Grädde?
Vi hade kalas idag(26/11) för jag fyller år imorgon…ialla fall så gav jag Hanna enliten,liten klick grädde i hennes matskål men efter ca 10min så klijade hon sig presis överallt och det verkade jätte jobbigt…men så började jag tänka på grädden men vet ni kanske vad det kan ha varit så snällahjälp…
Till alla som kan hjälpa mig:
Hihi //Camilla och Hanna

Hmmm. Jag brukar ibland ge mina råttor lite yogurt och det gillar de jättemycket. Har inte sett något kliande. Kolla så hon inte har skabb - dvs små sår i huden.

För att kolla det som#1 skrev. Ta upp din råtta och stryk försiktigt mothårs över pälsen samtidigt som du blåser lätt. Så brukar jag göra när vi har vår "veckokontroll" :)

OK…hon har inga sår

Om hon bara kliade sig en gång så kanske dte bara kliade. Helt normalt. :) Om hon däremot kliar sig ofta, får små sår i huden eller om du ser små kryp i pälsen så kan det vara ohyra.
Grädde ger nog inte klåda, däremot kan råttor bli lösa i magen om de får mycket mjölkprodukter utan att vara vana vid det.

jo han har faktiskt sår…ohh nej!!!finns det ngt medel?? snälla hjälp

Ja, det finns ett jättebra medel som heter "Stronghold" tror jag. Man droppar det i nacken på råttan och vipps försvinner både skabb och inälvsparasiter. Lätt att använda och bra effekt. Du måste dock till veterinären - för det är receptbelagt.

#5 Ring veterinären. Exempel på medel är Ivomec, Stronghold och Dectomax. Ivomec och Dectomax ges oftast som injektion och det gör veterinären tre gånger med 7-10 dagars mellanrum. Stronghold kan man ge själv, vissa säger att man ska ge en gån och andra tycker att man ska ge tre gånger. Men vilket medel du än väljer så krävs ett veterinärbesök först för att konstatera vilken sorts ohyra det är.