Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 884 ggr
etteko
0

Ang. klor.

Ska man klippa råttornas klor och i så fall ungefär hur ofta och hur mycket?

En av mina killar, Ludde, har en konstig tå. Det ser ut som att han har brutit den när han var liten eller något. Han verkar inte lida alls av det och busar och knallar runt som vanligt. Men jag undrar, är det något speciellt jag ska göra med tån eller ska jag bara låta den vara? Han verkar absolut inte ha ont..

Brutalteddy
0

Ska och ska, man KAN klippa råttornas klor, om man tycker själv att det behövs, men det är absolut inget måste, jag klipper inte mina för jag tycker att det är inget att klippa så små klor och dom nöter ner dom så bra själva när dom springer och klättrar. Man kan ha en stor sten i buren och lägga något gott uppe på den, då brukar dom krafsa lite och slipa lite på klorna. Det är nästan bättre det, för klippa råttklor.. det är inte det lättaste. :) Blir lite pilligt. :)

Jag vet inte vad jag ska svara ang. det där med tån, det kanske är bättre att någon som kan lite mer svarar på. Men kan det inte vara så att han kanske bara har en tå som är lite missbildad sen födseln? Om det inte är någonting som påverkar honom så kan man ju tycka att du borde kunna låta den vara så länge han inte visar tecken på att han har ont i tån eller liknande.

Hanisia
0

ehhmm….jag klipper inte råttornas klor utan jag filar dom……är det ok eller ska jag prova det med stenen??

Ninja
0

Jag både klipper och filar mina råttors klor. Efter att man klippt dom är det fortfarande vassa kanter kvar, de filar jag ner. Att bara fila klorna tycker jag är jobbigare för att det tar sån lång tid att fila ner dom till en bra längd. Då måste man bråka mycket mer med råttan än nödvändigt.

Men det är ju individuellt vad man föredrar.. Är man osäker på kloklippning kan man nöja sig med att fila dom tills man känner att man klarar av att klippa klorna utan att man klipper i pulpan. Jag tycker att det är rätt enkelt att klippa klor, det går snabbt och lätt och jag har aldrig klippt en råtta i pulpan.. *peppar peppar* Man klipper ju bara av den vassa spetsen och så filar man sen.

bRat-Bags
0

Jag tycker att klippa klor är ett måste, eller möjligen fila ner dem OM de är för långa. Hanen jag har fick aldrig klippta klor hos affären och hade tjockt mjukt underlag i buren där, alltså ingen möjlighet att på naturligt vis slipa ner klorna så de växte sig upp och runt och slutligen så bröt han av dem då han kom emot något vasst. Se se till att klorna alltid har lagom längd, vare sig man klipper dem, filar eller om råttorna gör det på eget sätt. Tycker jag.

Brutalteddy
0

Självklart SKA man göra något åt klorna om dom är för långa, det jag menar är bara att det inte finns någon anledning att klippa klorna om det inte verkligen behövs.

etteko
0

Okej tack för alla svar. Jag ska kanske fösöka klippa dem lite sedan när jag kan ta hjälp av min pojkvän. Jag tror inte de fått klippta klor förut så jag kanske ska börja att göra som man gör med hundar, ta lite i taget, några klor åt gången och lite oftare till en början så de vänjer sig. Är det ett bra sätt?

bRat-Bags
0

#6 Låter bra :)

etteko
0

Okej, nu har jag försökt klippa klorna på mina herrar. Det gick helt åt skogen. Ludde kunde jag i och för sig klippa två klor på, fler gick inte. Han började pipa innan jag ens rörde i klob med saxen. Leo är helt omöjlig. Inte ens när vi är två klarar vi av det. Han sprattlar och slingrar och får typ panik.

Så är det verkligen ett MÅSTE eller kan jag prova det med stenen?

dreamiz
0

Är klorna för långa ska de ju klippas. Annars klarar de sig ju bra ändå!

De vänjer sig säkert om du tar det lugnt o lite i taget. Kanske kan du testa att fila lite istället för att träna dom?

bRat-Bags
0

Mina har inte vant sig än, har försökt associera det med godis och sånt men neej, lite bättre är det väl. Men det är klart att vissa/många tycker det är obehagligt..

etteko
0

Ja, jag kanske får ha lite mer tålamod. Förhoppningsvis så går det bättre framöver. Tack i alla fall för all hjälp :)

Ninja
0

Pip är bara "neej sluuuta plåga mig! låt mig vaara!" ungefär. Kan låta hjärtskärande, men är egentligen inte nåt att bry sig om. ;) Är klorna långa så bör man korta ner dom, som Zimzon skriver, annars kan man låta det vara oavsett om dom piper eller inte. :)

Men det är en del jobb med att klippa klor! Fast när man fått in "snitsen" så brukar det gå rätt snabbt och lätt ändå, även om de ålar och har sig. :)

Aleexandra
0

En av mina piper innan jag ens kommer i närheten av klon , men tillslut går det prima,  den andra sitter lungt , ålar sig en gång sen så vet hon att det är det som gäller.

Jag måste klippa klorna på dem för dom brukar tvätta varandra och då brukar klorna riva den andra har jag märkt . En gång hade Daimii sår vid ögat efter ett sådant tillfälle.