Tumör?
Idag är ingen rolig dag. I förrgår insåg jag att min ena råtta är förkyld. Har jobbat på att hålla henne varm och pysslat med henne. Jag har oroat mig så för att hon ska bli sämre, även om hon verkar rätt ok just nu.
Sen såg jag idag att min andra råtta har en knöl på magen. Det är en "flyttbar" knöl under huden, precis vid ena spenen/juvret bak mot magen till. Det känns inte som en böld utan den känns annorlunda. Den har kommit snabbt :S
Nu känns det riktigt jobbigt, jag har gått ifrån att vilja utöka min flock (som nu är två) med ett par råttor till, till att undra om det är värt att ha råttor längre. Jag älskar att ha dem, men ska de dö redan vi 1- 1 1/2 års ålder känns det inte roligt längre. Är det sämre kvalitet på dem nuförtiden? När jag hade råttor på 80-talet så minns jag inte att det var så mycket problem med tumörer, jag har förstått att det inte är ovanligt nu.
Hur som helst så känns det trist :(

Sitter knölen där så är det antagligen en juvertumör, men de brukar vara lätta att operera bort om de är en skicklig veterinär.
Vart kommer dina råttor ifrån? Är det zooisar? Livslängden ligger oftast på mellan 2-3 år på råttor som kommer från uppfödare som avlar på långlivade djur. Och ibland så lever de i 4-5 år men de är lite ovanligare.
Qui dormit, non peccat

Hur mycket kostar det att operera ungefär? Den som är förkyld är en zooråtta men den med den förmodade tumören är en uppfödarråtta.
#2 Jag har en råtta som fick en juvertumör för några månader sedan och valde att låta en veterinär operera bort den. Själva operationen gick på 2000 kr och innan det en undersökning på 400 kr. Jag gjorde operationen på trestad smådjursklinik, de verkade inte så hemma på råttor, men det var antingen dem eller blåstjärnan jag hade att välja på eftersom de veterinärerna var de enda i min närhet som sövde med gas.
Iaf så klarade hon operationen galant och var lika pigg och glad som vanligt redan en och en halv dag efter operationen. Såret var i princip läkt efter ca 8-9 dagar och hon sattes ihop med sina kompisar 10 dagar efter operationen. Så ja, allt gick då bra för mig iaf :)Håller tummarna för att allt går fint med din råtta med.

Jag betalar 250-300:- för operation av juvertumör.. Och alla som hamnat under kniven har blivit pigga och friska efteråt. (utan vid en kastrering..) Jag har nog varit med om 10-20 operationer..Mina råttor sövs inte med gas utan med spruta och jag får med mig dem hem efteråt för att få vakna hemma. Tycker det är skönt och praktiskt. Jag är ven närvarande vid operationerna.
Men generellt kan man få betala 500-2000:- för operation av juvertumör, allt beroende på var man gör det.
Juvertumörer är tyvärr relativt vanligt men det brukar inte komma förrän närmare två års åldern, möjligen redan vi 1år och nio månader.
Hus-musen; kan du ge mig namn på de råttor som blivit fyra till fem år?! Man brukar säga att tre år är riktigt gammalt och det finns få registrerade fall där de har blivit över tre år.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

En av mina råttor Rita1 en himalaya blev 4.4 :P . Men som Husmusen säger hör det till ovanligheterna. Rita 2 blev över 3.7 En s/ba eubk dumbo från zoo. Så hmm jag ska nog döpa alla råttor till Rita *fniss*

#0 Du får hålla koll på om den blir större. Just när dem går att flytta och känns annorlunda brukar det kunna vara svullna lymfer. Så har du tur har råttan bara en förkylnings lymf :D

Utdrag; "Och ibland så lever de i 4-5 år men de är lite ovanligare."
Det får mig att assosiera till fler än ovanligt.. "Hör till ovanligheten" är för mig isf mer korrekt formulering gällande de få råttor som blivit över tre år.
Jag har haft en som blivit strax över tre och ett par som blivit precis tre eller strax under och vet en råtta som blev 3.3 ungefär eller lite äldre men inte helt säkert då hon var zoo-råtta. Jobbade dock på stället när vi fick in henne och kände den som vi sålde henne till, råttan hade snedskall och allt vid försäljningen (hade varit avelshona innan utan snedskalle.)
Intressant Niccis! Verkligen. Kul att höra. Var de reggade? (och nej, inget ironiskt eller negativt innan frågan utan tycker helt klart att det är intressant.)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

För mig är det mer ovanligt nuförtiden att dem blir så gamla men förr var det lite mindre ovanligt. Min äldsta nu blir 3 i september o har nyligen fått lite problem med bakvagnen.
Men hur som helst. Rita2 var registrerad. Andra Rita var när jag inte var medlem i SRS. Om jag känner mig stark nog att gå igenom mappen med avregistrerade någon dag. (för mig är det skitjobbigt bryter ihop ganska omgående) så ska du få det. Men som sagt det är bara födelse o dödsdatum i princip eftersom hon kom från zoo.

Trollet jag har han är en gammal man nu… bakbenen fungerar inte så bra nu… han blir 3 i december
Mia//

tre i december.. det kan hända massa på ett halvår.. men 2,5 är en ärbar ålder det med. 2,9 är en riktigt bra ålder i dagsläget. :)
Nicciz; det behöver du inte göra. Jag litar på dig.
Anledningen till att jag anmärker på åldersanvisningarna är att det är så många som inte kan så mycket om råttor som bestämt hävdar att de har blivit 4-5 år. Jag har t om haft folk som sagt rakt till mig efter att ha fått infon om att jag är tämligen bra insatt i ämnet brunråtta att deras råtta minsann blev sju år.. En del människor verkar ha en skev tidsuppfattning.. (inte sagt att ni som har skrivit i tråden har det!) och det gäller många sällskapsdjur. Det konstiga är att de som har blivit registrerade i Srs inte haft den livslängden, utan då pratar vi om ovanliga fall som har blivit över tre år, och det är trots allt stamboken som vi kan ha som ren konkret fakta gällande detta. Den kan ingen motsäga. (dock finns det säkert fall där folk har glömt bort dödsdatumet och hittar på ett men det är inte åldersrelaterat utan sker i alla möjliga fall.)
För att understryka återigen; jag är inte "ute" efter någon som har skrivit i denna tråd, jag har inte för avsikt att få folk att misstro era uppgifter och inte heller är det skrivet i elakt eller misskrediterande syfte. Jag är bara intresserad helt enkelt.. 

#10 Den äldst levande brunråtta som finns med i guiness rekordbok blev 7 år så inte är det omöjligt att en råtta blir 4 år. Men i regel så ligger åldern på 2-3 år precis som jag skrivit ovan.
Qui dormit, non peccat