Hanar
Hejsan!
Efter att hja tagit en paus på ett halvår sen min senaste råtta dog har jag nu bestämt mig för att skaffa nya råttor eftarsom jag ändå har kvar bur och allt kommer det gå relativt lätt. =)
Innan har jag alltid bara haft en flock honor på mellan 2 och 6 stycken men är nu lite sugen på att ha pojkar.
Det jag funderar på är att om man skaffar två små råttpojkar, kan man ha dom ihop okastrerade även när dom blir äldre? Eller kommer dom att börja bråka? Vill inte hamna i en situation där jag har en råtta i varje bur. Vill att dom ska bo ihop. =)

Två unga grabbar som bildar en flock skall inte ge några problem i framtiden. Råttor är flockdjur och då ingår flera hannar.
Om man har otur kan de visa lite gruff när de går in i den mentala puberteten vid 5-7 månaders ålder men vid liten flock är risken mindre. Om någon skulle göra det brukar det gå över ganska snabbt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Okej =) Det låter bra :) Ska nog införskaffa mig två små råttpojkar, men sen blir nog inte flocken större, mamma vill inte ha lika många råttor som vi hade innan ;)

Det finns vissa skillnader mellan honor och hanar men de kanske du är medveten om? Hanar är större och kan markera deras revis när de är ute och springer fritt, finns honor som gör liknande men inte alls i den utsträckningen och inte alls vanligt. De brukar dock inte markera genom att kissa större mängd utan det kan bli ett litet, litet spå efter dem då och då.. Något man kan behöva veta om man har trilska föräldrar..
Men om man har dem på sitt rum och de får springa fritt där behöver inte föräldrarna märka av det. Hanar är generellt lugnare också.. En del säger att hanar är skitigare än honor, möjligt, men stämmer inte alltid.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Grattis till ditt beslut att skaffa hanar. Dom är underbara
Jag är dock benägen att säga emot Thirre lite… för även om mina gossar markerar (luktar inte och blir inga fläckar) Så är dom utan någon som helst tvivel renligare i buren än mina flickor.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Allamej, du säger inte emot mig eftersom jag skriver; en del säger att hanar är skitigare än honor, att det är möjligt men stämmer inte alltid..
Och nej, det luktar inte eller ger inga fläckar. (vid kritvita underlag är det möjligen att det syns minimalt.)
Jag hade tidigare bara haft honor, vet egentligen inte varför, det bara blev så för massor med år sen. Hade jag velat skaffa hanar hade jag varit tvungen att skaffa mer burar, och min mor funderade inte då på antalet råttor utan antalet burar :P
Nu bor jag, sedan några år tillbaka, i egen lägenhet, och såg därför min chans att skaffa hanar. Det är lätt det bästa beslutet jag tagit!
Älskar hanarnas temperament, hur de för det mesta är så lugna, men kan även busa om de är på det humöret! De är stora mysklumpar som älskar att ligga i knäet och knastra <3
Visst, ang. markeringen, så har jag en hane som markerar lite väl mycket, men det är inget som stör om man inte tänker på det. Och de flesta har ju inte en kritvit soffa om man har djur ;)
Tycker om kontrasten mellan hanar och honors beteende. Beroende på vilket humör jag är på kan jag ta upp och kela med den råtta som passar mitt humör. Är jag tex glad och sprallig plockar jag ut honorna som gärna gasar runt i turbofart och gör en massa spratt. Är jag trött, ledsen, eller bara vill softa i soffan o kolla på en bra film plockar jag ut hanarna. De busar en stund, kontrollerat :p, och så lägger de sig tillrätta i armhålan eller på magen och myser där :)
Så jag säger bara, lycka till med ditt val att ta hanar! :) De är underbara, precis som alla råttor, och jag tror inte du kommer bli besviken :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Tack Allihopa :D Jag hoppas inte heller jag blir besviken. :) Jag hoppas bara att dom här kanske kan hålla sig lite friare från cancer än dom andra råttorna jag haft. :O
Men det ska verkligen bli jätteskönt att ha råttor igen! Jag har saknat det! 
Jag har ju inte haft så mycket råttor (varit lycklig råttägare i ett och ett halvt år) är, men har haft både honor och hanar. Jag har dock bara honor just nu.
Min erfarenhet på hanar säger mig dock att hanarna luktar ganska så mycket mer än honor. Hade fått höra innan jag skaffade dem att så var det inte alls, men medans jag hos honorna bara behövde städa en gång i veckan (ibland räckte det tillochmed med varannan) fick jag hos hanarna städa minst två-tre ggr i veckan. Detta var även något mina föräldrar märkte av, när jag hade både honor och hanar fick jag inte ens lov att ha min dörr öppen för att de ansåg att det luktade så illa (trots att jag höll efter med städning så mycket som möjligt), sedan när jag nu bara har honor känner de inte av det alls. Vet dock inte om det kanske kan ha påverkat att jag hade både honor och hanar i samma rum?
Ville bara dela med mig av min korta erfarenhet på detta :)
Lycka till med dina pojkar :) För riktiga mysplumpar är de allt :)
det är inte så att du hade fler råttor när du hade två flockar? antalet är ju klart avgörande. personligen tycker jag att båda luktar men honor luktar äckligare… de har ju helt olika lukt.

