Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 766 ggr
Chippers
0

Sårig svans

Hej, en av mina råttors svans är helt sårig. Inte hela, men som minst halva svansen.

Det har varit så länge, men förut när jag var hos veterinären sa han att det skulle läka av sig självt. Vilket det inte gjorde. Det blir ju bara större och större.

Frågade här sen, och fick lite tips om olika salvor jag kan testa att smörja på, vilket jag har gjort. Men det har blivit sämre efter det, för hon slickar bort salvan och biter sen i såren så att det blir blodigt (hon gillar blod/sårskorpor..!). Så det är ingen idé att försöka med en salva/medel på svansen. Även om jag håller koll ett tag, men sen lämnar henne i buren, så är det ännu värre när jag kommer tillbaka.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ta henne till en veterinär igen? Vad mer finns att göra? Hon verkar ha ont, eftersom att hon viker ihop svansen eller vad man ska säga, där det är sårigt.

Kom gärna med tips :)

zickan
0

Låter som svamp. Ta henne till en vett som kan lite mer om smådjur.
Om det nu inte kan vara skabb. Men det låter med som svamp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Chippers
0

#1 Det är nog varken svamp eller skabb. Bara en sårig svans. Tror jag iaf, för allt började med att råttorna busade lite vilt, så blev det ett bitmärke, och så började hon bita på såret så att det blev större och större… :/

hus-musen
0

Om hon biter på svansen så är det antagligen för att det klias, vilket få rmig att tänka på svamp eller liknande.

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#3 Jo, man kan tycka det.. men ser inga tecken på att det kliar, bara att hon vill bita bort alla sårskorpor. Hon kan bita på mina andra råttors svansar också, har blivit nåt märke, men det läkte. Hon är sån.. hon låter det inte vara. När hon tvättar sig där använder hon tänderna också… kan det bli svamp av att råttorna busar å det råkar bli ett bitmärke som blir större och större? Vad gör man åt det isåfall?

hus-musen
0

#4 Näe de blir inte svamp om inte du har svampsporer i buren. Däremot så kan olika bakterier och svamp lätt få fäste i infekterade sår. kan vara bottenmaterialet som gör att det klias oxå.

har hon någon barbering eller liknande i släkten?

Qui dormit, non peccat

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 ingen aning.. har ingen fakta alls om släkten.
Här kommer bilder iaf.

Chippers
0

..

Chippers
0

såhär ser det ofta ut

Chippers
0

Så, vad tror ni? Ett till vet.besök och höra vad dom säger?

hus-musen
0

Definitivt ett vet-besök.

Qui dormit, non peccat

Chippers
0

#10 Då bokar jag en tid imorn =) Men blir inte ahlbergs den här gången.. får ta roslagstull och göra en noggrann undersökning. Hoppas det går att göra nåt bara *orolig*.. vill inte att hon ska gå runt så och ha ont varje dag.

Allamej
0

Vad du behöver är Arnica. Finns att köpa på den här sidan. Tjejen som har den sidan finns även här på iFokus och kallar sig ChallisQ.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Chippers
0

#12 okej, tack för tipset. :) Ska kontakta henne och fråga om Arnica. Hoppas det kan hjälpa bara..

Allamej
0

#13 det hjälper :) Och det läker ihop allt fort men du kan prata med henne och be henne om hjälp också :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Thirre
0

jag skulle besöka veterinär ändå.. och kanske även behandla med förslaget.. jag har aldrig sett något liknande..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Chippers
0

#14 Jag ska få hem Arnica inom några dagar! :) Hon trodde också att det kan hjälpa om det nu inte är skabb eller något annat, vilket jag inte tror.

#15 Jag kommer nu att testa med Arnica först, läker inte såren så bokar jag direkt en tid hos veterinären!