Hjälp? :)
Kan någon förklara för mig hur man ser vilken sorts råtta det är. Typ rex och sånt.. Och hur man ser vilka färger det är.. Jag fattar inte "råttspråket". har försökt plugga in det as länge xD Men det finns typ inga förklaringar? :P
Jag vet att jag har en vit rex och en naken dubbelrexad.
Jag vet inte vilken färg och "ras" mina andra tre råttor är och jag har inga bra bilder på dem eftersom jag precis fick dem och dem är rädda av sig än så länge.
huvudet på bilden tillhär en agouti slät toppörad

Tack! :D Men jag vill ha förklaringar på olika varianter.. om det finns någon som orkar förklara

det finsn ju en hel del olika sidor där bilder o förklaringar på färger finsn tex srs
(gå in på tamråttan, sen standard så kommer det upp)
eller den här (dock på engelska) http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp
På SRS hemsida finns förklaringar på de vanligaste.
Sen finns även denna och denna sida med bilder och förklaringar.
Man delar ju upp råttor i färg, teckning, hårlag och örontyp. Färger finns det massor, likaså teckningar. Hårlag finns endast släthårig (vanlig), rex (krullig, saknar täckhåren), dubbelrex (halvnaken, kommer då man parar två rex) samt några nakentyper. Örontyper finns bara två stycken, toppörad (vanlig) och dumbo (öronen sitter längre ner på huvudet). Detta i Sverige såklart - Utomlands finns en del andra hårlag och varianter.

tack så jätte mycket!

#5 vad är räckhår? Hon jag fick råttorna av sa att min råtta var en rex. Men tydligen inte då. Min nakenråtta är dubbelrexad och är mamma till min vita. Men är hon släthårig?
täckhåren är de yttre håren
den vita ser slät ut
#7: Täckhår! Råttor har en fjunig underpäls och sträva täckhår men rexade råttor saknar de strävare håren.
Nu måste du förklara lite mer här. Nakenråtta och dubbelrex är två skilda saker, vilket av dem är din råtta? Nakenråttor är (oftast) helt nakna, alltså inga hårstrån alls medan dubbelrex tappar/får tillbaka pälsen om vartannat. Oftast har dubbelrex päls som rex men har kala fläckar här och där på kroppen.
Jag ser inte så bra på bilden på din vita råtta men som jag ser är hon slät och då borde hon inte kunna vara dotter till den du säger är dubbelrex eller naken.

tack så mycket. Nu ska jag bara plugga in allt.. kommer nog ta ett tag ;P

Min nakenråtta eller dubbelrex är helt naken med litelite krulligt hår i ansiktet. Jag känner mig sjukt okunnig men det var förra ägaren som sa att det var så. Nu förstår jag att det är en nakenråtta(tror jag) eftersom den alltid har varit helt naken…
Luna(den vita) är nakenråttans unge. Det är jag säker på.
Man ser inte bra på mina bilder eftersom dem är tagna med mobilkamera :(

(håret i ansiktet sysn inte på bilden, det är ludet och krulligt endast lite granna på huvudet)
Jag kan inte genetiken runt nakengenerna särskilt bra och jag antar att du inte vet vilken typ av nakenråtta det är heller men om du är säker på att Luna är unge så är hon väl det. Som det ser ut på båda bilderna är hon i alla fall slät.
Lite off topic vill jag i alla fall berätta att nakenråttornas gener bär på en hel del hälsoproblem. De allra flesta har svåra problem med njurarna och dör unga. Bara det att de är pälslösa medför också att de lättare skadar sig och blir förkylda. Därför är avel på nakenråttor ingenting djurvänner håller på med!
Lycka till med pluggandet av råttvarianter i alla fall, det är riktigt kul när man börjar förstå det! :)

Jag frågade massor av sånna saker när jag skaffade henne. Hon påstod att nakenråttor är helt normala råttor bara att dem behöver mera värme. Jag fick senare reda på att det inte va så… Jag stödjer inte det längre heller men jag tänker inte göra mig av med henne för det. Hon är tre år gammal och har inte haft några problem tidigare även om hon bodde i en iskall källare innan jag fick henne.
Det var en anledning till att jag ville ha henne. Jag kännde att det var djurplågeri för råttan.
Självklart ska man inte göra sig av med råttan. Den är ju lika snäll och älskad som alla andra, det är aveln man inte ska stödja, och det gör du ju inte längre vilket är jättebra!