Baddax?
Mina råttor stinker, och då menar jag verkligen stinker!
Funderar på om jag borde bada dem - eller ska jag låta dme vara bara?
och, om jag nu ska passa på att bada dem, funkar dte med vanligt vatten? eller bör jag använda tvål/schampoo?
Finns dte sådant speciellt till råttor eller funkar dte med vanlig mild oparfymerad bebsi tvål?
Tack på förhand!

om dom verkligen stinker och inte får bort lukten själva så är det nog dax för ett bad!
det funkar toppen med mild barntvål, sj brukar jag använda hundschampoo vid badning av mina….
se till att vattnet är kroppsvarmt, och torka råttorna noggrant efter badet!
Städar du buren ordentligt? Råttor ska kunna hålla sig rena själva så länge de har det rent där de sover och lever.
Jag var tvungen att tvätta min nya råtta som kom hem igår. Han luktade så förfärligt att det var hemskt.. Jag tror inte att hon som hade honom tidigare städar värst ofta, för han luktade en blandning av kiss, gammal mat och.. ja smuts! urk. Men jag skulle i vilket fall som helst varit tvungen att bada honom inför introduceringen.
Jag använde barnängens milda oparfymerade bebisschampo och kroppsvarmt vatten. Sedan torkae jag honom noggrannt med handduk, och hade inga fönster öppna.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#2, jag städar buren ordentligt en gång i veckan - samt att jag där imellan byter ut lite strö när det känns att dte behövs, så jag tror knappast att det beror på städningen.
#1 och #3, tack för tipsen.
Komigen, gå oss lite badbilder sen! :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Så lite så! och om du ska bada dom så pass så dom ska "simma" i vattnet låt dom ha nått som dom kan ta sej upp på lätt! annars är lättast att bara tvätta av dom i handfatet!

Jag duschar mina under ett sådant där munstycke man kan köpa till kranen vid diskhon, då blir det som deras lilla egna dusch.. Jag låter dem stå på bakbenen, om de vill, och håller dem under framtassarna med ena handen medans den andre handen sköter vattnet, tvålen och/eller schampoot. Jag använder ett schampoo för hundar.. men även milda tvålar till svansen.
Tips är att klippa klorna innan badet då de gärna gör vadsom helst för att komma därifrån de första baden.
Jag skulle även rekommendera att man använder den temperatur på vattnet som man själv föredrar att duscha i då råttor har en kroppstemperatur som är några grader högre än våran. Om man tar kroppstempererat, eller ljummet, så blir det gärna lite kallt för dem. Hos mig har de ialla fall föredragit den tempen som jag föredrar. Huvudet är onödigt att schampoonera, det är stor risk att de skulle få något i ögon, nos eller mun. Jag brukar duscha mina upp till skuldrorna/nacken men ibland får de vatten på huvudet när de rör på sig..
Efter duschen/badningen torkar jag dem med handduk och myser med dem samtidigt. Jag brukar även ge dem svansmassage för att de skall ha något att se fram emot efter badet och det verkar faktiskt som om de som har varit med innan vet vad som väntas och då bråkar de mindre vid badet. Sedan så är det så mysigt att ha dem i handduken i knät.. De får sin egna lilla tid då och de brukar njuuuta..
Man kan lägga en handduk i botten av vasken/handfatet om man inte vill att råttorna skall "glida" runt..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Hur gör du när du ger dem svansmassage? Är det något som råttor tycker om? :)

OM!!! de gör! Det lovar jag! Jag använder en peelingkräm, hemmagjord eller köpt, och "rullar"svansen försiktigt mellan tumme, pekfinger och långfinger. (Man kan även använda olja, salva eller kräm.. eller utan.) Det skall inte vara hårt.. Kornen ökar stimulationen och cirkulationen, skulle jag tro, och därför brukar jag använda peelingkräm. Men man skall inte ha grovkornig, det kan öka risken för att riva upp de små fjällen.. (Om man ändå skall smörja svansen kan man ge dem massage.)
De mest frekventa poppande med ögonen eller putsandet på mig har jag fått när jag gett råttor massage. Sedan känner de av att det är just deras tid med matte, att jag har all fokus på den råttan i famnen och inte på några andra. Jag brukar även "massera" deras små öron, något som också har uppskattats och de likt katter trycker den sidan till mot mig för att jag skall fortsätta. Vid öronmassage får man vara ännu lättare på handen.. På katter funkar det utmärkt, många undrar vad jag gör när jag får till mig katter som annars är reserverade mot främmande men stannar kvar med glädje när öronen masseras. (dock inte om de har öronskabb.. kattorna alltså..;)
Kan ni tro att det tar lång tid för mig att få iordning råttor inför en uställning? *ler* Det brukar bli en helkväll på flera timmar för fyra-fem råttor.. Jag badar dem oftast inte men däremot tvättar jag svansen, klipper klor och sedan myser jag med råttan ett tag med massage som början eller avslut. Dock kan jag få blaska av några hannar ibland och då tar torkandet en liten stund. Jag själv tycker det är så mysigt..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Åh, måste prövas här hemma! Fast det blir nog inget mysas med råttorna för mig på en lång tid, blev huggen idag och var tvungen att sys :( det är ganska illa, eventuell operation hör till.. så den här dagen suger.
men när jag är frisk ska jag massera svansarna!

