Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 858 ggr
jessi_twini
0

Biten i tån =/

Min ena råtta bet typ av min andra råttas tå.. Jag vet inte riktig vad jag ska göra då det blöder en hel del.. Asså den e avbiten fast tån lixom hänger kvar. Finns det något jag kan göra eller ska jag bara låta det vara?

Thirre
0

Råttor kan blöda en hel del och förlora en del blod innan det går någon "nöd" på dem och framförallt tassar med tår blöder mycket. Kanske har pulpan blivit avbiten och därför det blöder mycket. Tyvärr är det inte så mycket man kan göra.. vad jag vet ialla fall..

Är den helt av eller delvis? Var på tån blev råttan biten? Kan det vara så att klon är avbiten och att det är pulpan som "hänger"? Det är inte för sällan råttor blir bitna i tårna vid bråk och oftast ser det värre ut än vad det är. Betten brukar oftast "bara" involvera klon och om man har otur har hela klon gått av och att det är pulpan som blivit blottad och eventuellt naggad i. Om det är pulpan som fått sig en törn så blöder det mycket. På hundar finns det ett medel som stoppar blödning vid sår i pulpan/klon men tror inte att det finns motsvarande för råttor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

Är tån avbiten eller inte? Eller är det delen av klon? Hur hänger den fast, i leden eller i skinn?

Fånga in råttan och stoppa blödningen först och främst. Hänger den löst i skinnet så se om du kan ta bort den annars kommer råttan sj att ta bort den. Tror inte att vetten gör nått annat. Hänger den i leden så kolla hur pass skadad den är, ev så får du åka till vetten, och låta dem bedöva och ta bort eller så kanske de räcker med vila.

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

man kan ju använda blodstopp som man har till hundar nä man råkar klippa fö nära…..

jessi_twini
0

#1 I tån är han biten. I mitten av tån så klon och den främre delen hänger lixom löst.

#2 hmm asså jag skulle kunna ta bort den kanske.. jag tror den inte hänger i leden.. Alltså den hänger längst ner i tån om jag säger så..Men jo det måste vara i skinnet. Jag ska se om jag kan försöka ta bort den.

Thirre
0

jag skulle nog inte ta bort den.. däremot åka till veterinär direkt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

jessi_twini
0

Kan tyvärr inte åka till veterinär nu =/

Thirre
0

sätt råttan i en liten bur där den får ta igen sig. om den enbart sitter fast i huden.. kanske man skulle ta bort den men kan inte råttan fixa det själv? jag tror ibland på att deras egenvård kan vara bättre än när vi lägger oss i.. så klart man skall ha koll på det och se så att det inte blir infektion, att det slutar blöda och så men.. bäst är nog att den får vila än så länge.

jag skulle vara så rädd för att förvärra saken så jag skulle inte ta bort något själv. det kan hända att det är någon mer blodartär som sitter fast i det som sitter kvar av tån. Man vet aldrig.

jag har heller inte provat blodstopp för hund på råttor så det var därför jag inte kunde uttala mig om det..

[GlittriGris]
0

potatismjöl stoppar blödning

jessi_twini
0

Han sitter i en liten bur just nu. Okej det kanske är bäst att låta honom vara.

Thirre
0

jag kan bara tala för egen räkning men jag skulle låta honom vara om blödningen har stoppat. jag hade inte vågat dra eller rycka loss något även om det verkar sitta löst eftersom man ändå riskerar ny blödning och av vilken art vet man ju inte förrän man har gjort det. om allt har stillat sig, om han lugnat ner sig osv., så känns det onödigt att stressa upp honom igen genom att ta loss det som är löst och göra så att han får ont igen. det är bättre om han får ta det i sin egen takt. och ja, jag tror att de klarar egenvård tämligen bra och bättre än vad vi kan erbjuda i många fall.

en råtta har bra läkkött, det kan man trösta sig med i allafall. håll bara koll på det, som sagt, om det svullnar mycket eller blir infekterat/inflammerat. Om det verkar vara svullet nu, då kan man fundera på om det är något mer som har skadats än mjukdelar som t ex om benet har gått av eller fått spricka i. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det heller då man inte kan spjälka en råttas tass och tå. Om han stöttar sig med tassen, sätter ner den tass som han har skadan på så är det bra, då är inte skadan så illa. Om han vägrar gå på den.. mindre bra. Framförallt om det håller i sig under helgen. Mot infektion/inflammation finns det antibiotika. Kolla så att han äter och dricker någolunda, om han inte gör det så bra nu är förståerligt men om han skulle sluta äta och bli slöare om ett par dagar kan man misstänka inflammation i såret.

Det man kan göra är att få råttan lugn och ro så att den återhämtar sig snabbare och har tid för det. Skäm bort honom lite extra, ge bra mat men även sånt som du vet han tycker om extra mycket.

jessi_twini
0

Han går helt vanligt på tassen och äter och dricker bra. Ska ner till apokeket imorrn och köpa koksaltlösning.. Men ja jag får se hur han är imorrn och så.

Tack för hjälpenGlad

jessi_twini
0

Jo föresten.. Nu e min andra råtta helt själv(inte han som bet) Det finns lixom ingen risk att han typ blir ensamråtta sen?

cosmonita
0

#10 Håller med, dra inte loss något nu om blödningen stannat.

Ta en ny titt imorgon för att se att det inte blir svullet eller infekterat.

#12 Nej, han blir inte ensamråtta för att varit ensam i några dagar.

Thirre
0

#11 Om han använder tassen som skadan sitter på när han förflyttar sig så är inte skadan allvarlig. Det är bra att du köper koksaltlösning, det är bra att ha hemma som ett litet hemma-apotek vid tillfällen som sådana här. Jag köper de som är i pipettform, det räcker oftast och man slipper slänga en stor flaska för att den har varit öppnad för lång tid. Om du hjälper till att descifiera det några gånger om dagen kommer det antagligen att läka snabbare och du minimerar risken för infektion.

#12 Nej, ingen riskerar att bli ensamråtta. I och med att skadan ändock verkar vara tämligen "enkel" och att han stödjer på benet så kan du nog sammanföra dem ikväll igen. Eller imorgon om du tycker det känns bättre.