Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1321 ggr
Elshira
0

Mycoplasma

Jag tittade runt lite och hittade en hel del… Men har fortfarande ltie frågor ang. Mycoplasma.

Om man har en råtta med mycoplasma och sätter in en frisk råtta i samma bur, får den troligtvis det då också eller bara om även den råttans imunförsvar är försämrat? Vad jag förstått så är alla i princip bärare av det så det borde väll inte bli någon skillnad (om den har bra imunförsvar)?

Om man har haft råttor med mycoplasma ska den sitta i karantän osv? Ska man steriliserba buren innan andra råttor kommer i kontakt med den osv?

// En undrande o.O

Hakuna matata!

Elshira
0

Putt ;(

Hakuna matata!

MrPaws
0

Jag är inte säker, men jag tror att det kan smitta..
Nu ska vi inte anta att det är så, vi låter någon annan som kan det där bättre svara på frågan.

Elshira
0

Jo alltså jag vet att det smittar mellan råttorna (så att i princip alla råttor är bärare). Men tänkte om det lättare utlöser symptomen så de blir drabbade av besvär om någon annan ör det? Och om de har bra imunförsvar, blir de aldrig sjuka dåm även om en annan råtta är det?

Vill lixom veta hur pass spridbart det är och vad man bör och inte bör göra om man har en råtta som antingen har eller haft mycoplasma. :S

Hakuna matata!

MrPaws
0

Det borde väl finnas någon tråd eller att det står på google >.<

hus-musen
0

Typ 90 % av alla råttor bär på mycoplasma, de är inget som smittar och skadar så. Oftast så bryter mycoplasmasymtomen ut när immunförsvaret är försvagat som tex på gamla djur eller vid ohyra eller sjukdom.

Så de är ingen fara med att sätta ihop djur då de redan bär på myco.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Utvecklar #5 Däremot ska man inte sätta in friska djur till en bur där det är ett utbrott med mycoplasma. Bryter det ut på någon rekommenderar jag att man isolerar och behandlar den sjuka råttan så man får ner bakterienivån. Av med det blir man aldrig, men man kan hålla det i shack och rädda dem andra. Vissa som det brutit ut på kan komma att behöva underhållsmedicinering resten av sitt liv för att få ett fullgott värdigt och drägligt liv.

Elshira
0

#4 Jo jag letade på google och hittade om det osv och här på rif, men ingenstans där min fråga besvarades :)

Så om jag fattat rätt så är det i princip inte farligt att ha en råtta som är frisk (och borde ha bra imunförsvar) med anda som har det. Men det är alltså större chans att den friska råttan också får det om de andra har mer symptom? :)

Hakuna matata!

Thirre
2

Det krångliga med mycoplasmaviruset är att det inte är uppbyggt som ett vanligt virus eller bakterie, det är ett mellanting och har "hårdare" skal om kärnan vilket gör att inte alla antibiotikum dödar det. För att få sin besättning fri från mycoplasmaviruset kan du ge ett bredspektraantibiotikum på alla djuren men sedan får du ha dem isolerade och inte ta in andra djur för att få in det igen. Vi människor kan få mycoplasma med, känner folk som har haft det, och det yttrar sig som lunginflammation på människor. Det viruset som råttorna får är samma som grisfarmar har. De gör så att de sätter alla grisar på antibiotika när de har fått in nya grisar och har sedan stängt gällande införsel av djur på ett tag. När de sedan tar in nya gör de samma procedur. På så sätt har de mycoplasmafria grisar.

Man kan jämföra mycoplasma med munherpes på människor. Många bär på det, ung. 95% bär på herpesviruset, men det är få det bryter ut på. Och som tidigare påpekat bryter mycoplasma oftast ut på djur som är nedsatta på något vis, av stress eller andra infektioner t ex. Dock är jag lite restriktiv med att sätta ut antibiotika på djur för snabbt, om man inte förstår att det är myco såklart, eftersom man kan få resistenta djur då vi inte har så många varianter att välja på när man behandlar råttor. (jag själv tål inte penicillin och några antibiotikum men får ofta lunginflammation och kan då endast äta två varianter. ett starkt bredspektra och en annan som är mer centrerad. käkar antibiotika kanske tre-fyra gånger om året och vet vikten med att inte bli resistent vilket jag riskerar att bli) Man skall inte bli för nojjig om ens råtta börjar nysa, den kan få en enkel förkylning liksom vi, och inte tro att det är myco direkt. Så klart är chansen större att råttan utvecklar det om man har sämre immunförsvar i linjen och därför är det viktigt att avla på friska djur då myco är så vanligt förekommande.

