Genetik
Har en liten genetik fråga..
är blekgenen dominant?
t.ex om man parar en roan med en self black.
kommer ungarna bli blekta då?
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Nej, roan är recessivt… Dock går det inte att säga om ungarna skulle kunna bli roan då den andra råttan kan bära på roan.
Sen har det kanske inte med saken att göra men man bör vara väldigt försiktig med att para roan då de linjerna bär på en hel del problem, så om man vill para på roan bör det vara hanen.

#1 oj, det visste jag inte.. min kompis har en roan hona som hon ev. vill para med min self black..
men är det lixom allvarliga problem?
ska prata med henne imorgon, nu har hon nog gått och lagt sig
#2: Jag skulle helt klart rekomendera er att avstå från det. Om man ska göra en sån parning bör man ha stor koll på bakgrunden och dessutom vara erfaren uppfödare.

om man tar en kull för sitt egna intresse skull och är beredd på att ta hand om alla eller informera framtida köpare vad som ligger bakom råttorna och vad man vet om dem ser jag ingen anledning till att avråda parning. Om man startar en linje med de tu skulle jag läsa på som tusan och ta reda på allt som går. För som KickanW säger finns det en del problem med roan och det finns de uppfödare som testat på att skapa en linje med dem men det finns för mycket problem så de brukar lägga ner det till slut. Att det blir en del problem beror till stor del på att det är okända råttor som man använder i aveln och parar in dem med råttor som man har koll på. En generell uppfattning är också att roan "bär" på aggressiva råttor, att många blir aggressiva eller överdominanta, och det är såklart inte kul att få i en kull. Men att rekommendera att enbart erfarna uppfödare skall göra liknande kullar kanske är att ta i. Självklart är det bra att vara så pass påläst som möjligt inför alla kullar man tar.
Ni får helt enkelt ta reda på så mycket som möjligt, väga för- och nackdelar för att sedan se om de är värt att ta kull på dessa två. I detta fall kanske fördelarna behöver vara betydligt fler än nackdelarna.. om de båda eller den ena är okänd.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Vi ska bara ta en kull på dom, och självklart ska vi ju läsa på som bara den!
Hur kommer det sig att roans bär på aggressivitet?

Jag visste inte hur jag skulle skriva eller förklara det just då och därför jag skrev "bär" på aggressivitet. Med det menade jag att det har dykt upp många råttor med temperamentsfel, en viss aggressivitet och problem med flockegenskaperna i de färgerna roan är inblandad. Jag lägger ingen betoning i att jag tycker så och jag nämner att det är en generell uppfattning i mitt tidigare inlägg. En anledning till att det är så kan vara att de allt som oftast har okänd bakgrund och kommer från grossister.
Synd att de flesta försök att få in striped roan i avel och linjer misslyckas eller läggs ner, de är så söta tycker jag.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#7 Okej.. Ja, i djuraffärerna är det nästan alltid roans..
*följande inlägg innehåller personliga åsikter*
Det är väl inte direkt att dom bär på aggressivitet… men att dom är utsatta för oseriös avel bara för att dom är så otroligt söta.
En sak som däremot är väldigt tydligt fel på dom är ju att dom kan dö knall fall när som helst… Den oseriösa aveln har resulterat i på tok för svaga blodkärl och benägenhet till tumörer.
Har haft 5 roans
2 av dom rosslade så hemskt att dom var tvugna att tas bort, ingen medicinering hjälpte
1 av dom fick stora tumörer.. gick inte att operera eftersom hon dessutom rosslade
2 av dom fick antagligen hjärnblödningar… en sidan bara lade av. Dom kunde inte tvätta sig eller äta själva.
Allt detta resulterade i på tok för tidig död hos mina älsklingar…
En annan variant som riskerar att gå samma öde till mötes är ju blå dumbo… Alla älskar vi ju hur dom ser ut men väldigt många mindre seriösa människor har ju förstått hur eftertraktade dom är… vilket leder till oseriös avel enbart för att få fram dessa.
Alla varianter som blir "poppis" riskerar detta. Vilket borde få råttälskare att medvetet ta avstånd från sådana som enbart avlar på populära varianter enbart för att få omsättning på sina bebisar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag kanske ska tillägga att det roans jag har haft har varit otroligt fina i temperamentet… Elakaste råttorna jag har haft och träffat har uteslutande varit augoti hooded :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Mina 3 tjejer (roans) har aldrig varit sjuka..
Dom nyser lite grann men inte mer än så..
Min ena kille (roan) var tvungen att avlivas (pga aggressivitet)
Min andra kille (roan) blev allvarligt sjuk.. Gick ner flera gram på en natt.. Kunde inte gå.. Men det drabbade även min black europe berkshire kille… =/

Jag är inte beredd på att hålla med att dumbo är i risksonen för samma sak. Den varianten var det för några år sedan när den kom då det fanns lite djur att avla på men nu har de avlat ut dumbo med andra linjer så pass mycket så risken är inte så stor längre. Inte heller att striped och husky roan har varit utsatt för oseriös avel för att de är söta, att de har de problem de har tycker jag är mer rättvist att skylla på grossisterna för. De är så vanliga bland grossister och zoodjur, men inte bland seriösa uppfödare, och det är det som ligger bakom.
Och självklart, alla "poppisvarianter" inom alla djurslag riskerar att avlas sönder.
Jag har dock aldrig sett någon "boomeffekt" på husky och striped, snarare att folk väljer bort dem. Jag vill inte ha roan i mina linjer och ratar djur som har det på sina stamtavlor, det för att de dels har de problemen de har och dels för att det kan förstöra för andra färger.

Jag har 1 striped roan hemma hos mig och hon blir lätt förkyld,helt underbar i sin personlighet fast hon har svårt att sitta still och väger inte lika mkt som sin syster :/ men det kankse inte har med det att göra?
Har hört att roans kan bära på olika sjukdomar, men hur kom sjukdomarna "in" i själva roan-linjen? eller hur man nu säger..
Eller hur startade det? =/
Själv fött upp just roan och gör ännu på en av mina linjer.
Problemet med roan är att det varit väldigt mycket sönder avel då de sålde extremt bra. Tror intresset för roan börjar minska dock. Så det är många roan råttor som fått en dålig start pga folk som bara vill ta en kull och inte koll på vad den bär på. Då kanske lyckats avla in saker som förstör linjen ännu mer.
Ska man avla på roan så bör man ha en bra inblick i deras stamtavla. Vad det ligger för temperament och sjukdomar bakåt. Vilket egentligen är väldigt smart att ha på den mesta avel för att vara säker på ett bra resultat.
Nu har en bektant äntligen skaffat sig en hemsida. Eloize har fött upp roan efter roan under längre tid utan några större problem med temperament.LÄNK
Så det finns helt klart friska roans med bra temperament också. Men om eran är just det är svårt att säga utan koll på vad som ligger bakom. Eller om den svarta bär på roan om ni inget vet om bakgrunden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ok