Mycoplasma + aggression
Dumle (4 mån) rosslar, testade med baytril men det kom tillbaka igen efter. Vetrinären sa att det är kroniskt, mycoplasma.
Nu låter han så fort han är nyfiken och ljudet får mig att lida, han hoppar och skuttar ändå. Ska jag bara låta det vara? Borde han inte lida utav det? Det låter verkligen förj*vligt!
Dessutom har jag en äldre hane, Baji, som gillar att "resa ragg" (1,5 år) som bråkar mycket med honom, dom flyger runt och piper (tjuter!) och ibland hittar jag små sår. Fast dom sover fortfarande tillsammans?
Alla säger att jag inte ska oroa mig. Ska det verkligen vara såhär?
Vem vill låta som en kaffekokare vid minsta ansträgning eller sova tillsammans med någon som skadar en?
(Baji på bild)
Vad ska jag göra om jag hittar honom kippandes efter luft? Jag har 2 timmar till närmsta vetrinär. Hur länge klarar han sig då? Är det vanligt att råttor kvävs?
Än så länge visar han inget konstigt, han är lika lekfull som vanligt men låter ovanligt mycket inatt bara..
Fick tipset att stänga in honom i en bur i dushrummet och stänga igen och sätta på varmt vatten så att ångorna löser upp slemmet..
Nu har han lagt sig o försöker sova och låter därför mindre, så jag vill inte störa honom.
visst finns det råttor som kan leva ett gott liv trotts att de rosslar. men det verkar som att din rosslar nästan konstant. jag anser att det är tillräckligt jobbigt för råttan då och hade nog avlivat den. varför vänta tills råttan inte får luft längre? Den går ju en långsam kvävningsdöd till mötes….
Men han är ju pigg och springer och hoppar :/ ?
hur sjuk ska han vara/ vilken grad ska han lida för att man ska avliva då?

Naturligtvis så är det inte skönt att gå runt och rossla, och det är ansträngande för råttan. Jag tycker att du ska be om en dubbelkur av baytril och ronaxan och hjälper inte det, så skulle jag avliva råttan.
Qui dormit, non peccat
Okej, men idag låter han ingenting alls! Trots att vi har lekt massor.. Det liksom kommer och går.. Försökte ringa vet idag men kön va så lång så jag stod inte ut. Testar imorgon bitti igen och frågar om baytril och ronaxan..
Kommer inte rosslet bara komma tillbaka ändå ett tag efter kuren är färdig?
Min ena råtta har rosslat i stort sett hela sitt liv till och från. Jag tog över honom från en tidigare ägare när han var ca 6 månader (är nu ca 7 mån) och enl henne var han sjuk redan när hon köpte honom, riktigt sjuk. Var tydligen hos vet tre ggr innan han blev bättre. Men precis som din så rosslar han bara ibland och mest när han blir lite nyfiken, exalterad. Han är ibland även lite nysig av sig. Ibland rosslar han inte på flera dagar och ibland låter det som en kaffebryggare fast han bara är stilla i sin bur. Precis som din så verkar han pigg för övrigt fast min andra råtta far omkring mera än han som rosslar. Han är lite försiktigare av sig. Vet inte om det beror på att han kanske blir rosslig om han far omkring och därför låter bli. Vet inte om de är så kloka? Tycker inte att du behöver tänka på avlivning förren du märker att han inte verkar må bra. Jag vet i och för sig inte hur fort en råtta kan bli dålig (kvävas) av tex mycoplasma. Men jag tänker så ang min råtta i alla fall.
han är "bara" sjuk ca en dag i veckan.. resten låter han ingentign alls.. men när han låter låter han precis som kaffebryggare