Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1012 ggr
Tosca
0

Tassont

Min lille kille Fender verkar ha skadat sin tass på något sätt, antagligen hände det under natten till idag eller tidigt i morse. Han har svårt att stödja på tassen och när jag upptäckte det i eftermiddags tyckte jag att jag såg lite blod på tassen (kan ju också vara hans snor, han var röd om nosen). Nu är tassen renputsad och jag har svårt att se om han har något sår. Jag tycker att tassen ser lite svullen ut, men jag har kännt på hela benet och kan inte känna någon fraktur. Så, nu kommer mina frågor:

- Är det vanligt med benbrott alternativt stukningar hos råttor?
- Om det är ett benbrott, skall han då gipsas? Låter konstigt, men det är kanske så det är.
- Om han istället har blivit biten, då ska jag väl inte rengöra hans sår med alsollösning? (eftersom han kommer putsa i sig det)

Vore jättetacksam om någon här kunde komma med några råd, behövs det kan jag lägga upp en bild på hans tass (framtass). Veterinär kommer att kontaktas imorgonbitti. Tills dess vet jag inte om jag ska placera honom i en extra bur eller om han ska få vara inne hos sin kompis. Just nu sitter han och myser i soffan instoppad i en filt.

//Tosca och Fender

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

zimzon
0

Hej! Råttor kan bryta och stuka benen, men hur vanligt det är vet jag inte. Jag tror inte att det finns så mycket att göra om en råtta skulle bryta benet. Om benet skulle bli helt snett och så, så skulle man kanske behöva operera. Men annars läker det no´g av sig självt.

Men om det är brutet så borde det vara ganska svullet tycker jag. Fast jag har aldrig haft en råtta som brutit benet, så jag kan ju inte svara säkert hur det är.

Kan du se något sår på benet? Om det är ett bitsår så bör du nog skölja lite med koksaltlösning eller liknande och sedan abar hålla lite extra rent i buren några dagar, så läker det nog.

Kolla på hälen om det finns sår där, eller är svullet. I så fall kan det vara Bumblefoot (klumpfot). Det beror på för hårt underlag i buren och jag tror att det krävs veterinärvård för att bli av med det.

Hoppas att jag var till någon hjälp, och lycka till. :)

bRat-Bags
0

Om han har mycket rött snor och "röda blodiga klor" så kan han ha någon vad jag tror är slags vitaminbrist, en råtta jag tog hand om som bara fått råttpellets och gnagarblandning i fyra månader led av s.k. klolossning, detta i kombination med aldrig klippta klor som bröts av bakåt när de blev för långa pga för mjukt bottenmaterial och inga nedslipningsmöjligheter på naturlig väg. Min veterinär(som inte är den bästa) sa att vitaminerna som jag gett honom var bra för det. han har nu slutat tappa klor och jag klipper dem kontinuerligt.

tisagirl
0

Min ena hane har stukat foten några gånger när han har varit klantig och ramlat ner från våningsplanet.. Foten har svullnat upp och han har haltat men efter någon dag är svullnaden borta och han går normalt igen. Han vart även biten i foten av en annan hane och då hände samma sak, den svullna upp någon dag men vart okej sen.

Jag skulle vänta högst tre dagar och sen åka in till veterinären. Du kan säkert ringa någon veterinär nu och höra vad dom tror. Dom vet ju vad som är vanligt med råttor.

Tosca
0

Tack för alla svar!!

Nuläget för herr Fender är helt ok, han hade ont i tassen två dagar efteråt, jag pratade med min veterinär (mycket sympatisk människa, svarar jämt i sin mobiltelefon ;) och fick rådet att hålla koll på tassen, "vrida" den lite runt så jag kunde bekräfta att det inte var en fraktur och låta honom ta det lugnt och vila upp tassen. Nu är hans tass helt återställd, föreställ er min glädje då jag och pojkvännen satt och tittade på film och vi hörde att en råtta klättrade upp på översta våningen. Vi trodde att det var hans burkamrat Kassler, men uppe på tassarna igen var Fender!

Tack allihopa!

//Fender och Tosca

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr