Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3367 ggr
Elma_vip
0

Akvarium?

Jag har funderat på att byta ut min voljär till ett akvarium, men har läst här inne att det finns lite delade meningar om det. Vad tycker ni? och hur stort akvarium behöver jag för 9-10 st råttor? Finns det någon här inne som har sina råttor i akvarium som kan visa bilder? och berätta gärna hur ni tycker att det fungerar.

Givetvis kommer jag "bygga" många klättermöjligheter samt även byta ut glastaket  mot någon form av gallertak.

Sen undrar jag även, om man kollar på ratpower på den där burräknaren, så finns det olika alternativ man kan kryssa i, vilken av dom är rätt enligt lagen? Alltsö för minsta mått?

//Diana

allobosia
0

Jag föredrar voljär för det är lättare att inreda sen så får jag känslan av att det blir dåligt med luft i ett akvarium.

Elma_vip
0

#1 Okej, Tack för ditt svar. Känns som det är värt att testa i alla fall, med helt öppet tak, eller ja gallertak så kanske det inte blir så dålig luft ändå.

Har ju voljär nu men dels så känns det som halva burspånet ligger utanför, samt att de skvätter kiss både på vägg & golv sen tycker jag det är både snyggare med akvarium och roligare att se dom i ett akvarium (om man jämför när man kollar på möss & liknande som är i akvarium), man kan liksom sitta utanför, fast det känns som man inte stör dom på samma sätt som när man sitter utanför voljären.

Lancia
0

Luften kan inte strömma igenom på samma sätt i ett akvarium som i en gallerbur, oavsett om du har öppet tak eller ej. den dåliga luften kommer ligga kvar på botten, och ammoniak, som ju finns i urin, är direkt skadligt att andas in. jag rekommenderar mao inte ett akvarium.

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade ett hemmabygge där botten var akvarium. Kan ju säga att råttorna inte gärna tillbringade mycket tid där utan var högst upp där det var galler.. Jag rekommenderar inte akvarium till råttor, just eftersom det blir så dålig ventilation.

Vill du ha glas tycker jag du ska satsa på ett terrarium istället, ett högt! Då med ventilation både vid botten och vid taket så att luften kan cirkulera. Hade ett till våra hanar ett tag o det var poppis, de hade uv lysrör, så de satt gärna o solade. Flört

Elma_vip
0

#4 Okej, Vad är skillnaden på akvarium & terrarium, alltså just ur ventilations synpunkt? Och hur menar du att terrarium har ventilation? Visa gärna bild på just ventilationen =)

Kom att tänka på en sak, andra smågnagare t.ex möss & gerbil, har dom inte lika känsliga luftvägar som råttor, eller kanske inte lika stark urinlukt? Eller varför är akvarium lämpade till möss & gerbil, men inte råttor? Bara en liten fundering, =)

silverorm
0

#5 Skillnaden är helt enkelt att akvarium är för vattenlevande varelser och ska vara täta!Flört Terrarium är för reptiler som oxå precis som råttor har känsliga luftvägar! Terrarium ska ha små hål längs med hela taket och ena väggen vid botten, så smått att en liten ormbebis el ödla inte kan smita ut men så stora att luft kan stömma in och strömma uppåt!

Mitt tips är att du besöker en zooaffär som har reptiler och kollar in deras terrarium!

Ang varför akvarium går till möss och gerbiler -vet jag inte… men tänk på att råttor är så mycket större än dem och därför oxå kissar mer! Råttor har ett rätt så starkt urin, speciellt hanarna!

(Foto på ventilation på terrarium kommer senare…sitter vid fel dator!)

junilla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här ser du ventilationen på mitt terrarium det är en plexiskiva ovanpå som det är borrat massor med hål i..samt ventilation på båda sidorna…

Varför använda spån som botten material när det finns annat som är hundra gånger bättre…som toalätt och aspflis…!?

hus-musen
0

Jag anser att akvarium/terrarium är för dyra faktiskt när de ska upp i rätt storlek och för krångliga att inreda för att det ska vara värt det.

Qui dormit, non peccat

OttoIsTheShit
0

#5 jag är ingen gerbil expert men dom gångerna jag har sätt folk hålla gerbiler så har dom akvarium för att de ska kunna ha mycket botten material så att gerbilerna ska kunna gräva gångar, hade man haft bur hade allt ramlat ur :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lancia
0

#6, Gerbilers naturliga miljö är ju sandig, i vilken dom gräver underjordiska gångar etc. Så ja, det är mycket mer praktiskt med ett akvarium om man har sand etc, samt att kvaniteten urin är betydligt mindre hos gerbiler än hos råttor så ventilationen är inte ett lika stort problem. Så ja, du är helt inne på rätt spår OttoIsTheShit ;>

Angående möss så antar jag att det är rymningssäkrare med akvarium/terrarium då det krävs en otroligt liten glipa för att en mus ska kunna ta sig igenom. Gallerburar med så små mellanrum är inte lätt att hitta skulle jag tro.