Om du har hanar så tänk på att bada allihopa. De kanske blir suriga om en hane kommer tillbaka och luktar skummish.
Toaträna dem. Då kommer du att slippa stinkandet!
Älskar mina stora små vänner..

#10 Konstigt att de sydde, de brukar inte vilja göra det vid djurbett för att risken för infektion/inflammation är större.. Jag har endast blivit ihoptejpad ett par gånger.. När jag har blivit huggen har det blivit rejält, tre gånger ihoptejpad, en gång blodförgiftning, en gång där tummen mer eller mindre trasades sönder (både senor och blodådror gick av, även litet söndertrasad i benet..) och de ville lägga in mig akut på sjukhuset men nekade. Näjde mig med antibiotika och smärtstillande. Senast blev jag huggen mitt i handen där broskbildning skedde och mina fingrar påverkades. Där pratade de om operation med men jag vägrade, har nu en liten kula och påverkar inte funktionen av resten av handen. Nu verkar jag ha blivit huggen rejält ovanligt mycket men jag är otursförföljd gällande yttre skador, när jag var liten var jag på sjukhuset för allt vanligt. (Pil i fingret, stora flisor, tumme som hoppade ur led konstant mm.)
Krya på dig! och hoppas det läker utan behov av operation.

#12 är de råttbett du pratar om?

.. ja.. 

I see…har åxå blitt rejält söndertrasad ett par ggr å fått stelkramp å antibiotika…..men aldrig sytt…..
Ofta e rejält svåra råttbet svåra å sy iomed att de blir rätt köttigt,finns lixom inget å sy med….
Alsolsprit å kompress som skall bytas varje dag har ja alltid fått de sagt.
Ja först ville de heller inte sy, men så kom de fram till att senan och resten inte skulle läka rätt tillbaka utan stygn, så de sydde. Fick stelkrampsspruta igen, antibiotika och vid minsta lilla rodnad eller varning eller feber ska jag tillbaka.. Kom nyss från läkaren och de sade att vi ska vänta några dagar och se om senan läker sig självt, annars är det nog operation :(

jag slipper som tur är att ta stelkrampspruta då jag som liten, som tidigare skrivet, var på sjukhuset för allt möjligt.. Och då fick jag sprutor på löpande band vilket har gjort att jag inte behöver fylla på på ett bra tag om jag ens behöver det. Ett bett som är ett rejält hugg blir djupt och ser ut som ett V, det finns massa att sy i men man vill som sagt inte pga inflammationsrisken.. (lättare att dra bort tejpbitarna än stygnen om man skulle behöva, lättare att rengöra och lättare att tömma på var..) Om råttan hugger på riktigt blir det som ett skärsår, inga ojämna och udda kanter.

Håller inte med då jag sist blev biten så gick de absolut inte att sy de va ett stort öppet köttsår…..råttan högg gång på gång i samma bett så de trasades helt…..rakt igenom fingret,ja måste ev tillbax me de för ja har fått en stor öm knöl på de fingret nu,men de gick inte att sy de va för öppet å för trasigt….läkaren trodde inte på mej först nä ja sa att de va råttbett…
men de där beror ju på hur man blev biten, ett bett rakt in blir sylvasst å rätt cleant, såklart de går å sy….som ett V….men tänk dej att råttan hugger ett par ggr i samma V då e de inte mycke av ett V längre snarare massa dubbel Wn…..
Mitt sår blev som ett långt sträck, med ett v i början och sen ett rakt "snitt". Kanterna var mycket raka och fina, även om det hängde ut diverse saker från såret :S Men sydde det, det gjorde dom. Jag vågade inte ifrågasätta dem..

#19 var blev du biten? Jag har fått sena avbiten på tre ställen och har inte behövt sy.. Ja, det blir som ett V där övertänderna penetrerar skinnet och sedan fortsätter det ett sträck om man har rört på sig eller om råttan inte släpper direkt. Antagligen har du ett litet V där undertänderna satte sig i köttet. (Det såret brukar inte vara mer än ett V eftersom de brukar röra överkäken och inte underkäken..)
#19 om du läser noga så står det vid ett hugg/bett.. den gången jag fick tummen massakerad fanns det inget att sy i.. eftersom han högg, högg, högg och högg tills jag lyckades kasta av mig honom då han satt fast i tummen..

#20 högg högg å högg….mycke bra beskrivning! :) inge kul dock…man blir inte så vacker…..å de dunkar ju som fan sen….tyckte inte en enda värktablett hjälpte….
#20 i högra handens pekfinger, nere på det tjockaste stället, samt långfingret och lillfingret.
Det va många ställen
krya på dej
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

TS- Har råttorna fått ett bad ännu!?
#24; Japp, killarna fick sig ett bad :3
Tänkte ta badbilder med, men det gick bara inte, de kämpade på som bara den O.O
Men, ja, nu är de rena och doftar sådär råttmysigt igen :3

jag använder valp schampoo.. sen luktar mina gott:)

#25 Härligt!!