Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 447 ggr
Polarn_o_Pyret
0

åka utomlands

jag tänkte kolla om det är någon här som vet vad som gäller när man ska åka utomlands och ta sina rådisar med sig..ut ur sverige får dom ju åka men in igen…vad ska m an göra då? ska man vaccinera dom innan mot rabies eller behövs inte det? har hört många som åker till tyskland och england och köper råttor som dom sen tar hem till sverige..hur går det till?

ska nämligen bila ner till spanien i sommar..så jag tänkte ta med mig älsklingarna..men jag är lite orolig för hemresan..om dom får komma in i landet eller måste sitta i karantän eller vaccineras..min hund har pass, men jag kan inte tänka mig att man skaffar det till råttor..

är det någon som har en aning?

dreamiz
0

Jordbruksverket kanske kan svara?

rattmamman
0

Ska du vara borta länge? I annat fall tror jag att dina råttor mår bättre av att stanna hemma med någon som tar hand om dem där. Råttor har sina vanor och ritualer och det blir nog påfrestande att "skaka om dem" med en sådan resa.

Polarn_o_Pyret
0

jo jag vet..men jag har ingen här i hemma som kan ta hand om dom..men jag ska bara ner till spanien..resan tar ca 4 dagar sen bor jag därnere under sommaren hos mina morföräldrar sen åker jag hem igen..så det blir ju inte värsta bilresan direkt..jag kommer ju att stanna och ta in på hotell och jag har med mig deras bur..

jag kollade på jordbruksverkets hemsida och där stod det att man fick ha med sig max 10st smågnagare in och ut ur sverige utan något speciellt tillstånd men om det var fler krävs det tillstånd..

etteko
0

Det du också kanske borde kolla (om du inte redan gjort det) är ju om du får ta med dig råttor in och ut ur det länder du bilar igenom. Får du tex föra råttor in och ut ur spanien utan problem? Det är ju såna tillstånd som också krävs.. Hoppas det går bra.

Polarn_o_Pyret
0

aa.jag vet men jag har kollat upp det..det är bara sverige som har massa komplicerade lagar om in och utförsel av djur..det är ju pga att rabies inte existerar i sverige men i resten av europa finns det..så det är fritt fram Glad

etteko
0

Okej, skönt det i alla fall så du slipper skaffa "pass" åt dem överallt :)

Stj3rnfallet
0

#5 Jag hade en råtta som dog i somras av värmen.. Så det är ju rätt riskabelt att ta med dina råttor till ett varmare land.. Jag tror inte att jag skulle våga.. Dessutom kan det bli dyrt..
Jag frågade om man behövde ngt speciellt för att ta in en GP i Sverige (från Danmark) och bara själva tillståndet till det kostade 800 eller nått sånt :S Som tur är så ska jag ju inte importera en från Danmark, men frågade för skojskull.. Det sjuka var att man måste ha 25 kvm till djur mellan 1-5 kg.. Vilket jag tyckte var konstigt :P Tur att valiga råttor väger under det =)