Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 937 ggr
Rwawr
0

Bebisfärger?

Har sett många inlägg där nyblivna bebisägare skrivit vilket hårlag, öronlag och även färg och teckning skrivits in. Men hur och när kan man se det?

Skulle gärna vilja lära mig det.. Kanske är svårt? Kanske jättelätt? Lär mig bara!

hus-musen
0

Kön är ju lätt att se iaf, hanar har ett längre avstånd mellan urinöppningen och analen än honor, + att man kan se pung på dem väldigt tidigt.

hårlag kan man se på morrhåren, om de är krulliga så är det rex, släta så är det släta=) Öronen kan man se på öronens placering, dumboöron sitter ju längre ned på huvudet.

Teckning och färg kan vara lite lurigare. Teckningen ser man oftast ganska snabbt, om de är tex en hooded så har de ju färgat huvud och ett streck ut på kroppen. Eller om de är en eubk eller ambk så kan man se det på att teckningen går olika högt på sidorna=) själva färgen kan vara lurigare, men vet man på ett ungefär vad som ligger bakom så kan man åtminstonde göra en bra gissning. annars så ser man färg när de fått päls=)

Qui dormit, non peccat

niffen
0

Oj, det kan man inte lära sig bara så… Jämför bilder med varandra är ett sätt. Om man lär sig lite hur genetik funkar så kan man lista ut vad det blir också. Men ingen är ju helt säker, för det dyker upp överraskningar lite då och då.

Kön kan man se direkt, om man har ett tränat öga, samma sak med hårlag. Om du parar två släta rådisar med bara slätt i släkten kan du ju också lista ut vad det blir för hårlag, eller hur? ;)
Färger kan man ju typ se, men då måste ju någon sorts päls ha kommit fram. Kön, öronlag och pälslag är jag bra på, men det är färger jag har svårt med när ungarna är jättesmå i alla fall.

Men sånt här är absolut inget man lär sig på en dag. Erfarenhet och bilder. Kika runt i trådar och om du ser en bild på en liten bebis där någon skrivit ut hårlag, så titta efter morrhåren på bilden, t.ex. Är dom krulliga är det ju en rex, är dom helt raka är det en slät. Så mitt tips är titta bilder. Eventuellt om du har någon uppfödare nära dig som du kan åka och hälsa på som kanske kan lära dig litegrann live på bebisar.

Rwawr
0

Ja att se könet kan jag sedan tidigare. Och när ni nämnde öronlag så visste jag det med :) (ha en dumbo och tre toppörade).

Men det där med hårlag tycker jag är väldigt spännande, många som söger redan samma dag vilka färger deras små pluttar kommer få och jag blir så förvånad varje gång eftersom jag bara ser dom som små rosa korvat (a) Men men, får väl kika runt lite då, :D

Allamej
0

Orsaken till att man kan säga vad det blir för färger är för att man vet vad man har i genbanken :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Rwawr
0

#4 : Aaaah, smart ;)

MangoMelon
0

Jag är ett levande exempel på att det går lätt att lära sig! Jag fick mina första två kullar för en vecka sen, och bara efter några dagar var det busenkelt att se skillnad. Mest orolig var jag över att jag inte skulle klara av att se könen, men det är inte svårt det heller! Avståndet mellan hålen är synbart längre på killarna, samt att tidigt så kan man se tuttar på tjejerna :D

Hårlaget var busenkelt, hade en liten ficklampa som jag lös med mot håren, då kunde man se genast om de var rex eller släta.
Öronen har jag inte riktigt fått kläm på ännu, men jag övar hela tiden! :)

Teckningarna ser man typ redan efter 3 dagar, då pigmenten börjar synas på huden. Färgen är, så som andra också sagt, lite klurigare. Men eftersom man (förhoppningsvis) vet vad som ligger bakom kan man med hjälp av lite enkel (eller svårare, haha) genetik gissa sig fram till vad som kommer finnas i kullen.

Man lär sig varje dag :D Känns som att jag har sugit i mig så mycket information de senaste veckorna att huvudet snart sprängs, och tur så skriver jag ner allt i ett råtthäfte! Skulle nån se dom anteckningarna skulle den personen nog himla på ögonen och skrapa sig i huvudet :p

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Thirre
0

Nja.. alla teckningar är inte enkla att se så tidigt och dessutom inte om de är kombinerade med ljusa färger. Eubk och irish kan jag ha svårt att se då jag pysslar med tickade varianter och de är ljusare på magen. Det är först när pälsen har kommit på undersidan som man kan med säkerhet säga vad det är för teckning. En agouti ser ut som en eubk när de föds då de är rosa på magen men med en litet mörkare rosa nyans på ryggen.

I min senaste kull är jag fortfarande inte säker på vad alla har för färger och de är två månader. Jag har fortfarande inte listat ut om det är chocolate agouti på en pojke som är kvar eller om han är en ljusare och rödare agouti än syskonen. Han är dessutom rex vilket gör det svårare, de får en annan nyans då man kan se alla bandfärgerna på stråna vilket man inte gör på en slät. Tolv stycken agouti av något slag och jag hade ändock tre nyanser på dem.. och sex av dem var rexade.

Jag ser kön, rexning och öron på nyfödda. Och som tidigare säger, beroendes på vad det ligger bakom föräldrarna kan man avgöra vad det blir för färger, eller vart fall vara ganska säker, då det dyker upp överraskningar ibland.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Rwawr
0

tack så mycket :D !

cosmonita
0

Man kan se ögonfärg på ett ungefär redan när ungarna är nyfödda. Trots att ögonen är stängda så kan man se vilka som får röda respektive mörka ögon. Och det kan ju vägleda i färgbestämningen…

Terato
0

Det som kan vara knivigt med kön är om alla i kullen är av samma kön. (Tro mig, been there) :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Rwawr
0

#9 : Jo det har jag oxå hört.. Det dr tyckte jag var svårt när jag fick en kull tidigare. Men rödögt blev det :)

#10 : Haha har jag med x) Men man ser nog lite ändå.. de är ju ändå olika.