Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 812 ggr
nagini
0

rooibos te

två av mina råttor är väldigt förkylda. bad pappa att köpa rooibos te, har sett att ni har tipsat om det här..

han köpte det. men det innehåller svart te oxå..
har fattat att det inte är bra för råttorna?

kan jag ge de lite grann iaf? eller är det korkat?

är det lixom jätte farligt för dem?

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Engagera
0

Det är ju inte dödligt om de får i sig det. Men inte särskilt nyttigt för dem i långa loppet. Testa en gång. Ha i lite vitlök också, o honung :) hoppas de kryar på sig!

nagini
0

hur ska jag ge dom då? å hur mkt?

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Engagera
0

Koka upp som vanligt, o sila. Servera gärna i en liten skål. Låt vitlöken ligga i en liten stund och ta bort innan du "serverar". I me honung och rör om! klart!

Inte säkert de kommer digga blandningen. Gjorde inte minna så då bytte jag ut vattnet till detta under dagen så de skulle få i sig vätskan. Sen fick de vatten igen.

Jag flyttade också på buren och gav dem några små filtar så de kunde värma sig bättre:)

hus-musen
0

Nej de ska inte ha svart te då det innehåller tein, vilket inte är nyttigt. Då är de bättre att du lämnar tillbaka teet och köper nytt om de går.

gör som vanligt när du kokar te, men ha inte i honungen förrän det har svalnat ganska mycket. är det för varmt så försvinner alla nyttuga egenskaper ur honungen.

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Lika bra att köpa nytt om du ändå ska göra det sen… men vid ett tillfälle skadar väl det svarta teet inte så pass mycket?

myismyname
0

#3 Det kan väl inte vara särskilt bra att råttorna bara har tillgång till te, och inget friskt vatten? Även om det bara gäller en dag har jag fått höra att man ska ha en vattenflaska bredvid då man serverar te. Jag vet inte om jag har rätt eller ej, ni får gärna rätta mig. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Engagera
0

Jo men de var så sjuka att jag var tvungen att göra så, om bara över dagen så tyckte jag det var värt det - för de mådde mycket bättre sen efter den kuren.

myismyname
0

#7 Aha, okej :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

hus-musen
0

vissa har lite svårt för just smaken första gången, men de ska ha vatten och te samtidigt. det kan ta lite längre tid innan de smakar ordentligt på teet om de har vatten men de kommer att smaka förr eller senare=)

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Självklart vet jag detta. Det var en engångsföreteelse för att de skulle dricka så mycket som möjligt av det.

Ingen panik alla på en gång! he he ^^'

fiffiluren
0

har gett te till råttrna i skolan (går på naturbruksskola) då en av våra honor inte är så pigg. Hon snorar och nyser en del. Det där tet var jättepoppis speciellt hos syrran och systerdöttrarna, de tömmer en flaska med två dl på en dag ungefär