knöl/böld
Har precis kommit hem från semestern och upptäcker att min ena råtta har en knöl på ryggen stor som en halv ärta, nu undrar jag om detta är vanligt? Tänkte att hundar får ju fettknölar men vet inte om råttor får det och tycker att de då borde vara mindre än en halv ärta. Så ska jag rusa till veterinären? Han äter och dricker och är hur pigg som helst.

Hej! Råttor får ofta tumörer. Men oftast brukar det vara juvertumörer och då är det honor som drabbas. Eftersom att denna knölen sitter på ryggen och på en hane så kan det vara en fettknöl, varböld eller något annat. Det bästa är om du kan be en veterinär titta på det. En tumör kan opereras och är det en varböld kan de tömma den. Men om den inte växer fort eller om råttan inte får andra problem så brukar det inte vara någon fara.
Har råttan ett sår på knölen? Det kan vara ett pyttelitet, som du inte ens märkt finns.. I såna fall skulle jag gissa på varböld. Ryggen är ju ett ganska ovanligt ställe att få cancertumörer på, men det är såklart inte omöjligt så det ska inte uteslutas.
Prova massera knölen försiktigt, är det en abcess så mognar den fortare och är det en cancerknöl så händer ingenting. Har det inte skett någon förändring inom 1-2 veckor bör du söka veterinär.
Min gammelråtta fick en knöl på ryggen han med för snart ett år sen. Den var riktigt hård, och kändes som att den satt fast i ryggraden. Det visade sig vara en varböld, med ett pyttelitet sår på som jag missat helt när jag undersökte honom. Men den var lite ovanlig.. När den "sprack" senare, så var varet inte flytande så det gick att tömma den genom att klämma, allt satt ihop i en stor klump (ca 1 cm i diameter) som satt fast i såret.. Ljummen koksaltlösning var det som gällde för att lösa upp klumpen, och sen fortsatte jag tvätta och skölja rent såret några gånger varje dag tills det hade läkt lite grann och slutade producera var.
Han har ett litet rivsår där nu men det fick han igår, han har precis somnat nu så jag kikar senare lite mer noggrant, kanske har det lilla såret hunnit läka under tiden jag var borta? Men jag prövar att massera och väntar några dagar. Tack så jättemycket för tipsen :)