Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 18640 ggr
RattLife
0

LÖSS

Hej min råtta Gun har fått löss och jag vet inte vart det kommer i från. Kan det komma ifrån maten?

Jag har försökt med ett löss schampo som jag också har tvättat hela buren med men inget hjälper.

Nu har jag köpt ett medel som heter Frontline. Jag sprutade på henne det igår kväll. Det värkade ganska stark så jag hoppas det hjälper.

Lössen har varit brun-röda och hon har fått massa sår. Men innan jag sprutade på henne det där så såg jag att hon har fått svarta också. Är det också löss?

Vad händer när lössen dör faller dom bara av pälsen då?

Jag hopppas att någon kan svara på mina frågor det skulle vara jätte snällt:)

persikahallon
0

Lössen är gulaktiga, ofta med en röd prick i mitten. Har du köpt Frontline Spray? Du behöver gå till veterinären och få Stronghold utskrivet till alla dina råttor. Jag hade nyligen löss på mina råttor och behövde bara behandla en gång med Stronghold. Det var inte dyrt heller.

Om hon har sår kan det vara så att hon har skabb. Har du sett löss så kan hon ändå ha skabb också. Eller så kliar hon upp såren. Var sitter de? Hur ser det ut på dina andra råttor? Be veterinären ta ett skrapprov när du är där så kan ni fastställa om det är skabb. Jag tror att det också behandlas med Stronghold men jag är inte säker.

hus-musen
0

Använd inte frontline de är alldeles för stark och farligt för djur och människor. Gå till en veterinär och be om stronghold istället.Använder du stronghold så är de en engångsdosering och du behöver inte städa buren.

Det svarta är antagligen sårskorpor, råttlöss är brunröda. när lössen dör så ramlar dem ur pälsen.

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Köpte du frontline som är för katter? Det använde jag på mina råttor men endast EN droppe. Kaniner har dött tack vare att dom lagt på hela inehållet i "tuben" eller vad man ska säga…

RattLife
0

Men dom svarta är små och dom är längst ut på hår topparna. JAg vet iunte om dom kryper.

Jag tror inte att hon har skabb för hon kliar sig väldigt mycket så hon har fått sår. när hon hade jätte mycket löss så var det flera högar på olika ställen kan det inte bli sår  av att lössen bitter i henne?Eller kan dom få skabb av lössen?

Jag gjorde som det stog på burken. Man skulle göra så att hela pälsen var fuktigt men jag gjorde inte på huvudet för jag har inte set några löss där.

vart tror ni att det kommer i från?

TienMu
0

Ivomec funkar åxå

svårt å veta vart lössen kommer ifrån förmodligen något du själv fått me dej in….

RattLife
0

Katterna hade ju nå vinter löss men dom försvann ju av sig själv. Men tycker att dom skulle vara större:P

RattLife
0

Jag her in några bilder på såren så fort som möjligt:D

RattLife
0

Det ligger fult av löss ägg i hår botten kommer inte do  att kläckas?

Dom sitter alltså fast i hårstråna.

Ladyinred
0

jo o jag har aldrig hört om att man sprayar med frontline. vem har tippsat om det? det går att bada med dermocan (om det finns kvar att köpa nån stanns) men du får hålla på ett gäng gånger i flera veckor..

RattLife
0

Det var en sprayflaska.

Ladyinred
0

vem har sagt att du ska behandla råttor med det? veterinären eller annan råttkunnig människa? e osäker på om det verkligen är okej.

RattLife
0

Jag läste på internet och då stog det typ att råttor var starka djur och kunde klara av det så jag testade lite och hon fick inga biverkningar eller nåt annat:P

persikahallon
0

Man sprayade med det förr när man skulle på utställning och så vet jag, för att slippa få med sig ohyra hem. Men det är knappast effektivt som behandling när lössen redan fått fäste. Gå till en veterinär och få Stronghold, det är bättre och enklare än Dermocan.

wintermynta
0

Bada inte råttan i Dermocan om den har sår. Det gör jätte ont. Man bör heller inte hobby medicinera om man inte vet vad man gör. Löss, skabb och annan ohyra ska man kontakta veterinär för att få ut spot on medel alt oral lösning. Det är mest effektiv och man slipper sanera buren och inredning flera ggr. Är det löss kan du behöva upprepa behandlingen eftersom det är olika äggkläckningstider på olika löss typer. För att fastställa exakt vilken typ av löss det är krävs ett dyrt prov med tjusigt namn som jag inte kommer på nu. Men en veterinär borde se på ett ung vilken typ det rör sig om.

persikahallon
0

#14 Finns det olika typer? När jag var där så tog veterinären ett lusägg och kollade i mikroskop för att försäkra sig om att det rörde sig om löss. Det kostade inget extra. Det finns olika typer av löss, men jag trodde att det bara fanns en sort per art. Alltså råttlöss, huvudlöss osv.

wintermynta
0

#15 Japp med olika äggkläckningstider. Det går att faställa med mikroskop om det är löss men inte vilken typ.