Jag tycker faktiskt att mina hanar inte luktar särskilt mycket alls, jag städar runt var 10 dag eller nått. Men har man mycket tyg eller tidningspapper så luktar det snabbt. Men det är väldigt individuellt hur mycket honor och hanar luktar, en del hanar stinker och en del honor stinker, renlighet är oxå väldigt individuellt.
Jag gillar inte honor alls direkt, de är för springiga och bråkiga över lag, jag vill ha mina lugna mysklumpar som är nöjda med att gå ur buren nån timme om dagen och kan sen ligga o sova i buren fast den är öppen. Så jag tror att du blir nöjd med hanar, och hanar går utmärkt att ha i flock. Det är nog mushanar du tänker på, de går inte alltid bra i flock även om de är syskon.
Qui dormit, non peccat

Det ska nog inte vara några problem att ha 2 små gossar ^^ Jag har 6 gossar tillsammans å änsålänge har där aldrig varit några problem :) tycker inte heller att dem luktar särkilt mycket mer än flickorna eller skitar ner mer. Dock så tycker jag dem är mycket lugnare ^^ hehe. Men honor brukar ju ha mer energi så ^^.

Jag har faktiskt redan fått hem två pojkar. :) Dom är PEW, mina första sådana hittils. ;) Nästan så man vill måla på en bara så man kan se skillnad :P Dom är helt underbara. Väldigt trygga i sig själva och ligger och sover på hyllorna i buren och är inte alls skygga. Självklart är dom ju lite reserverade så här i början men det går nog över snart, med hjälp av lite god mat kanske, ;) Den ena är en riktigt glupsk än. Åke heter han. ^^
Så som ni beskriver att hanar är, det är precis som jag vill ha dom. Så jag blir bara mer och mer nöjd med mitt val. :D
Mina honor hade nog extremt mycket energi för dom hade rally med knuff varje gång dom fick komma ur sin bur. ;)
Låter verkligen underbart. om dom bara blir hälften så tama som den tamaste jag haft är jag mycket nöjd. :D
Åh grattis :D
Jag har aldrig fastnat för just den färgen men så åkte jag och hälsade på en kompis som har två stycken, och färgen är verkligen vacker när man ser den i verkligheten! :)
Men det kanske är för att jag tycker mer om svartögda råttor, fast fina är de :)
När får vi se bilder? :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Awwe va kul :D .. Jag har också en Pew kille :) han e dumbo.
Har du dumbo eller toppörade ?

Dom är toppörade :)

okej :D .. dem e underbart söta iaf :D