Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1071 ggr
Mia2007
0

Kloklippning

Är det nödvändigt att klippa klorna på råttor? Mina blir helvilda när jag försöker och det slutar med att de blir väldigt stressade och det är omöjligt att få dem att vara så still att jag kan klippa.

silverorm
0

Prova med nagelfil då?? Skönare för din hud om de inte är så vassa!Flört

Thirre
0

och om de inte får chans att slipa eller bryta av klorna kan skelettet bli defekt av för långa klor. De får sätta ner tassen på ett annorlunda vis vilket även kan medföra onödiga slitskador på ligiment och muskulatur. (ja, jag har sett klor som blivit för långa och hur det har påverkat råttan. inte den trevligaste synen.) Det finns redan trådar om detta ämne så sök på sajten.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Ett tips är att hålla dem stadigt så att de känner sig trygga, ta det lugnt och var bestämd. Det är alltid mer eller mindre problematiskt att klippa klorna på råttor i början men de brukar ge upp med att bråka med tiden om man visar att man inte tänker ge med sig. Om du upplever att de blir stressade, gör momentet i olika etapper. Du kan börja med att t ex hålla i dem en liten stund på det sätt som du har tänkt hålla dem i när du klipper klorna. Sedan kan du tillföra att du klipper framtassarna eller bara några klor. Och sedan ökar du gradvis.Jag använder mig av en liten nagelklippare för människor, tycker inte om kloklippare för katt eller hund då man inte ser lika tydligt var klippet kommer bli.

Jag har aldrig det tålamodet. Jag ger inte med mig och klipper dem bestämt. Går på någon minut efter att råttan vant sig någolunda. Klippte klorna på mina två och tremånaders råttor igår, samtidigt som de andra, de protesterar mer men har lärt sig att det går snabbare om de inte motarbetar mig.

En del föredrar att fila klorna på råttorna, jag har inte det tålamodet, och det blir lika bra resultat som vid klippning. Lite mer "safe" då man inte riskerar att klippa i pulpan om man är ovan och osäker.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mia2007
0

Tack för tipsen! Börjar med att försöka med nagelfil då!

Ellenfyrkant
0

hur ofta klipper/ filar man råttors klor ungefär ?

Mvh Ellenfyrkant

Jinaum
0

mina vill aldrig vara med. För dom vet att kloklippning är lika med bad. Så jag får dess värre vira in dem i handuk så de inte ska kicka så. Men när de märker att det inte är så farligt brukar de oftast lugna ned sig.. beroende på vilket humör de är på.

Thirre
0

#5 När det behövs.. Det är olika eftersom de ibland kan slipa ner eller bryta av klor. En del sköter sina klor själva men har märkt att de ibland enbart tar fram eller baktassar vilket gör att man får vara där och klippa ändå.

Jag klipper klorna lite då och då. Ser tydligt vilka som behövs klippas på och tar pö om oö. Men en gång i veckan, om de inte får möjlighet till ovanstående, borde vara rimligt. Ibland mer sällan. För mig går det så snabbt så jag klipper dem när de är ute och springer, eftersom man ändå håller på med råttorna varje dag så kan jag inkludera kloklipp och ser på varje vad som behöver klippas.

MP160
0

#5 klipper omkring en gång i veckan, om det behövs