Råttallergi?? :(
Jag sitter här och har smått panik, hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag fick hem tre underbara råttfröknar i December förra året. Jag hade umgåtts med råttor innan och aldrig upplevt någon allergi och jag har alltid hållt på med hästar och hundar och andra smådjur men aldrig varit allergisk. Däremot är min pappa allergisk mot alla typer av pälsdjur.
I April började mina ögonlock av oförklarlig anledning att svälla upp titt som tätt och jag blev röd runt ögonen. Läkaren sa att det var någon allergi men jag kunde inte komma på vad det var. Inte pollen för jag hade ingen snuva, inte smink för sånt använder jag inte osv… Att det kunde vara råttorna eller hästarna funderade jag inte ens på, det fanns inte ens på kartan..
För ett par veckor sedan var jag en vecka i Spanien och råttorna bodde hos en vän. Jag red och umgicks med hästar hela veckan, fick massa damm i ansiktet och utsattes för starkt solljus osv, men svullnaderna och det röda runt ögonen försvann! Sen kom det tillbaka igen när jag kom hem. Fortfarande gjorde jag ingen koppling till råttorna..
Denna vecka har jag varit på ridkurs ett par dagar. Råttorna bodde kvar hemma hos mig och min bror kom till mig och tog hand om dom om dagarna. Återigen har mina ögon mått prima under de dagar jag varit borta. Det första jag gjorde när jag kom hem igår kväll var att kasta mig över råttburen och gosa järnet med råttorna hela kvällen. Imorse när jag vaknade var vänster ögonlock helt svullet och nu ser jag ut som Quasimodo. Jag pratade lite med min mamma och frågade om hon kunde komma på vad det var. Hon föreslog försiktigt att det ju faktiskt kunde vara råttorna och då när jag började fundera så föll saker och ting på plats, men neeej!
Kan det verkligen vara så? Vad har ni för erfarenheter av folk som blivit allergiska? Borde det inte ha visat sig tidigare än April detta år om jag haft dom sen December förra året? Kan man utveckla allergier mot just råttor om man umgås mycket med dom och liksom "har det i generna"? Jag vill inte att det ska vara råttorna, det får inte vara råttorna! Vad tror ni??
Jag har inte själv blivit allergisk men en kompis har haft råttor i flera år och det är först nu som hon har blivit allergisk mot dom och tvingades sälja dom :( aldrig kul när sånt händer
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Jag beklagar…
Allergier är ju lite funky… dom visar sig inte direkt och dom jobbar sig upp till full kraft.
Så ja, du kan mycket väl vara allergisk mot råttorna men innan du säljer dom och krossar ditt eget hjärta, för jag vet att du älskar dom, testa de antihistamin som finns på apoteket.
Jag använder mig av Loratadin. Jag är allergisk mot nånting men ingen kan lista ut vad… bara att det är något eftersom jag blir hjälpt av antihistaminet.
Testa att medicinera dig, det kan funka. Och om du vill ha verkligt svart på vitt så är det en tripp till vårdcentralen för remiss för pricktest och ev. blodprov.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag är allergisk mot råttorna men känner oftast inte av det om jag inte borrar näsan i dunmagarna (vilket jag gör konstant) men när jag hade olackade burgaller var det mycket värre. Då svullnade både ögon och jag fick utslag konstant. Om du har olackade galler rekommenderar jag dig att byta för att prova om det kan funka.
Men sen vill jag säga -Neej inte du :( bättre råttägare finns ju knappt! :(
Jag har antagligen också gått och blivit allergisk eller i vilket fall överkänslig mot råttorna. Fick min första 92 och de senaste 9 åren har jag aldrig varit utan råttor, har aldrig haft några problem, förrän nu.. Kliar däremot inte i ögonen eller så, men så fort de går på mina armar eller så och jag inte har tröja så får jag små knottror som kliar.. Så nu blir det inga fler när de jag har har försvunnit..

Tack för era svar! Jag tror tyvärr att ni har rätt, jag har bara inte insett det själv. Jag utförde lite experiment igår och det blev rätt uppenbart att det var råttorna :'( Jag har fått antihistamin och nån kortisonsalva av läkaren tidigare (innan vi visste vad det var) och det fungerar för stunden men sen sväller det upp och blir rött igen.. Jag får ta mig en rejäl funderare och höra av mig till uppfödarna i vilket fall som helst, usch det här känns verkligen fruktansvärt…
#3 Vad gullig du är, sista meningen värmer verkligen

Om du vill vara säker så finns det speciellt test för råttor man kan göra via vårdcentralen. Någolunda nytt och det finns inte med på originalpapperet där läkaren fyller i vilka tester som skall tas. Det finns tomma rutor där de kan fylla i koderna för andra mindre vanliga tester och det är bara för läkaren att leta upp den koden för råtta och fylla i.
Det är mycker problem med pollen i år och det varierar område för område hur mycket besvär det ställer till med. Jag har haft en någorlunda skonsam vår men i juni började mina ögon svullna upp och kladdar sig. Jag är mest överkänslig mot gräs och det är naturligtvis det jag känner av. Jag måste ta antihistaminer varje kväll för att ens kunna få upp ögonen på morgonen nu för tiden.. Och är otroligt seg om jag inte äter medicin.
Jag är överkänslig mot råttorna men det yttrar sig genom närkontakt. Jag måste ha dem gåendes på mig och då blir jag röd och svullen, det kliar och svider. Värst är råttor som inte är mina och efter jag har varit domare ser jag inte rolig ut på armar och andra ställen där de har kunnat gå. Mina luftrör är även de känsliga för råttorna och deras bottenmaterial.
Allergi kan komma ett tag efter men även reagera direkt likt en chock för kroppen. Beror lite på vad och hur illa det är. Jag tipsar dig att gå till vårdcentralen och kräva prover för olika allergena ting så att du vet med säkerhet vad det är du är allergisk. Det är inte heller ovanligt att man utvecklar flera allergier samtidigt eller att man får någon mer efter den första.
Jag skall inte ha några husdjur alls egentligen säger doktorn men hur skulle mitt liv te sig då? Efter att katten har gått bort blir det nog ingen sådan på ett tag och hannarna skall det dras ner på men jag måste få ha något djur ju! Å andra sidan kommer jag aldrig bli frisk om jag inte slutar med djuren så det finns ett visst pris att betala när jag har mina djur.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..