Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 678 ggr
etteko
0

Gömmer maten.

Jag har märkt att ibland när jag ger mina killar en liten bit pepparkaka eller en räka så springer de och gömmer den under lite tidningspapper och äter den senare. Ibland kommer de och hämtar nytt gott hela tiden och stoppar unden någonstans i buren. Jag har alltid tyckt att det har varit jättesött.

Jag har märkt att det alltid ligger massa bottenmaterial i matskålarna och idag när jag hade rensat bort det och fyllt på med mat och satt tillbaka skålen så kommer Leo, tar en bit av sitt favoritkäk och stoppar undan det under tidningspapper. Sen går han bort till ena sidan av buren, hukar sig ner lite och man ser hur fötterna börjar gå som propellrar på honom, sen tar han satts och kutar mot matskålarna i full galopp och leker snöskyffel och öser tonvis med tidningspapper och ToaLätt över matskålarna.

Nu vet jag i alla fall varför det alltid ligger bottenmaterial i skålarna. Men är det någon som vet varför han gör så här?

Ninja
0

Många råttor gömmer maten för att spara till "sämre tider", det är ett naturligt beteende som dom har. Kanske han nöjer sig med att ösa en massa bottenmateriel över maten i stället? ;) hihi
Jag vet inte den egentliga anledningen, men jag kan tänka mig att det har med hamstrande av matförråd att göra.

Aleexandra
0

Så gör mina flickor oxå , dom tar och gömmer gott och sådant :P

bRat-Bags
0

Min hanråtta gräver, som en hund, jätteivrig, kan det vara normalt? Jag får ha så lite spån som är tillåtet men han lyckas ändå sprätta över hela rummet när han står och gräver… Någon med liknande problem?

zimzon
0

#3 Råttor brukar gilla att gräva. Jag har en spann med fågelsand i min bur. Om man har ett lock på spannen och bara gör ett hål i mitten (precis lagon stort för råttorna att komma igenom) så skvätter det inte ut. Det i kombination med ett bottenmaterial som inte är så lätt att skvätta ut skulle nog kunna lösa ditt problem.

etteko
0

Okej, jag tänkte om det kunde ha något med dominans eller rädsla att göra, att han vill ha maten själv eller att han är rädd för att Ludde ska ta den?

Han är i alla fall otroligt söt när han gör så :)

bRat-Bags
0

Funderade på ett "grävterrarium" har ett gammalt akvarium som läcker så man skulle ju kunna fixa en lekhörna däri, men blir nog inte förren om ca ett halvår när jag flyttar så kan jag ha lite växter och kombinera prydnad med lekhörna, så får både jag och råttisarna lite nytta av det :)

Aleexandra
0

# 6 Mina råttor grävde oxå , hade råkat välta en hög kruka med massa jord i utan att jag märkt det , så såg jag hur smutsiga deras tassar var, sen såg jag hur dom grävde och lekte där , lite kul så man kanske ska göra ett sådant där grävställe till dom som du skrev :D Bra ide måste jag säga

bRat-Bags
0

#7 :) Tack,  i samband med att jag fick sluta ha blommor i fönstret för på nått konstigt sätt hamnade alla i sängen(som står placerad under fönstret) hela tiden, så var det en ide som kom på tal… ska bara bli av också :P

Aleexandra
0

#8 känner igen det där med blommorna , hade sängen så dom kom upp på fönsterbrädan innan och mina blommor blev ju jätteintressanta att käka på vilket ledde till att jag fick ställa dom på massa konstiga ställen men så har jag möblerat om så det är inget problem längre :) Jo , jag har tänkt och testa din ide oxå , vore kul och se om dom gillade det, har en pojkvän med orm så han har något gammal terrarium jag kan ta så får vi väl se :)

bRat-Bags
0

#9 lycka till du får lägga upp en  bild på hur det blev sen så jag kan sno lite ideer :P Nej nu blire idol dax :=D