Emma Johansson har skrivit en bra artikel om mycoplasma som man kan läsa om på zoonen. jag har den som en snabblänk på min sida där, granathens heter jag om man vill läsa.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Elshira
0

jag har läst om vad mycoplasma är, hur det verkar etc… Men vad jag vill veta är vad man bör göra för att förhindra att en t.ex nyintagen frisk råtta får det. Om man har en råtta med mycoplasma som får tillbaka det (dvs aldrig blir riktigt frisk) och vill sätta in en ny råtta i buren, kommer denna troligtvis att få det (med symptom) eller ka denna lika bra fortsätta vara frisk förutsatt att den har ett bra imunförsvar? :S

Hakuna matata!

Nicciz
0

OBS! Mycoplasma pulmonis är INTE ett virus, det är klassat som bakterie. Finns inget som heter mycoplasmavirus.

(ja jag är petig på att hålla isär sånt ta inte illa upp Thirre ;)

Thirre
0

En råtta som har varit nedbruten av mycoplasma och har fått men av det behöver inte få tillbaka det men däremot kan den få ärrbildningar, vätska i lungorna osv som gör att den alltid kommer vara handikappad av den tidigare utbrutna mycon. Även om du har fått bort viruset med antibiotika. Råttan kommer inte få tillbaka det om du inte införskaffar nya råttor och är noga med att byta kläder och descifiera dig efter att ha varit i hem med andra råttor. Myco smittar via kontakt och luft.

En råtta kan leva hela sitt liv bärandes på myco utan att det bryter ut och den får symtom. Det har redan skrivits. Och hur man kan förhindra att få myco står även i tidigare inlägg, medicinera alla och ha slutet hem.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Elshira
0

Ok tack så mycket för alla svar!

Hakuna matata!

Animalen
0

Min Iris har haft Mycoplasma, men hon smittade ingen annan i buren.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Elajna
0

# 8 "Vi människor kan få mycoplasma med, känner folk som har haft det, och det yttrar sig som lunginflammation på människor."

Är det samma mycoplasma bakterie eller är det en annan som vi människor får? Om det är samma… Riskerar då vi mäniskor att få denna sjukdom med om vi har sjuka råttor och blir bärare av det? Verkar ju itne alls vara särskillt bra isf? ;/ Tänk om man hälsar på någon liten bebs som får det sen? :O

Thirre
0

Nej, det är inte samma mycoplasma. Det är artspecifikt och sprids alltså inte till oss från råttorna eller tvärtom. Däremot kan man som människa få mycoplasma, men som sagt, artspecifikt, likt många bakterier och virus. Det finns även flera mycoplasmavarianter.

Missade att du Nicciz påpekade att det inte är ett virus, att du rättade mig. Så så illa tog jag vid mig.. ;) Jag skrev i mitt inlägg att det är ett mellanting av virus och bakterie då det inte platsar in som varken virus eller bakterie helt och hållet. Myco har nog kategoriserat inom bakterie då det trots allt går att behandla, virus generellt biter inte antibiotika eller penicillin på. Men många har talat om mycoplasma som mycoplasmavirus och kanske därför jag använder det uttrycket. Det är precis som Nicciz säger inget virus..

Mycoplasmabakterien är inte uppbyggd på samma sätt som en bakterie. Mycoplasmakroppen har ingen cellvägg (som virus), utan bara en cellkärna (som bakterier). Detta gör mycoplasma svårbehandlad då vissa antibiotikum bara angriper cellväggen. Den sort som råttor får är oftast Mycoplasma Pulmonis.

Symtom är som vid förkylning; rinnande ögon och näsa, rött sekret ur nos och ögon, svullna ögon, slöhet och nysningar. När det har gått ner i luftrören, som det ofta gör och det är då vi inser att det är myco det handlar om är symtomen dessutom; tung andning, sämre aptit och avmagring, bukandning, ljud från luftvägar och lungor. Råttor kan bli friska från symtomen vid behandling men om det inte gör det kan det beror på; fel antibiotikum, sent insatt behandling, närmiljö, immunförsvar och ålder. Mycoplasma smittar via; moder och foster, direktkontakt, mellan symtomfria bärare, från kanin och marsvin till råtta och mus. För att förhindra spridning och utbrott av myco; hålla god närmiljö och avla enbart på friska djur med starkt immunförsvar. Man kan även omgångsbehandla med antobiotikum och hålla hemmet stängt.