ÄNTLIGEN :D
Nu har jag hämtat mina undebara tösar <33 Tror namnen blir: Nikki&Nicole =)
En är hel brun och den andre vit/grå. Lägger in bilder sedan =) Dom sa att dem var ca 10.v :D
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

söta småbebbar=)
Qui dormit, non peccat
Japp <33
Vad kallas dems färger?? är inte 100% säker :/
men..bor dom i hö?
inte bra
åååh så söta! ^^
Små stjärnor lyser också i mörkret.
6# såklart inte. Men vi hämtade dem i umeå så hälsar på hos min morbror en liten stund nu innan vi far hem. I en bok sa dom att lite hö i veckan är bra för matsmältningen och att om dem rullar sig i det så funkar det som, en kam :/

Den ena ser ut som en silverblack european berskhire men är inte säker på teckningen då man inte kan se magteckningen, om han har någon, utan baserar det på hur mycket vitt han har på tassarna. Den andre är en vanlig striped roan (har jag lärt mig rätt nu? har haft ett sjå att få in i skallen de nya beteckningarna på striped och husky, att blekgenen är roan..)
De skall helst inte ha hö eller halm i buren. En del tycker det är bra för dem att ha det och boa med eller äta av men faktum är att de inte äter hö eller halm. Att ha det hos dem för att de skall ha något att boa med behövs inte heller, det finns bättre alternativ då hö eller halm kan ha med sig parasiter, kvalster och löss. Det är även ofta dammigt vilket kan ge råttorna problem med luftvägarna. För mig är det onödigt att ha det hos dem då det inte fyller någon funktion som inte kan ersättas av någon annan.
Jag tycker mig även se att de har vanligt spåne i transportburen bilderna är tagna från. Det är inte heller det optimala underlaget då det är gjort av barrträd som innehåller terpentin. Det ämnet har diskuterats fram och tillbaka om att det kan ge cancer och jag tar det säkra före det osäkra. Spåne gjort av barrträd kan också vara mycket dammigt och innehålla småpartiklar som kan sätta sig i luftvägarna.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
10# spået fick jag ta från dems gamla bur så dem har lukten kvar ;/ Så dem jag köpte dem av hade ju det :/
Den grå har hel vit mage.

Så söta småbebbar :D Lycka till med dem!

Ja, att den grå har helvit mage syns och därför jag skriver striped roan men det är den råttan som är silverblack som jag undrar om.. På det kort som du lade i tråden chocolate ser det ut som om den råttan har lite vitt på undersidan så antingen är det europeanberkshire, vilket den har tassar till som matchar, eller så är det en irish men då är det för mycket vitt på tassarna.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Bort med hö det ger ohyra. Byt sedan kutterspånet till toa lätt eller aspflis, alspån.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 Den grå vita ser ut som min Freddy gjorde när han var bebis :) Underbart söta var dem :) Dock blev min nästan helvit när han blivit ca 9 månader ^^
så söta:) grattis
Min blogg: SweGizmo.se
Jag tycker att den grå vita ser ut som en husky roan. Teckninge går för långt ner på sidorna för att vara striped.

Åh, så söta!
the vanity, it becomes insanity

Råttor ska inte ha halm alls, de äter inte hö/halm och det innehåller ofta ohyra. De rullar sig inte heller i hö/halm. De enda som kan vara är att de kanske tycker att de är roligt att bädda med det.
Kutterspån från barrträd har debatteras fram o tillbaks, men det ger canser. Frågan är om råttorna hinner utveckla det på deras korta livstid. hur som helst så är de dammigt och dumt att chansa.
Qui dormit, non peccat
Silverad svart europenberkshire och troligen svart husky roan. Svårt att säga om roanen är just svart. Men troligen.
Hö och halm ger ohyra, oftast löss. Kostar ca 3-600 för medicin hos veterinären. Går sällan att bli av med på annat sätt än recept belagda medel.
Spån som innehåller terpentin(vilket de flesta gör) kan frammkalla canser. Men dammar, innehåller småpartiklar som kommer in i råttans luftvägar och kan ge bestående problem så som rossel.
Så fixa iordning med lite toalette, als/asp spånm handdukar, tidningspapper, lakan, fleace istället så har du nöjdare och friskare råttor :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har använt ohyre shampoo ( behandling shamponera 2ggr, upprepning efter 2 dagar sen samma sak efter en vecka)
som kostade ca 100 och jag blev av med det direkt.
ej receptbelagt
( samma som jag använt på marsvin)
#22 då hade du tur. oftast tar det inte. kolla bara om några dagar så du blev av med äggen också.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#22 #23 Jag rekommenderar att man använder ohyreschampoo för hund och/eller katt om man har fått löss på sina råttor och man inte har så många att bada. Detta känns som det mest skonsamma alternativet och skulle själv använda mig av det om jag hade färre råttor och fick löss. Nu har jag de senaste åren "bara" drabbats av skabbkvalster och då funkar inte schampoo. Det man behöver vara noga med när man använder schampoo är att skura rent och descifiera buren och de platser djuren rör sig på. Jag har bara hört positiva rapporter om att bli av med ohyra på detta sätt men då får man som ägare inte slarva..
22# vad för Schampo använde du? Speciellt råtschampo eller katt/hund elr ngt?

#25 Jag har goda erfarenheter av PCL´s ohyreschampoo för hund och katt, finns att köpas på de flesta djurbutiker. För i tiden fanns det Dermocan för hund och katt, vet ej om det finns kvar men använde själv det med lyckat resultat för många år sedan. Tror inte att det finns speciellt ohyreschampoo för råttor, det är för nischat för att vara lönsamt.

mycket fina namn du valde åt dina råttor, då jag själv heter Nichole, och har kallats för nikki hela mitt liv.
27# haha ;D
Men jag är lite orolig för Nikki.. :/Jag tkr är lite konstig i ögonen men familjen säger att jag inbillar mig för att min förra råttor som dog pga parasiter så hon blödde ut ögonen m.m ser nästan likadan ut.. Och Nicole spinger runt och klättar och leker men Nikki bara ligger i boet.. Men det är ju bara andra dagen dom är hos mig.. Men när jag hämtade dem var det bara hon som var pigg och sprang runt och ville klättra på mig..
På bilden kolla NOGA runt den grå/vitas ögon.. elr ska det vara så? för att det är grått elr ngt?
#28 Varför har du hö till dem? hö ger dem ohyra, det dammar. Råttor ska inte ha hö.
Råttors sekret snor, tårvätska, saliv det blir rött då de kommer ut på dem. Det ser ut som blod men är Inte blod.
Jag håller med #29 , ta bort höet, om inte annat så orsakar det i sig ögonproblem o andningsproblem, det är ju så dammigt för dem. Suck.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
30# men förs sista gången har jag inte hö!!
#31 Ja men i inlägg #28 så såg man klart och tydligt att det finns hö där de ligger..
#31 Det var nog en gammal bild. :)
#28 Kan inte se nåt fel på hennes ögon?
Teckningen går ju runt hennes ögon.

#28 ser inget ovanligt. de är porfyri, råttan snor och ögonsekret blir rött i kontakt med luft. Litegrann är det vanligt att råttor har, men börjar det bli mycket och hon får andra symtom på tex förkylning så är de kanske dags för en hemmakur.
Qui dormit, non peccat

Grattis till sötnosar…