Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 966 ggr
MangoMelon
0

Stödmatning, akut!

Det är så att honorna i Mangos kull har sackat efter i vikten och behöver nu stödmatas.

Behöver få svar på några frågor, Nicciz klargjorde en del, men har några frågor kvar :)

Vilken sorts ersättning ska jag använda? Nån gjord för djur från apoteket (säkert svindyrt), eller vanlig modersmjölksersättning för nyfödda från mataffären? Det finns ju olika sorter av det, med låglaktos, mer fett osv..

Hur mycket ska jag ge per gång/per unge? Tänkte om det finns nån här inne som stödmatat och vet mängderna.

Hur ska jag ge det? I spruta och i munnen? Hur vet man när de är mätta? Hur varmt ska det vara, och bör det blandas ut med nåt?

Finns det något jag kan göra som "första hjälp" nu, affären öppnar ju först imorron. Den ena ungen, som väger endast 11 gram verkade ganska kall, och jag tror att de stora som väger 24 gram puttar undan de små så de inte slipper till tuttarna.

Snabba svar mottages tacksamt!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Mymlan
0

Då jag stödmatade 10 musungar så gav jag Esbilac modersmjölkersättning för valpar, enda små musmagar tål. Jag vet ej om råttungar ska nappas med esbilac. Har ni ngt jouröppet djursjukhus du kan rådfråga?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MangoMelon
0

Nicciz tipsade om att hon fullmatat bebisar med esbilac. Vi har tyvärr inte nåt djursjukhus öppet nu som jag vet om..

Funkar det om jag plockar ut de bebisar som e stora när jag ser att hon diar, så att de små slipper åt tuttarna? Hon blir inte stressad av att man pillar på dem så det borde inte vara nåt problem..

Mymlan
0

Testa ta bort de stora så hon bara tuttar de små.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nicciz
0

Antingen tar man esbilac, eller modersmjölkersättning för människor den för så små som möjligt. Esbilac finns på apotek och i dem flesta länder. Jag har sett det i Frankrike tom. Vad dem finska märkena heter vet jag inte men i Sverige finns det semper och Nestlé ersättning och det köper man på mataffären.

Jag tycker som sagt att du ska låta mamman extra dia dem minsta. Antingen tar du ut mamman och bäddar in i en filt i ditt knä, eller så tar du ut dem större och låter dem små få dia extra.Och så väg varje dag nu ett tag framöver så du ser kurvan.

Mängd stödmat har jag ingen koll på som sagt då jag bara fullmatat en unge. Ge även mamman en skål ersättning förresten. Lycka till

MangoMelon
0

Okej, nu har jag lite koll på det hela! Det blev lite virrigt i huvudet tidigare :p

Det finns nestlé och semper, men även NaN, det brukar många använda på kattungar tex.

Åker iväg imorron direkt då apoteket öppnar för att köpa ersättning.
skulle du inte sova nu btw Nicciz ? ;P