RIF=trycka ner människo?
Hej!
Undrar bara vrf folk här på RIF ängar så stor del till att tjafs om små saker här och hoppa på folk väldigt ofta.
Jag funderar på att inte vara med här mer pga: att vissa här på sidan behadlar folk och även mig illa. Jag har det väldigt jobbigt nu och pallar inte med massa tjafs och smutkastning. Ni får gärna PM om ni har något otrevligt att säg till mig så slipper andra se det.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag kan hålla med om att det är mycket onödigt tjafs här på Rif och då särskillt mellan uppfödare, men det är nog rätt logiskt! :P
Och på den fronten så tycker jag att folk ska slappna av lite och inse att dom kan ha fel, att andra faktiskt kan minst lika mycket. Ni som kan mest då, dela med er av det och sprid er kunskap UTAN att ''idiotförklara'' folk.
Sen tror jag att det uppstår mycket bråk och missförstånd pga att det är människor i alla åldrar på Rif.
Man kan inte ta åt sig om någon skriver något elakt om en här på RIF, vad spelar det för roll egentligen? hur skulle det kunna förändra ens liv? :)
Haha, here we go again…
Förlåt, jag var tvungen
Om folk inte letade efter bråk så jäkla mycket så skulle det inte vara så "hemskt" här, men vad fan är RiF utan lite bråk, va? 
Jag tror det finns några stora anledningar till att folk uppfattar RIF som "tjafsigt".
1. Det är många olika åldrar här.
Det skapar missförstånd. Många yngre skriver på ett annorlunda sätt och kanske också är känsligare. Man tolkar alltså in saker väldigt olika.
Ex: En person använder alltid smileys för att visa att han/hon är trevligt inställd och tror då att en annan person är sur för att han/hon inte gör det.
2. Sidan handlar om hur man behandlar djur.
Det är för de flesta djurägare är ett väldigt känsligt ämne. Om någon gör någonting som en annan anser är djurplågeri är det inte alltid så lätt för den personen att vara konkret och konstruktiv i det han/hon skriver. Det blir lite för nära hjärtat helt enkelt.
3. Det är ett forum på internet.
När man inte träffat personer på internet är det inte alls lika lätt att förstå eller ens försöka förstå dem. Jag vet flera exempel på personer som jag haft problem med, på grund av hur de skriver, tills jag träffat dem.
Jag tror inte det finns många personer på RIF, eller över huvud taget, som vill trycka ner folk. Det är upp till varje person för sig att tänka till lite innan man skriver saker. Vissa personer blir lätt uppretade och är hårda i sin ton, då får man försöka ta lite lättare på det de personerna skriver.
Och som alla tjatar om hela tiden… Om man blir irriterad bör man gå ifrån datorn i några minuter och sedan komma tillbaka för att skriva sitt svar. Och dessutom läsa igenom det man skriver några extra gånger.
Man bör dessutom läsa noga vad andra skriver. Tänka efter om de verkligen skriver det där som man uppfattar eller om det mest handlar om en själv… Att man kanske tolkar in saker som egentligen inte står där för att man är rädd för att bli ifrågasadd på just det sättet.
Jag håller delvis med Kickan här, men jag tror (tyvärr?) att det är många som gillar att det är lite tjafsigt här.
Som Kickan skriver så är folk helt olika IRL som på nätet, jag t.ex. är inte alls så framåt IRL som jag verkar på internet. Människor blir både modigare och inte lika konflikträdda på nätet, folk vågar säga vad de tycker. På råtträffar är det ju inte bråk och även fast det är samma människor här som på råtträffar.
Men det är lättare att tolka folk öga mot öga, så om människor kunde börja läsa ALLA inlägg från en positiv vinkel så skulle allt vara sååå bättre, istället för att leta efter bråk och syna alla inlägg efter antydan till minsta lilla sak man kan brusa upp för.
Jag har lättare att säga saker på nätet. Men det är för att jag inte kan formulera och få fram saker i verkligheten. Uppskattar annars att ta allt irl. Men orkar inte för jag orkar inte sitta en halv dag för att få fram vad jag vill ha sagt.
På nätet så tar folk åt sig lite mer än vad det är nödvändigt. Men sedan är det väldigt svårt att orka med vissa saker efter ett tag. Lättare att bli grinig/irriterad då. Sedan om du inte kan ta det som skrivs på forumet så är det ingen som tvingar dig att stanna. Finns så många olika forum. Man får hitta en som passar en själv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jag börjar starkt tröttna på attityden på RiF
där allt som är "utöver det vanliga" anses som tabu och att man då får massor av negativ kritik för det och det hela blir till en cirkus…
och allt gnabb uppfödare emellan förstår jag inte, istället för att gnabbas och kivas kan man ju istället fokusera sej på ett gemensamt mål att förbättra råttaveln och att hjälpa de som kan behöva det, istället för att skrämma bort dem från att ens tänka på att skaffa råttor för att de blir för rädda att göra fel och få alla "seriösa" uppfödare emot sej och sitta där aldeles försvarslös…….
det är vad jag anser
You can't spell Bitchy without Itchy
Lite mkt ifrågasättning, varför gör du si, så etc skulle det t ex röra sig om t ex katt så inte ifrågasätts det så mycket vad det än må vara.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Eftersom den här tråden är en direkt upprepning av tidigare "smutskasta RIF-trådar" Så låser jag denna.
Love- jag vet inte vad som har hänt nu för jag har baske mig inte läst nåt otrevligt eller nedtryckande.
Och alla andra. Vi är femtielvahundra personer här och alla är sin egen person (ok, inte alla… en del är en och samma) och alla har sitt egna sätt att uttrycka sig, sätt att ta det andra skriver på ect. ect.. Det är böjt att bli en del konflikter med så många människor i så många åldersgrupper i ett så känsligt ämne som vårat favoritdjur.
Vad man som medlem kan göra för att det ska bli bättre är först och främst att sätta på sig ett skinnlager så att allt inte trycker på alla nerver samtidigt.
Sen kan man helt enkelt läsa allt med ett litet leende. Förutsätt att den som skriver inte menar något illa istället för tvärtom. På så vis så blir det snabbt en trevligare stämning.
Och om man fortfarande tror att någon skrev något elakt, fråga vad den personen menade istället för att låta skiten träffa taket.
Tata… cheerio
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor