Stora Vår - Ringorm
Vill bara betona att ingen behöver få panik över detta. Läs igenom hela inlägget först och har ni sedan frågor så svarar jag om jag kan. Annars är länkarna till bra hjälp.
Ett fall med ringorm har påträffats efter Stora Vår
utställningen. Alla utställare som ska till Edebo på utställningen söndag den 14 juni, kommer informeras fortlöpande.
Vill betona att ringorm inte är farligt utan en mindre vanlig svampinfektion.
Utställare från Stora Vår ombedes att ha extra koll på sig själva och sina råttor.
Misstänker du ringorm på dig eller dina råttor ta kontakt med din hälsocentral alt veterinär.
På: ratguides hemsida finns bildexempel på hur ringorm ser ut på råtta. Det finns även information, men den står på engelska.
På vårdguidens hemsidan finns information samt bild på hur ringorm kan se ut på människa.
Denna information kommer även finnas på srs hemsidan som ni hittar här: srs

Den kommer upp på SRS så fort jag löst ett kodproblem 
**tillägg* Tack vare Mats är det fixat!*
Inte roligt med ringorm. :/
Har försökt googla efter större bilder men hittar typ ingenting.
Blir det en tydlig ring av ringorm?
Hur ser huden ut på det drabbade området eller ser den ut som vanligt bara att den är kal just där?
Kliar dom sig mycket/lite/inget?
Frågar eftersom jag vill veta vad man ska vara uppmärksam på.

#2 Om du går in på Ratguides länk och klickar på: Fig 1 så har du bra bilder.
Sen är det så indiviuellt.
#3 jag har kollat på dom bilderna redan, men tänkte om det fanns större bilder så man kan se mer i detalj eller om det finn andra bilder där ringormen ser olika ut.
Så huden ser alltså normal ut i det ringformade? eller är det väldigt olika?
Jag personligen skulle ej tordas åka till Hallstavik pga detta.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#5 Får man fråga varför? Personen med ringorm kommer ju inte ?
#6 De råttor som nu kommer kanske varit på Stora Vår och personen som är drabbad kanske har tagit i de råttorna vad vet jag. Jag tar hellre det säkra före det osäkra då det gått ut med denna "varning".
Hur länge håller ringorm i sig?
Om nu det fanns råttor på stora vår som ev personen höll i, hur lång tid är dom råttorna fortfarande smittospridare?
Eller hur lång tid efter utställningen borde råttorna ha drabbats om dom nu skulle ha det?

Varför i hela friden går en person med ringorm på sig själv eller på sina djur omkring på en sådan tillställning?
Visste personen inte om att hon/han hade det på sig/sina djur??
Just av denna anledning som jag aldrig åker på sådana tillställningar, tar hem/åker hem till råttägare etc.
Extra nojjig efter SDA..
Finns det nån risk att det smittar via svenska domarna som ska till utställningen i helgen? och sen vidare till våra råttor?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Är de finska utställarna som var med på Stora Vår Informerade om detta?
Ja, jag har informerat dem på skeys forum.

Men nu lugnar vi ner oss. Ringorm är en svamp som är lättbehandlad på både djur och människa. Det finns inga bevis att det har spridits via Stora Vår men en risk. En person har fått utslag som läkaren misstänker är ringorm. För att vara på den säkra sidan valde SRS att ta ställning och underrätta människor.
Klart att ingen medvetet tar drabbade djur eller går själv på en utställning om dem vetat det. Utslagen bröt ut efter! Och inga av den drabbades djur har symptom.
Herregud, va glad istället att du isåfall för en gångs skull vet säkert vad för skit du får hem från en utställning. Ringorm får man oftast från hamstrar o katter så då kanske man skulle "porta" dem som äger sådana på utställning. Släpp panik kvasten
Och jag skrev tydligt såsom mia skrivit här, att det bara är en varning, och inte alls säkert att det kommer från stora vår :) Ingen här har iaf fått panik eller oroat sig, de var bara glada att veta!
Jaja, mina katter är innekatter o varit det i 9 år - 15 år *mina katter är så gamla* o de vistas ej på utställningar, de vägrar gå ut med sele till o med.
Lite lågt att dra dessa djur över en kam då ringorm drabbar alla djur okej fåglar vet jag ej om de drabbas. Även drabbar människor, kan finnas smittad/drabbad människa på tunnelbanan o vid rusning så snuddar man ju varandra ofta då det är trängsel på tunnelbane tågen.

