga ut dem på internet för allmän beskådning. Förhoppningsvis har du inspirerat andra som känner igen sig i din berättelse och är nu villiga till att förändra sig, att det inte är så farligt.
Elogen innefattar även inlägget som det är menat, att du tackar de som har gett dig fakta, inspiration och råd.
Jag tackar, jag tackar! (även om jag inte har bidragit med så mycket på denna sida.. )
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#16 Jag tycker att du bidragit med en hel del kloka resonemang och mycket bra fakta, av vad jag läst här som du skrivit verkar du vara mycket kunnig och duktig på råttor. Så bidragit tycker jag allt att du har gjort :) Om mitt inlägg kan inspirera fler till förändring är jag väldigt glad, den tanken har faktiskt inte ens slagit mig innan. Jag kom bara på det samma kväll jag skrev inlägget hur enormt mycket alla här har hjälpt mig och mina råttor. Hur illa det kunde ha gått om jag inte hittat hit, att det dessutom genom att jag lärt mig mer har hjälp andra råttor än mina egna är ju också ett enormt plus :) Jag är otroligt tacksam över att ni alla på denna sida hjälpt främst mina råttor men även vissa andra råttor i min närhet till ett bättre liv och det tycker jag att ni förtjänar ett ENORMT tack för! :)

*generad* ja, kanske har jag lärt mig en del av erfarenhet och upplevelser.. (Har ju dock varit reggad uppfödare i nio år, utställare i elva år, domare sedan några år, föreläsare mm.) Tack igen, bugar och bockar inför komplimangerna.
Men den största elogen skall dock fortfarande ges till dig!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Till mig behövs ingen eloge, utan alla er som hjälpt mig hade jag ju aldrig kommit dit jag är idag i mitt råttägande :)