Hålla, hur länge?
En fråga jag funderat på vid flera tillfällen.
En person betalar råttorna innan leverans. Det försöks komma på ett datum för att överlämna dom. Men man jobbar den tiden som personen kan. Och man försöker komma på nytt datum. Men sedan slutar personen höra av sig. Hur länge ska man vänta på att personen hör av sig?
Ska man sitta med ett djur 1mån, 1 halvår, 1år i väntan på att den som köpt råttorna ska höra av sig igen?. Man har försökt kontakta flera gånger sedan dess utan resultat.
Man har sett personen online.
Hänt mig flera gånger att jag sålt djur som jag hållt ett halvår utan kontakt med köparen. Längste var ett år på annat djur än råtta. Nu vill jag veta hur länge väntar ni andra?
Vad gör ni med djuren till slut?. säljer vidare?
Betalar tillbaka summan som förste betalat om denne hör av sig nån gång? eller har man rätt att neka tillbaka betalning?
Nyfiken på hur ni ser på det hela och vad ni gör/skulle ha gjort.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ur min första råttkull så hade jag en hona som jag hittade en köpare till, hon betalade inte innan lev utan skulle betala på plats…
2 månader gick och jag fick inte tag på henne hur mkt jag än försökte…
jag hittade en ny köpare på samma råtta, och det blev då samma sak trots att jag pratat med henne dagligen.
den lilla honan behöll vi och har inte ångrat oss
You can't spell Bitchy without Itchy
Då har jag en motfråga, varför ska de betala innan de har djuret i handen? Då blir man ju bunden om man inte får tag på den som köpt djuret. Man kan ju inte säja ett djur som redan är betalt för.

Jag håller mina ungar så länge jag får respons och intresse tillbaka från köparen….
mailar jag så vill jag ha svar….. annars så tar jag sånt som ointresse, (särskilt vid 4 försök till kontakt utan svar) och att man faktiskt inte vill köpa djuret från mej. och därmed häver köpet…..
Man vill ju att ens djur ska hamna i bra och intresserade hem, och så som det låter för mej så är det inte det hos en person som inte svarar säljaren eller hör av sej efter att den valt att betala.
tråkigt men vill hellre se djuren i intresserade hem! 

Nu säljer ju inte jag djur, men om man som köpare inte hör av sig så är man knappast intresserad. Det är en sak om avståndet är väldigt långt, och man har svårt att resa pga något problem som uppkommit men då talar man om det oxå.
Tingningsavgift tycker jag är väldigt bra, samtidigt som man är tydlig med att om personen inte hämtar djuret på överenskommet datum så har ägaren rätt att sälja djuret till någon annan. Hade jag avlat tex på råttor, fått tingningsavgiften och sen inte hört av köparen nått mer så anser jag att de är fritt fram att sälja till nån som faktiskt vill ha djuret.
Qui dormit, non peccat

Jag tycker handpenning är superviktigt då det verkligen sorterar bort de oseriösa personerna. Om man är geniunt intresserad så har man inget problem med handpenning tycker jag..
Om de tilltänkta köparna sedan inte hör av sig så tolkar jag det som att de inte längre är intresserade av varken djuret eller att få tillbaka sina pengar..
Jag tycker att om inte köparen har hört av sig alls på 1-2 månads tid så börjar jag höra omkring med andra intressanter.. Beroende självklart på vad det är för handpenning som lagts också..
Om det är en 50krs handpenning på en mus eller 1000krs handpenning på ngt av mina andra djur så är det ju viss skillnad också. :)

Om jag betalar hela summan på en gång så visar det väl att jag vill ha det där speciella djuret?
Nu är det så att jag har lite längre till dem jag brukar handla av… men det brukar inte vara något problem… även om de får vänta 1 eller 2 månader på att leverera?
Samma sak med mina köpare kan få vänta tills jag kan ordna transport. Självklart behöver de inte vänta ifall de kommer hem till mig!
Stockholm 90mil
Umeå 22 mil
Skellefteå 12 mil
Lycksele 9,6 mil
Arvidsjaur 8,4 mil
Luleå 21 mil
Piteå 16 mil
Ö-vik 28 mil
Mia//
#6 men då har man ju bestämt innan att det kan ta ett tag. Då vet man iaf något.

#7 Du har helt rätt
Mia//
putt
Oavsett om personen betalat i förskott eller inte så kan man ju inte vänta på kontakt särskilt länge när ungarna är leveransklara.
Jag kan ge 1 veckor efter leveransdatum för ev oförutsätta händelser men därefter tolkar jag det som ointresse.
Givetvis har det betydelse vilken kontakt vi haft i början och på vilket sätt/när kontakten bröts, och vilken ursäkt personen har…