Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2306 ggr
Yeay
0

Tjock råtta.

Hej… Två utav mina råttor är väldigt tjocka… Har fyra råttor just nu, tre utav dem har ungefär samma kroppstyp dvs lika långa, lika breda i ansiktet osv. medans en är lite mindre. De tre som är jämnstora väger: 575 g, 500 g och 425 g. Hon som väger 425 g är i alldeles lagom hull, inte för smal men heller inte tjock. Har ju läst att råttor kan lägga på sig lite när de bilr lite äldre (dessa tre är ca 1 år och 8 månader) men håller ni med mig om att de två som väger mest verkar väga alldeles för mycket? Om det är så skulle jag gärna ha lite tips på hur jag kan få ner dem i vikt utan att det påverkar övriga råttor. Är fruktansvärt orolig över deras vikt då jag verkligen inte vill att de ska gå bort i förtid pga detta…

Som färskfoder får de mestadels grönsaker med en litenklick barnmat i, barnmaten får de eftersom det inte alltid finns mat över från våran mat och det skulle blivit mest pasta och liknande som innehåller mycket kolhydrater som jag antar att de skulle blivit ännu tjockare utav… Sen vet jag att även barnmat säkert inte är bra ur fett synpunkt men lite pasta, kött och liknande borde de väl få i färskmaten? Men ja, som sagt är det bara en liten klick varje dag resten är grönsaker.

Detta är även två väldigt lata råttor så de är svåra att aktivera. Brukar ha ett snöre jag drar längs marken som de får jaga, men de jagar den bara en kort stund sedan brukar de tröttna. Har ni några tips på hur jag får dem att röra sig mer?

Tacksam för svar…

MangoMelon
0

Är det honor eller hanar det handlar om? (Tycker inte jag läste det nånstans)

Om det är honor så tycker jag det i alla fall låter lite mycket, de två största alltså, har aldrig haft en hona som vägt så mycket, även om hon varit stor i kroppsbyggnaden.

Är det hanar har du inget att oroa dig för, mina hanar väger allihop runt 750 g ;) Förutom bebbsen då förståss, som väger 400 gram för tillfället :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Yeay
0

Det står "hon som väger 450 g……." men det stod inte så tydligt att det var honor det handlade om, ber om ursäkt för det, självklart borde jag ha nämnt detta lite tydligare :)

Har du något tips på hur jag kanske kan få ner dem lite i vikt? Förstår inte hur de har kunnat bli så stora… Har aldrig övergött dem med godis och liknande då jag känner folk som är typ tycker att det är det gulligaste som finns med djur som är överviktiga och inte ser något fel alls i det och därmed inte ens tänker tanken att detta inte är hälsosamt. Men ändå har jag lyckats med att få mina egna bebisar så tjocka :´(

MangoMelon
0

Ah, my bad! Gissade nästan att det stod nånstans i texten "hon" eller "han" men jag kunde inte hitta det :p

Alltså jag har aldrig haft en tjock råtta om man inte räknar med min Rainer, hon är lite rund nu x)

Men du kan försöka se efter kosten lite. Som du skrev i första inlägget så innehåller pasta, bröd och potatis en massa kolhydrater. Det är inte det bästa om man ska banta råttan. Se till så att de får i sig nyttiga grönsaker, såsom morot (mina råttor äter det inte), kålrot, broccoli och blomkål. Undvik feta grönsaker och frukter, tex avokado.
Dessutom bör du se till att de får i sig kött, men då vitt kött eftersom det innehåller mindre kolhydrater och mer nyttigt fett. Höna, och vit fisk. även om du bör se efter så att du inte ger för mycket eller för lite fisk. de behöver omegan men inte extra fettet.
Steker du maten du ger till dem? om ja, undvik det och koka maten ist. Försök ha mycket fullkorn i foderbladningen och undvik vete som innehåller massa kolhydrater.

Ang motionen kan det vara svårt att få dem att röra på sig om de inte vill. Får de springa lösa i hela rummet eller endast på soffan/sängen? Lägger de ner sig när de är lösa eller busar de omkring? Om de lägger ner sig putta dem i baken lite så att de springer iväg, då rör de på sig iaf.

Det man måste komma ihåg är att äldre råttor ofta lägger på sig i vikt. Varför får någon annan svara på. Det kan vara svårt att få bort det där extra hullet, utan att utsätta den äldre råttan för för mycket stress och motion. Är de starka i bakbenen, så att det inte är det som hindrar dem från att springa runt? klättrar de omkring i buren?

Ursäkta för stökigt inlägg, har inte riktigt alla tankar med mig för tillfället :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Yeay
0

Hmm, ska titta lite nogrannare på torrfodret och se så det inte är för mycket vete i det. Bröd, pasta potatis och sådär får de redan rätt lite utav. Går det att ta bort det helt och endast ge dem grönsaker och vitt kött som färskfoder? Eller får de inte i sig allt de behöver då?

De får springa på min soffa och på min säng, de finns tyvärr ingen möjlighet att råttsäkra mitt rum just nu. Försöker luska ut lösningar så att den möjligheten ska finnas, men än så länge inte kommit på något hållbart. När de är ute springer de lite i början, den ena är lite mer aktiv än den andra, konstigt nog är det hon som är störst.