RattLife
0

Jag ska höra med verinären:D

Engagera
1

Jag var hos veterinären och hon sades vara "Smådjurs-expert".

…Detta blev jag mycket tveksam om när det första hon gjorde var att lyfta Luna i svans och nackskinn. Arg blev jag. Men iaf…

Mina råttor hade löss och någon näsparasit - hon sa att jag kunde använda frontlinesprayen, spä ut med lite vatten i mina händer och så  gnugga in det i pälsen.

POFF! och lössen var borta. Var tvungen att göra rent i hela buren och tvätta alla kläder jag hade på mig när jag höll på med råttisarna osv… Det är ett bra medel, men som sagt väldigt starkt. Bad om att få stronghold men kunde inte få det eftersom mina råttor var alldeles för små så de kunde inte dosera så lite :P De var bebisar nästan då ju !!! Skulle upprepa behandligen efter en månad, men sket i det eftersom de inte kom tillbaka några löss :P

Så jag blev nästan besviken varför jag inte gick till apoteket direkt och köpte sprayen. Men sen kom jag ju på att en grund-undersökning alltid kan vara bra att göra :) & så bli lite arg på en människa som inte fattar någoning - det kan också vara rätt skönt ibland :P

//Linn

LUS-ÄGG

Ladyinred
0

man kan ju visst använda stronghold på unga djur…

persikahallon
0

Frontline Spot on har råttor fått märkliga epilepsi-liknande anfall av, så jag skulle varken använda det eller sprayen.

NeverToLate
0

Smådjurs expert å lyfter råttan i svansen :O … PYTTSAN säger jag om det ..

RattLife
0

Okej nu blir jag osäker vissa säger att jag kan använda det och vissa inte:P Men hon har ju typ tusen ägg i hår botten

persikahallon
0

Lusägg sitter inte i hårbotten utan en bit ut på strået. Men det sa du väl i #8? *förvirrad* Men det är enklast med Stronghold, och det ska inte vara så stor risk för biverkningar, plus att du inte behöver städa som en galning och sanera precis allting, så varför inte använda det när det säkert fungerar?

wintermynta
0

#22 Börja med att boka tid hos veterinär.

Följande medel går bra att använda:

Ivomec - lite bökigare då det ges oralt och dom blir lätt resistenta mot det.

Stronghold - spot on medel som du droppar i nacken. Har själv aldrig använt det så jag vet inte hur det fungerar på unga djur.

Advocate - spot on medel med brett spektra. Kan ges till bebisar/unga, digivande honor och äldre råttor.

Frontline skulle jag inte använda över huvudtaget då det är för starkt.

Ladyinred
0

jag behandlade en gång med ivomec för några år sedan. resultatet var att två råttor dog. ena var redan död när jag kom hem och den andra hade nåt epilepsiliknande anfall. tydligen hade det satt sig på nervsystemet på nåt vis. tror det var nåt om att det blir likadant med colliehundar som inte heller tålde det. det var dessutom två bröder som avled. så jag tror det var nån ärftlig grej hos dom. för de andra råttorna klarade sig.

detta är länge sen och jag kommer inte ihåg exakt, men jag har inte använt det sen dess.

Engagera
0

#21 Ja eller hur. Blev väldigt arg då och sa -"Vad gör du?" då kollade hon på mig, skrattade och sa:
-"Du måste vänja dig att hantera råttorna dina på detta sättet. Det är så man lyfter i dom"

Jag kollade en kort stund på henne (på ett riktigt elakt sätt) och sa:

-"Sådär lyfter i alla fall INTE JAG mina råttor"!

Jag kunde ju ha dragit till med IDIOT också för det hade passat. Men jag är för snäll för att säga sånt, nöjde mig med att dryga mot henne enormt mycket och visa min ilska på det sättet! :)

#19 Ja inte mycket till expert verkade hon vara då rå. Hon sa iaf att dosen av Stronghold för mina råttor vikt skulle vara så enormt liten så hon nog inte skulle kunna mäta upp det. Hon sa ju iförsig någonting om "onödigt" & "bättre alternativ"…… :P

lätt att vara efterklok. Men mina råttor mår iaf bra:)

RattLife
0

Men jag säger att dom ska ta den dära stronghold:D

Engagera
0

Japp det är bra :) Men ville bara berätta för dig hur jag gjorde :)

RattLife
0

Okej tack så mycket för all hjälp jag ringer och bokar tid idag:D

RattLife
0

Har beställt tid nu:D Vi får komma nästa onsdag