Råttans apotek
Här tänkte jag att man kunde lägga upp mediciner som man använder på råttan för att kunna använda den som ett litet uppslagsverk. Man skriver vad det är för preparat, vad det innehåller, vad det är bra för och i vilken dos. Lämpligt är att man har informationsfoldern som följer med medicinen och skriver rakt av vad det står på den och komplettera med den informationen ni har fått av eran veterinär. På så sätt får man konstanterad fakta och erfarenhet.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
väldigt bra idé! Har bara behövt använda medicin en gång på råtta och då fick jag en medicin som heter Fluriksin, skulle ges oralt varje dag i smärtlindrande syfte. Samma verkningsämnen som i människors Aspirin.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jag skriver ett första inlägg som "mall" och om det redan finns ett likadant inlägg kan ni som orkar länka.
Bactrim; "Bactrim används huvudsakligen vid två olika typer av infektioner i urinvägarna och i prostata samt vid försämring av kronisk luftvägsinfektion. Även andra infektioner (såsom rödsot, tyfoid- och paratyfoidfeber) kan behandlas med Bactrim. Vidare används det förebyggande och vid behandling av infektioner förorsakade av Pneumocystis carinii." Det står även att det är en kombination av två substanser, sulfametoxazol och och trimetoprim.
Jag behandlar just nu en underlivsinfektion med Bactrim och då 0,3 ml två gånger per dygn i tio dagar. Denna dosering har jag fått tidigare vid luftvägsinfektion på råtta.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

roobios thé, honung & vitlök

Baytril vet tabletter 15mg; "Ativt innehållsämne: Enrofloxacin 15 mg. Antibateriellt medel. Används vid infektioner av hund och katt orsakade av mikroorganismer känsliga för enrofloxacin".
Informationen på foldern var bristfällig och kanske är det för att det enbart används på sällskapsdjur och inte människor som flera andra substanser kan göras. (jag spånar fritt, eget antagande, men de mediciner som inte människan har nytta av verkar inte vara så noga beskriven).
Det finns även Baytril i flytande form men jag har inte tillgång till den foldern. Jag har börjat med tabletter då jag tyckte det var svårt att få i råttan flytande Baytril, det smakar hemskt, kemiskt. Jag har heller ingen tydlig dosering men den regleras av vikten och har för mig att jag hade en sjättedels tablett till hona och en fjärdedel till större hane. Använd vid rossel förmodligen orsakad av mycoplasma.
obs! använd inte min dosering utan hör av er till eran veterinär.

Prednisolon 2,5mg; Verksamt ämne prednisolon. Hur verkar ämnet; Prednisolon är ett kortisonpreparat som motverkar och allergiska besvär, inflammationer och reumatiska besvär. Vad används läkemedlet för; Läkemedlet används vid tillstånd då man behöver dämpa kroppens reaktion som t ex inflammatoriska reaktionen vid ledgångsreumatism (reumatoid artrit). Andra exempel som kan nämnas är sjukdomar i bindväven (SLE), inflammationer i kärlväggar, bindvävsförändringar, astma, svår inflammation i tjocktarmen (ulcerös kolit), vid vissa blodsjukdomar, svåra allergiska tillstånd och tumörbehandling. Doseringsanvisning; Dosen bestäms av läkaren som anpassar den individuellt för dig. (för oss djurägare gäller det då veterinär.. ;) Vanligen inleds behandlingen med en högre dos som sedan minaskas med en bestämd underhållsdos när tillfredsställande effekt erhållits. När behandlingen skall avslutas bör dosen långsamt nedtrappas för att så småningom helt upphöra.
Jag har ingen dosering för råtta som man skall följa, rådgör med eran veterinär. Jag har fått en åttondel, en fjärdedel eller en halv tablett som dosering för råtta och tydligt är då att det är specifikt för råtta och symtom.

Jag måste säga att jag är rädd att sådana här trådar ökar självmedicinering. Jag tror man måste öka kunskapen om vad ett antibiotikum är, skillnaderna mellan och hur det erkar, hur olika bakterier är uppbyggda varför man använder olika preparat och doseringar.. osvosv..
Och framförallt risken för resistens och skadan på natur osv. Och även varför man inte ska sätta in ett antibiotika man har lite kvar av hemma utan att alltid rådfråga en veterinär och se till att få en hel kur.
I värsta fall kan man få ett annat preparat och den man började med har motverkat att det man får kan göra sitt jobb och man tack vare det inte får sin råtta frisk och i värsta fall dör.
Utöver detta ska man inte behandla för minsta lilla heller utan i första hand ändra kost ge extra tillskott och försöka behandla med naturläkemedel.
*Nicciz skeptiskt som alltid ;)