Elma_vip
0

#7 Jag skrev bara burspån, vilket inte är säkert att det behöver vara såg/kutter spån. Jag har nu toa-lätt & hampaflis, men har beställt alspån nu som jag ska ha, ev blandat med toa-lätt. =)

Elma_vip
0

#8 Jag har nämligen ett på 250 liter som jag just nu har fiskar i, det var därför jag började fundera på det =)

Elma_vip
0

#6 Okej, men borde det inte vara samma ska med urinen hos möss, ifs är de mindre men? Samt ventilationen? det finns ju bra dunor(?) till möss som man i så fall kan ha istället för akvarium, Funderar på om man kan hitta en akvarium som inte är tätt man kan ta, och ev bygga om det lite, så man får en sida som det är nät på (plus locket då) Eller göra små hål på nåt sätt.

Elma_vip
0

#6 Okej, men om man städar ofta borde det inte vara så farligt? Samt kanske bygga mkt hyllor som dom kan ligga på uppe vid gallret i taket =) Plus att jag har honor då, som inte har lika starkt urin, och dom går även på låda, inte kissar men bajsar där i alla fall =)

Elma_vip
0

#7 Snyggt det var, kanske borde kika på terrarie istället då =) Vad ligger ett terrarie på ca? Ett som är i ungefär samma strl som ett 250liters akvarium?

Elma_vip
0

Är fortfarande nyfiken på detta, någon som vet?

Sen undrar jag även, om man kollar på ratpower på den där burräknaren, så finns det olika alternativ man kan kryssa i, vilken av dom är rätt enligt lagen? Alltså för minsta mått?

Tezzlan
0

Ett tips för er som är trötta på kiss och annat gojsigt på era tapeter och väggar är genomskinlig vaxduk. Det billigaste jag har hittat är runt 20-lappen/meter på Jysk. Jag kan säga att det är en bra investering… Vi skulle nog ha tänkt på det tidigare för när vi flyttade så blev vi tvugna att betala för en omtapetsering av ett rum just för att råttorna gojsat ner väggarna där burarna stått och det va inte billigt.

Hampaflis?!? var får man tag på det och vad kostar det?

jussivuori
0

Jag använder bara vanlig kartong som jag satt upp på väggen där buren står :P

Tezzlan
0

Självklart kan man använda sig av egentligen vad som helst bakom burarna. Förut satte jag vaxduck på sidorna och baksidan för att dom inte skulle kissa ner min dator som stog bredvid. Har man då genomskinlig duk så ser man ju in i buren från alla håll, man ser dom fina tapeterna bakom buren, ljus kan strömma in i buren så det inte blir bäcksvart och så är det lätt att ta ner och göra rent med en blöt trasa.

Lancia
0

En annan grej som är svårt att få till i akvarier är höjd. Råttor vill ju ha högt så dom kan klättra.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med nått, men minst 60 cm högt har jag för mig man brukar säga iaf.

I övrigt så har råttor otroligt känsliga luftvägar och du borde verkligen ta till dig när folk skriver att akvarie inte rekommenderas, såvida du inte fixar ett bra ventilationssystem i nedre delen. Spelar ingen roll hur mycket man städar annars, luften rör sig inte. Råttor kissar väldigt mycket, ammoniaken är ofrånkomlig. Sorry.

junilla
0

Rekommenderar varken akvarium eller terrarium, akvarium är byggt för att hålla tätt alltså ingen luftgenomströmmning och terrarium är byggt för att hålla värme…tänk en riktigt varm sommardag, det blir ruskigt varmt med glas…varför inte hitta en lösning till din voljär…finns även voljärer med högre nederdel där de inte kan skvätta ut en massa på golvet eller en bur som är högre nertill…sen har du fått en massa bra tips om vad du kan sätta upp bakom buren på väggen…

Tuvärr ingår det lite städa när man har djur…akvarium blir en jäkla mycket städa i, sen kommer det att lukta hemskt Obestämd instängt och kissigt…

använd det du har och gnugga geni knölarna för en bättre lösning för sprättandet…

Elma_vip
0

#17 Tror det hette hampaflis i alla fall, köpte det för 39 kr här på zoo i Lidköping =)