Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 485 ggr
JollyRoger
0

Hjäälp!

Efter Roger kastrerats gick allt bra, trodde jag…Han fick en böld i ljumsken för ca 3 dagar sedan. Idag var det så illa att han fick sövas, och bölden visade sig gå från ljumsken och över magen till midjan på andra sidan. Operationen och medicin gick på 2100kr, suck. Ovan på detta var hans uppvaknande skitjobbigt. Han vaknade kl 12 efter operationen. Hämtade honom kl 15. Vid 19-tiden blev han äntligen råtta igen, jag var övertygad om att han skulle dö( ropar inte hej än). Ögonen rörde sig från sida till sida och han låg helt stilla med knutna små händer och fötter,otroligt oroligt.

Antagligen har han haft denna infektion längre men jag har inte märkt det. Kan inte låta bli att klandra mig själv för att inte ha märkt det. Han har varit pigg och ätit bra.

Eftersom han fått dränage är nu mitt största problem: Hur ända in i glödheta h…..e får man kragen att stanna kvar, utan att kväva den lilla stackaren? Eller har ni något annat bra tips få honom att inte pilla med sitt sår.

Tezzlan
0

Av egen erfarenhet så verkar det som om hanråttor som kastreras får absesser (varbölder) efter ingreppet. Jag har kastrerat tre hanar varav tre har fått böld. Oftast går förloppet ganska snabbt och råttan brukar själv slicka upp et sår så att varet rinner ut. Jag brukar spola rent det med koksaltlösning och sårsprit så brukar det läka.

Att ha tratt på en råtta är inte det mest optimalaste alternativet. :/ Råttor är för smarta för att ha tratt, dessutom så har råttorna det inte direkt bekvämt, kan inte tvätta sig och har svårt att äta.

Har faktiskt inget bra tips på hur man ska få dom att inte pilla på såret, men råttor har såpass bra läk-kött att det inte tar många dagar innan det läker ihop. Var noga med att spola rent såret bara så att det hålls öppet tills allt gojs kommit ut.

För du har väl fått medicin för infektionen? Baytril eller bactrim?

JollyRoger
0

Veterinären ville prova med ett annat antibiotika, eftersom hon var rädd för att det inte skulle fungera med samma som han fick efter kastreringen. Amimox heter den jag fick nu.