Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2414 ggr
Yeay
0

Skadad tass.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag skäms som en idiot just nu, vet inte hur jag ska kunna förlåta mig själv. Igår efter att jag vägt mina små sötnosar stoppade jag in dem i buren igen, när jag stoppade in Bathory i buren måste jag ha satt in henne för långt ut på hyllan och hon ramlade ner till bottnen. Efter det började hon halta och ena foten svullnade upp.

Idag åkte jag in till veterinären med henne. De sa att det inte var någon mening med att röntga foten eftersom de ändå inte skulle kunna göra något. Veterinären trodde att det var en spricka i foten eller en lätt fraktur. Så fick rådet att låta henne sitta i en liten bur utan kompis och utan klättermöjligheter eller liknande. Så nu sitter hon i en liten bur med endast mat och vatten i.

Tänkte höra med er om ni haft en råtta som brutit ett ben i foten eller liknande och hur det gick för er? Är så sjukt orolig för min lilla älskling. Tänk så läker det inte som det borde eller liknande?

Usch, känner mig som världens sämsta djurägare… Kan inte fatta att det är jag som skadat min älskling, hur kunde jag vara så klantig :´(

hus-musen
0

Låt inte den stackaren sitta ensam, har du ingen kompis hon kan få vara med? Många råttor blir deppiga av att vara ensamma.

Jag hade en hane som stukade benet, det gick över på en vecka trots att han fick stanna kvar i sin bur och klättra om han ville det. Men har man en mycket aktiv råtta så är det bäst med en bur utan klättermöjligheter, men då får man ta ut den oftare istället så den fortfarande har en chans att röra lite på sig. Det enda man kan göra annars egentligen är att vänta=)

Qui dormit, non peccat

Yeay
0

Visst kan jag sätta in en kompis till henne. Men känns inte rättvist att tvinga ännu en råtta att vara stilla och dessutom fick jag ju rådet av veterinären att hon skulle vara ensam. För att de inte skulle stojja och leka med varandra (foten skulle vila) och sedan att det kunde hända att hon blev elak mot de andra eftersom hon har ont… Nu känner jag mig lite förvirrad :S

hus-musen
0

#2 ja du gör ju naturligtvis som du vill men jag hade aldrig låtit mina sitta ensam, ett benbrott kan ju ta 3 veckor innan de läkt.Plus att de lätt blir deppiga.

Näe jag tror inte att hon blir elak, däremot så kommer hon inte att busa på samma sätt och pipa till om kompisen råkar kliva på hennes onda eller liknande.

Qui dormit, non peccat

Yeay
0

#3 Jag låter henne nog vara ensam de första dagarna nu iaf, enligt vetten var det främst under de första dagarna som det brutna benet kunde lägga sig fel. Och om nu benet lägger sig fel kan det ju läka väldigt fel. Så sätter jag in en kompis till henne om några dagar när läkeprocessen kommit lite längre. Vill inte riskera att något går snett… Jag hade velat sätta in henne till sina kompisar direkt, för jag plågas av att se henne ensam. Men så sa ju veterinären att jag inte borde det så vågar inte riktigt…

hus-musen
0

#4 Ah okej. Ja oftast så klarar råttor av de där fint själva, men att vänta ett par dagar tills du vet om benet är brutet eller stukat kan ju vara bra. Håll på med henne mycket bara så hon inte känner sig ensam=)

Qui dormit, non peccat

Yeay
0

#5 Det gör jag. Har henne i knäet nästan konstant ^^ Lite synd bara att det är på natten de är som aktivast och det är ju då jag sover :/

Anvariel
0

Du kan ju alltid lägga burarna riktigt nära varandra så de kan gå och hälsa på varandra. Men jag tycker nog det låter som en vettig idé att låga henne vara för sig själv om hon eventuellt har brutit benet. Annars finns ju risken att om det börjar läka så bryts det sönder igen om de börjar leka.

Ta det inte så hårt heller, det var ju en olycka! Det var ju inte som att du med flit ville att hon skulle ramla. Sånt händer, och det är jättetrist, men det är ju inte ditt fel på det sättet. Jag är livrädd för att mina tösisar ska ramla ner från hyllorna. Min bur är en 165 cm hög så det blir en bit att ramla…. jag har försökt bygga så det inte är fri fallhöjd så långt i alla fall, men säkert hittar de nåt sätt att ramla ändå om det skulle vilja sig…

pebb
0

Jag har nästan samma problem själv nu, upptäckte igår em att min ena flicka inte vill stödja på sin ena baktass, varje gång som andra kom och knuffade på henne så pep hon. Började med å handikappsanpassa buren för hon ramlde en gång när hon klättrade, men nu så sitter hon själv istället eftersom problemet med oförsiktiga kompisar kvarstod.. Fast hon ser så ledsen ut i sin egen bur, kan inte sätta in bara en kompis heller eftersom jag har 3 råttor så därför är det bättre att dom andra två e i den vanliga buren.. Jag hoppas att det bara e nåt enkelt som att hon har klämt sig när dom har busat eller nåt..

Fick du någon smärtlindring till din råttis? I så fall vad?

Yeay
0

#8 Nej jag fick ingen smärtlindring till henne. Veterinären sa att om man ger dem smärtstillande kan de hända att de börjar stödja för mycket på tassen för tidigt eftersom de inte känner att den gör ont och då kan tassen skadas ännu mer.

Min lilla tös sitter nu med alla sina kompisar i stora buren igen då hennes fot är i princip helt bra nu :) Så jag är glad att jag slipper att se henne så ledsen mer.