Första bettet.
Idag har jag blivit biten på riktigt för fösta gången:/ har bara råkat ut för små bett innan då det som farligast rispar lite på huden så det syns pyttelite blod.
Men idag blev jag biten:( det gör ont både på fingret och i hjärtat eftersom det var från en råtta som jag värkligen inte trodde skulle kunna bita mej. Fast jag få nog skylle mej själv när jag petar in fingrarna för fort genom gallret, men ändå….
kom på nu också att jag glömde banna han när han väl gjorde det:( fan…
Min blogg: SweGizmo.se
Han blev nog bara rädd. Det är visserligen tråkigt när sådant händer, men de är inga robotar som ska tåla allt. Du ser ju ifall han fortsätter, då har han problem, men det verkar mest troligt vara en engångsföreteelse. Du får härda upp honom. :) Jag har bland annat en råtthona som gärna ville på bitas när man stoppade in handen i huset, så naturligtvis började jag stoppa in handen i huset tills hon vande sig och slutade. Råttor ska inte bitas, men är det en supersnäll gosboll som aldrig någonsin har bitits tidigare och blir rädd och nyper till så ska man inte döma honom för tidigt. Jag tror inte att det är några fel på honom, annat än att han blev rädd och handlade instinktivt innan han hann tänka. :) Ska du göra om det råder jag dig dock till att stoppa fram fingerknogen, det gör inte lika ont. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ajaj, mina biter också om man petar in fingrarna genom gallret men aldrig annars. han kanske bara blev överraskad eller så..
Mina bits om man stoppar in fingrarna genom gallret för jag är osmart och stoppar in godis där :P
ja jag tror också mest på att han blev överraskad eller att han trodde det var man, för han har aldrig bitit innan och är väldigt snäll för övrigt. Får la se om det händer igen, skulle det de så kanske det är något fel på han. Han är 10 mån nu.
Min blogg: SweGizmo.se

I ena honburen så biter alla genom gallret, eftersom den står så min son når, och matar alltid dom genom gallret. Så dom tror ju alltid det är något gott, men skulle ju aldrig bita annars!!
Min första råtta bet flera 10 tals grr innan vi hedde bort henne.. Hon bet nästan av min lillebrors finger D: När man hörde Enver som han heter skrik trodde man att ngn dödade han. välldigt hemska skrik.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Trök:(
Det där med fingrar igenom galler är förrädiskt. Jag litar stenhårt på att mina inte biter, trots att jag ibland fuskar och ger mat genom gallret. Men det är såklart inte optimalt och jag brukar alltid säga åt folk som är här på besök att inte sticka in några fingrar genom gallret. Men som sagt, jag litar till 100% på att de inte biter mig.
Sen tror jag det är lite uppfostring också, eller snarare en fråga om sociala regler. Mina har ju fått stått ut med mitt fingerpetande sen de kom hit vid 5 veckors ålder så de är ju vana… 
Men mina råttor handlar det mycket om hur man stoppar in fingrarna. De har aldrig bitit mig men jag vet andra som fått sig ett nyp. Om man stoppar in fingret försiktigt men långt in så de ser det komma och har möjligheten att titta, lukta, slicka och känna på det biter de inte. Däremot om folk stoppar in det fort, inte tillräckligt långt in och dessutom drar ut när råttorna tänker lukta - Då kan de bita till.
Mina 3 tjejer har aldrig bitit mig mer än om jag hållit i något kladdigt gott t.ex banan. Men då "smakar" de bara och det käns inte över huvud taget.
Kommer bra ihåg att vi hade guldhamstrar när jag vr liten och då blev jag biten. >.<
Hakuna matata!
Precis som #8 säger så tror jag det beror på hur man gör när man hälsar på dom med fingrarna genom gallret. Mina tjejer biter inte mig, utan kan ta tag lite löst i fingret för att i nästa sekund släppa när dom märker att det inte var något ätbart.
Men stoppar dit fingrarna så kan dom ta i lite hårdare. Jag tror att det kan bero på ovana lukter också. Att min lukt känner dom ju igen och mina fingrar, men när andra stoppar in sina fingrar så blir det gensat annorlunda. Så jag försöker säga åt kompisar och dyligt att inte stoppa in fingrarna i buren.
Öppna istället luckan och hälsa på dom.

Håller med Kickan. De biter aldrig mig utan bara "smakar".
Men det har hänt att de har bitit andra genom gallret. Just för att de drar ifrån så snabbt. Då vill de inte missa chansen så då tar de i som sjutton! Av ren matfixering skulle jag tro..
Älskar mina stora små vänner..

Håller åxå me Kickan….
Mej biter de aldrig genom gallret,bara slickar å vänder å vrider på fingret me tassarna hehe…precis som om de skulle finnas mat under fingret :)