Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 715 ggr
mooi
0

ändra färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en råtta som var vit och mörkt stålgrå när jag fick den. Jag vet inte vad färgen heter men jag sätter in en bild.
Nu har hon ändrat färg, det började ganska tidigt med att det dök upp lite längre ljusa strån bak vid svansen, detta spred sig uppåt och nu är hon vit över mer än halva kroppen.. Är det vanligt?

Här kommer en bild på hur hon såg ut från början

MangoMelon
0

Hon är roan, vilket betyde att färgen bleknar och till sist blir de nästan helt vita.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

mooi
0

4 mån senare såg färgen ut såhär

mooi
0

#1 ah! ja, hon är nästan vit nu…

MangoMelon
0

Ja, det är helt normalt :) roan är en blekgen som förekommer i husky striped och nån till som jag inte kommer på nu.

Om dina råttor fortfarande har spån i buren bör du byta till nåt annat, spån e inge vidare hälsosamt för dem :) aspflis eller toa-lätt är betydligt mycket bättre! :)

mooi
0

Yes, ska byta ut det. Jag hade toa-lätt tidigare men en av råttorna var VÄLDIGT nattaktiv så det var totalt omöjligt att sova när de pelletsarna studsade i buren ><

Nu är det tyvärr så att denna råttan har blivit ensam, hennes kompisar dog nyss med väldigt tätt mellanrum. Så jag är väl egentligen ute efter att omplacera denna. Hon är 2 år så jag vet inte om det är så sjysst att stoppa in en liten till henne. Iofs är hon väldigt väldigt snäll men ändå.

MangoMelon
0

Okej :)

Du kanske kan skaffa två bebisar så att de har varann när din gamla går bort? På så vis blir du inte med en råtta och en råtta..
Du har rätt, det är inte vidare shysst att omplacera en såpass gammal råtta, det är ganska stressigt och för en äldre råtta kan det vara för mycket.

Jag vet precis hur jobbigt det är när man ska sova och pelletsarna studsar omkring, men det är nåt man får ta när man har råttor ;) Plus att man vänjer sig ganska fort.. Jag har 14 st som stökar omkring på natten och jag hör det inte ens längre :p

mooi
0

Jo, det skulle jag ju kunna göra, men frågan är ju vad hon skulle säga om 2 nya tokar.. hm får se hur jag ska göra..

MangoMelon
0

Jag tror hon skulle bli riktigt nöjd. Vuxna råttor brukar inte ha några problem med bebisar, visst, de är lite busigare och piggare, men om de har varann att leka med brukar det inte vara nåt problem.
Skulle jag vara du skulle jag skaffa två bebisar till så att hon får sällskap den sista tiden och på vis får det trevligare :)

carint
0

Så här vit är min roan.