Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1341 ggr
Raaata
0

Fästingar?!

Jo, jag undrar ifall råttor är imuna emot fästingar precis som katter eller kan de få samma sjukdomar som vi av fästingar?

(lite osäker på grupp)

KickanW
0

Katter är väl inte immuna mot fästingar? Tror inte råttor är det heller.

Raaata
0

#1 Jo, eller kanske inte imuna men de blir inte sjuka av dem. Ok.

KickanW
0

Jo, katter kan (vad jag läst) drabbas av sjukdomar som bärs av fästingar.

Varför finns det annars hundratals medel och halsband åt både hundar och katter?

Raaata
0

#3 Ingen aning? Kankse för att det är obehagligt nä ja vet inte.

Men så du tror att råttor kan bli sjuka?

KickanW
0

Ja, jag har inte hört någonting om att någon art är immun mot fästingar eller sjukdomarna de bär på.

SweGizmo
0

det är nog inte så vanligt med fästingar på råttor tror jag… jag har aldrig sett en mus med fästingar heller.

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

#6: I det vilda är det nog det, men vi har ju inte råttorna utan uppsikt i högt gräs som vi har katter och hundar t.ex.

Raaata
0

Tack för svaren allihopa :)

[GlittriGris]
0

vad skulle hända om en råtta vart getingstucken, vad ska man göra  då?

idaleck
0

Fille fick en fästing på nosen för några veckor sedan, efter att ha varit utomhus i skärgården. Den gick dock att plocka bort innan den han sitta för länge, och än så länge är han frisk. Men här kryllar det ju av fästingar också så risken är nog större här än i tex Kiruna.

Raaata
0

#10 vad tog du bort den med?

#9 Ingen aning förmodligen åka in till veterinären? elr?

idaleck
0

#11 en pincett =)

Absinthe
0

Hade en hitteråtta för några år sedan, hon var som ett stort enda fästingbo, jag badade henne och plockade fästingar på henne i en hel vecka, plockade säkert 25-30 fästingar på stackaren. Tur nog så blev hon aldrig sjuk. Troligtvis hade hon sovit på nåt olämpligt ställe där andra djur varit då det var mitt i vintern så hon fått fästingar.

Men de kan ju absolut bli sjuka av sjukdomarna fästingar bär.

Fästingar är hemska! *fobi*

Ladyinred
0

jag har så vitt jag vet aldrig i hela mitt liv aldrig fått en fästing på mig(till o med frågat mamma om när jag var liten). skulle jag hitta en så skulle jag aldrig sluta skrika. jag och min sambo är ute i skog o mark på sommaren och vi går på exakt samma ställen, han är alltid full med fästingar och jag kan på sin höjd hitta en som kryper på byxorna. han plockar säkert 10-30 st på sig varje sommar. det komiska är att jag i vintras hade ett så väldigt mystiskt blåmärke på min vad. tänkte inte på det så mycket förren det till slut blivit en så stor ring att det hade vandrat runt hela benet och gick ihop igen på andra sidan. då gick jag tillslut till läkaren och efter ett blodprov så konstaterades det att det var borelia!

och jag som aldrig haft en fästing….

Ratata
0

#14 Vad konstigt att du fick det utan något fästingbett.. Måste säga att du har himla tur som inte är populär bland de små äckeldjuren. Jag luktar tydligen väldigt gott för alla typer av blodsugare och hittar ofta fästingar efter att ha varit ute i högt gräs eller liknande, men jag har iaf aldrig fått borelia.

För att hålla mig lite mer till tråden, så har jag aldrig fått fästingar på några råttor, däremot brukade jag nästan alltid få plocka fästingar när jag hade marsvin efter att de vistats ute. Jobbigt var det, då de inte gillade att sitta still allt för länge.

tobimom
0

#14: Det är väldigt vanligt att man haft fästingar utan att märka det. Typ i håret eller så har den suttit en stund och hunnit släppa innan du sett den. För att få Borrelia måste du haft en fästing någon gång i alla fall. (jag är sjuksköterska på en vårdcentral så jag ser både fästingar och borrelia ofta..)

Vet man med sig att man är utsatt för fästingar, tex rör sig mycket ute i naturen eller har djur som drar in fästingar så bör man vaccinera sig mot TBE, framför allt om man bor runt mälaren.

Vet inte om detta kan drabba djur men man ska ju vara rädd om sig själv också..

Ladyinred
0

med det sista "jag som aldrig fått en fästing" syftade jag på mig själv och att det var något jag verkligen trodde på. det var lite ironiskt men samtidigt med ett frågetecken.

uppenbarligen har jag ju i alla fall haft en.

SweGizmo
0

Men jag tänker på alla möss som våra katter kommit med, har aldrig sett en fästing på dem. Har möss något som gör att fästingar inte gärna fastnar på dem???

Min blogg: SweGizmo.se

Raaata
0

#18 Kanske..

Men finns det ens något djur som äter fästingar? Har aldrig sett eller hört att det finns något som gör det..

Ladyinred
0

jo det ska finnas djur som äter dom. har sett det på ett naturprogram. men kan inte för mitt liv komma ihåg vilka. tror det var fåglar, men kan ha fel.

Raaata
0

Jaha :P Då lärde man sig nått nytt x)

hus-musen
0

Naturligtvis så kan både råttor och katter o alla andra djur få fästingar, men inte alla fästingar bär på sjukdomar.

Ska man ha råttan ute där man vet at de kan finnas fästingar så kan man väl helt enkelt kolla igenom råttan efter att den varit ute.

Qui dormit, non peccat

Raaata
0

Tack så mycket :)