Bra metod?
Ni har säkert sett Dogwhisperer Cesar Millan nån gång på tv, ni vet han korrigerar ju hundar med deras egna metoder.
Jag kom å tänka på en grej som relaterar till det igår. Råttor som diciplinerar varandra vänder ju den andra på rygg. Kan det vara ett alternativ för oss människor att säga åt en råtta som gör fel? Att man lungt men bestämt vänder den upp och ner tills den lugnat ner sig. Och sedan gosar man jättemycket. Det borde ju vara en signal som alla råttor förstår.
Så, vad tror ni? Kan det fungera?
Tycker som vanligt att det är svårt att hitta en bra kategori så den hamnar här…
Jag gör iaf så om nån av mina råttor sprattlar överdrivet mycket när jag ska lägga in den i buren eller om den typ gnager på tvsökaren. Jag tar i råttan och vänder den på rygg (så att den ligger i mina händer med magen uppåt) och håller den där tills den lugnar ner sig. Det fungerar här iaf :) Sen efteråt pussar jag den och gosar med den så att den förstår att matte älskar dom ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Ok, då vet jag att det finns folk som använder metoden och att den upplevs som bra. Super, då kommer nog jag att använda det på mina råttor när jag får några så småningom :)

TA det försiktigt med det!
Alla råttor accepterar inte att bli vända på rygg! Jag tycker inte att man ska vända en råtta på rygg förrän den verkligen gjort något skitdumt, typ bitit.
Att lägga dem på rygg i ens hand, som Mango säger tror jag i så fall är mycket bättre än att lägga dem på golvet/sängen. Mina råttor gillar att vila på rygg i min hand och ser sig själv som underlägsna när de gör det men utan obehag.
Älskar mina stora små vänner..
Man får då ta det försiktigt med råttor som i psyket är svagare, eller tycker att det är obehagligt att man vänder på dom.
Så du (terato) tycker det är bättre att änvända det på lite besvärligare råttor?
Jo det var mest bitråttor jag hade tänkt på när jag funderade fram metoden, man behöver ju inte göra det för att de bajsar på bordet eller nåt annat allmänt :) hur skulle det se ut