Förlåt om jag sabbar ert flow här,
men tyckte det var väldigt viktigt att skjuta in

OBS! Detta har jag inte fått utskrivet eller rekommenderat av veterinär utan av läkare när jag hade blivit huggen i handflatan. Det blev en inflammation och broskbildning i handflatan och med salvans hjälp gick den tillbaka och har nu enbart en liten, liten knöl i handen. (skulle annars behövt kirurgi)
Hirudoid kräm; Verksamt ämne; Mukopolysackaridpolysulfat. Hur verkar Hirudoid; Hirudoid tränger genom huden in i de ytliga vävnaderna där det motverkar bildandet av ytliga blodproppar samt påskyndar uppläsning och tillbakagång av ytliga blodproppar, blåmärken och svullnad. Används för att påskynda upplösningen och tillbakagången av tromboflebiter (inflammationer och blodpropp i venvägg) och hematom (blåmärke). Att tänka på innan och när lälemedlet används; Bör ej användas på öppna sår, på skadad hur eller i ögonen. Hirudoid kräm innehåller cetostearylalkohol som kan ge lokala hudreaktioner (t ex kontakteksem) samt metalparahydroxidbensoat och propylparahydroxibensoat som kan ge allergisk reaktion (eventuellt fördröjd). Används genom att masseras lätt in på det berörda området en till flera gånger dagligen. Vid smärtsamt tillstånd kan det istället för att masseras in, appliceras med kompress som bestrukits med kräm.
OBS! Detta har jag inte fått utskrivet eller rekommenderat av veterinär. Jag har dock använt det på råtta med lyckat resultat. Om ni är tveksamma till Hirudoid så använd det inte. Jag var extra noga med att skriva ut allt om detta så att man kan bilda sin egen uppfattning av ämnet.

Nicciz; ett mycket bra påpekande! Jag håller helt med dig. (men jag i min naivitet tror att alla skall tänka som vi gör..)
Jag är också ytterst restriktiv gällande medicinering, använder huskurer och rådgör alltid med veterinär när det går. Därför har jag skrivit ut vad medicinen innehåller, hur den verkar och vad den används mot eftersom det är viktigt att vara medveten om den aktiva substansen då det är den som bestämmer vad som kan behandlas. Jag skriver oftast ut i mina inlägg att man skall kontakta veterinär innan behandling.
Det kan dock finnas fördelar med sådan här tråd då många veterinärer inte vet vad som skall skrivas ut till råttan pch om ägaren har med sig förslag vid undersökning kan det hjälpa till.

#9 Absolut finns det fördelar *nicka* Jag menar inte att skjuta er vid knäskålarna. Jag vet att jag ofta upfattas som sådan. Man måste bara ta med en motvikt i allt man skriver på forum tyvärr. Majoriteten här har inte så stor erfarenhet och då är det ännu viktigare.
Men någon i teamet kanske känner sig manad att skriva en liten bakt. och medicin artikel som komplement 
Någon som inte är med i "teamet" men som har väldigt mycket kunskap kanske skulle kunna tänka sig att författa en sådan artikel så vi kan publicera den :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicciz; Det är bra att du finns som litet "motvikt" mot mig, jag är inte van forumskrivare och kommer inte alltid ihåg att mycket kommer med erfarenhet och ålder, att inte alla tänker i samma bana som mig. Då är det bra att någon tar ner en.. Det brukar vara jag som uppfattas som cynisk, skeptisk och kritisk i min krets, kanske därför jag inte uppfattar dig som det utan tycker du ger bra kommentarer och komplement. (tusan vad jag dunkar dig i ryggen nuförtiden..;)
Vad menar ni med någon i teamet och publicering?

#11 Det vore helt bra med en artikel som betonar redan i början att man inte ska medicinera själv utan att rådgöra med veterinär. Fördelen är att man som råttägare kan få tips att ge till mindre kunniga veterinärer när ens råtta blir sjuk. Det går ju altid att kolla upp i fass och det borde vilken veterinär som helst kunna läsa.

Wintermynta; du som Sajtvärd borde kunna göra ett tillägg i mitt första inlägg? Att efter texten som jag har skrivit skriva ungefär;
Viktigt! Konsultera och rådgör alltid med veterinär innan medicinering. Om möjligt, använd huskurer o.dyl. innan för att se om det hjälper.
På så vis kan man uppmärksamma folk redan från starten om vikten att inte medicinera i onödan och förhoppningsvis läser de vidare och ser våra inlägg och då borde de flesta fatta att man skall vara restriktiv. Det finns redan trådar om huskurer och naturläkemedel (som man för övrigt också skall vara noggrann med!) som man kan ta till men inte en om ren "råttfass". Kan vara skönt som igår, när jag fann min råtta med flytningar och det var försent att ringa vetten i närheten..