#15 Lite det jag menar med vad jag skriver, att man kan inte gardera sig ;)

Ursäkta men jag har inget tålamod nu så ja jag tar en erinran.
Hur jävla puckad är ni? Ja det är jag som fått ringorm av andras råttor än mina egna!! Jag satt i friskkontrollen på Stora Vår och sju dagar efter fick jag mitt första utslag. Jag har gjort smittspårning och konstaterat att det är inte från mina djur det kommer och jag har heller inte köpt zoo råttor eller från andra uppfödare än dom jag brukar så inget nytt har kommit in. Till skillnad från andra mindre seriösa utställare ställer jag inte sjuka djur, för det förekommer faktiskt.
Åh du Mymlan ska inte ens yttra dig utan läs texten: **Få inte panik.
**Har man läst texten så står det också att inkubationstiden är 4-7 dagar alltså (om man har hjärnceller) så borde man fått symptom redan och då om man har iq så ställer man inte ut.
Åh ja dom finska utställarna är upplysta och kommer bli det då det är en svensk domare som ska åka över och dömma. Så här hymlas det ingenting.
Handlar ej om få panik utan VÄLJA inte ta några risker.

Personen som, kort efter en utställning, drabbats av någon hudåkomma som tros vara ringorm, behöver nödvändigtvis inte ens ha fått det på stora vår.
Ringorm, är precis som nicciz skriver, väldigt lätt att behandla. Hela världen går inte under om man åker på det, även om jag tror att chansen att någon får det på Edebo är minimal, speciellt nu när man gått ut och informerat. Det är större risk att man får skiten om man klappar grannkatten än att man åker på råttutställning. Hade varit värre om det handlade om SDA eller svininfluensa. ;)
Uppdatering: Såg nu att WM hunnit före med ett inlägg under tiden jag skrev mitt. Är du 100 på att det är från utställningen? Kan ju vara en sån simpel grej att du klappat något annat djur, eller varit i kontakt med en människa som bär på smittan?
Ursäkta men ASG!
Å andra sidan on topic
Ringorm kliar, javisst, men det är inte farligt
Jag har haft ringorm och det går över snabbt och smärtfritt
Hysteri är sällan smickrande och i detta fallet så ännu mindre…
Andas. Andas igen. Googla på ringorm och utöva läsförståelse. Glöm inte att andras.
Så, paniken lättar antagligen nu eller så har man tuppat pga. för mycket syre… oavsett så lugnar vi ner oss allihopa
Kramen! *nä jag smittar inte*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tyvärr så har jag bestämt mig för att inte komma till utställningen.
Det finns en artikel på marsvin iFokus om just en uppfödare som fick ringorm på sin besättning och den historien lät inte kul.
Ringorm på marsvin det som är det jobbiga är att ringorm kan smitta alla djur man har i hemmet typ.
Jag vill inte chansa och kanske få en dyr veterinär räkning tyvärr, så mina råttor får stanna hemma denna gång. :(
Det är bra att detta togs upp iaf, men även om chansen att få det är minimal så vill jag inte chansa denna gång då jag just nu måste spara så mycket pengar som möjligt för att jag snart ska flytta hemifrån. Så vill inte lägga ut dom på en veterinär räkning som jag i såfall kunde ha slippt.

Jag kommer 
Jag kommer också
det blir du o jag nicciz 

Heehe vi får klå varandra 
jag klår dig lätt med mina kissfärgade råttor med för smutsiga svansar (enligt domarn) höhö 

Ringorm är bra smittosamt och himla svårbehandlat,det går inte att jämnföra med andra svampinfektioner.
När jag jobbade på Helsingborgs Djursjukhus,så hade vi en kattuppfödare som fått in Ringorm på sina katter,och vi hjälpte henne med olika behandlingar i över 1½ år innan vi insåg att vi aldrig skulle kunna hjälpa henne att bli av med ringormen till 100%.
Så man bör ha respekt för ringorm.
Men det är inget att få panik över,det smittar ju enbart vid direktkontakt.
En fråga:
Spritar råttfolk händerna imellen varje råtta som ställs ut/incheckas?
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ja man spritar händerna i frisken. Jag spritar även underarmar o tar av smycken. Sist sprita jag öronen o håret oxå *haaha

Jag har också spritat öronen när jag sitter i friskkontrollen.. *ler* En del har en annan tröja på sig under tiden se sitter där för att minimera ytterligare. Nuförtiden brukar det även stå descifieringsmedel på utställningen som alla kan använda, och/eller folk har med sig egen, om man plockar med någon annans råtta.
Jag som domare spritar lite här och där också.. eftersom råttorna kan vara lite här och där ibland.
Tänk.. jag har inte drabbats någon sorts av panik, jag har inte fått något och inte heller mina råttor, jag vet dessutom att de friskkontrollerades av WM.. Det är sådant som kan hända, det får man räkna med om man besöker utställningar, att de kan smittas av något även om det är sällan det sker.
Och! En eloge till Wintermynta som berättade! Hon hade kunnat låta bli att göra det eftersom man med säkerhet inte kan veta att det kommer från råttorna och från utställningen. Jag antar att hon kände sig "skyldig" till att göra det och det är inte många som skulle göra som hon har gjort.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Tar spriten bort ev svampsporer då?
Velar verkligen fram och tillbaka hela tiden, är väldigt sugen på att åka endå. :/
Tänker att om man är noga med att sprita sig ordentligt och inte hålla i andras råttor så borde det gå bra kanske.. suck vad svårt, men som ni säger det är ju en chanstagning man tar på varje utställning..
Jag kommer nog endå.