Jag kommer med ett litet inlägg här. Är själv hemskt tveksam till huskurer och naturläkemedel. Det beror i och för sig på vad man menar med huskurer. Men om folk tar till typiska förkylningskurerr känns det väldigt dumt och dessutom obeprövat. Det är ju bevisat att t.ex. vitlök, varma drycker, inte biter på förkylning. Varför skulle man då ge det till sina råttor? Orsaken att det ibland någon gång fungerar hos människor är ju för att man tror på det (placeboeffekten). Men detta gäller ju inte för råttorna. En tanke bara. Är tveksam till att folk häller i sina råttor te och vitlök i stället för att kontakta veterinär. Nu menar jag inte att många gör så, men jag slår vad om att det finns de som gör så. Äsch… så ogenomtänkt detta inlägg blev…

Vitlök dämpar inte förkylning när man väl har fått det men det ökar motståndskraften innan man fått det.. Men jag förstår din "poäng" med inlägget. Många huskurer och naturläkemedel är i förebyggande syfte och då är det försent att ge råttorna det när de väl har blivit förkylda. Vitaminer och mineraler minskar sjukdomstiden.. Men det är litet fel att säga att det i huvud taget inte funkar för det finns flera saker som funkar. (som motverkar sjukdom och påskyndar tillfrisknandet) Men vid virus, som förkylning generellt är, skall man ändock inte behandla med antibiotikum eller penicillin då det inte biter och vad är det för fel att då lita på huskurer? Det är ju inte farligt.. Varm roiboosthé med honung minskar sjukdomstiden.
Naturläkemedel skall man dock vara vaksam med, det finns flera som kan vara giftiga, skadliga eller ge allergiska reaktioner. Man kan heller inte blanda dem med vad som helst. Och en del är helt verkningslösa och finns bara för att lura den naiva människan.
Men nu var inte denna tråd ämnad till att behandla områden som naturläkemedel och huskurer.
Men säger ändock igen, låt folk ge huskurer som är oskadliga om de tycker och tror att det hjälper. Det är ingen som kommer lida av det..

Så vitt jag har förstått så finns det ingenting som minskar sjukdomstiden om förkylningen redan kommit igång. Det enda som "fungerar" är att man dricker mycket (för att inte bli uttorkad) och håller sig varm och i vila. Men det är ju mest för att man inte ska bli värre, inte för att sjukdomen ska gå över snabbare. Men som du säger, så kan man se till att t.ex. hålla en bra nivå av C-vitamin etc. som en förebyggande åtgärd. Nu råkar ju råttor producera sitt eget C-vitamin vilket vi människor inte gör så det var i och för sig inget som är applicerbart i det här fallet.
Jag är skeptisk till huskurer när det är bevisat att det INTE fungerar. Att säga att ingen tar skada är i många fall i och för sig sant, men det känns ändå lite hjärndödande. Jag menar, man kan ju lika gärna säga att man ska klä in råttburen i rosa flanelltyg i stället för att ge dem vitlök - det fungerar ju lika bra. Eller kanske bättre - det minskar ju faktiskt draget… :)
Människors inbyggda åsikter är svåra att förändra. Som ett exempel ska jag berätta vad en lärare för läkarutbildningen i Linköping berättade för mig. Studenterna hade haft i uppgift att läsa vetenskapliga artiklar angående Echinaceas effekt på förkylning. De kom alla enhetligt fram till att det är bevisat att det inte hjälper mot förkylning överhuvudtaget. Fint. Sen frågade läraren om någon av dem skulle kunna tänka sig att ta Echinacea nästa gång de var förkylda och jo visst fanns det en del som kunde tänka sig det!! Varför, när de fått det svart på vitt att det inte fungerar?? Ja, det är det som är frågan. Människans förunderliga hjärna…
Men ja, Thirre, jag vet att denna tråd är tänkt för riktiga läkemedel. Men det verkar ha smygit sig in lite huskurer och det var därför jag reagerade. Dessutom tycker jag att man ska vara lite försiktigt när man ger "harmlösa" huskurer till sina djur. T.ex. vitlök är en väldigt stark krydda som många djur inte tål. Det är möjligt att det är alldeles OK att ge det åt råttor men man ska nog vara väldigt försiktig med mängden vitlök. T.o.m. människor kan få överdosering av rå vitlök - min mamma lyckades med det en gång och blev alldeles röd i ansiktet och började kräkas våldsamt (sen får man väl ända säga att det inte var så himla smart att trycka i sig TVÅ RÅA KLYFTOR på en gång…). Min poäng är i alla fall att huskurer inte nödvändigtvis behöver vara harmlösa. Och i bästa fall är de overksamma…