Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1489 ggr
TammyNice
0

Min råtta e smal

Hej! Min ena råtta e för smal, jag har vart i kontakt med veterinär… Min fråga är;

Har för mig att någon har sagt att de ej tål nå "ersättning" som man kan ge till kaniner att råttorna ej tål de. Men kommer ej ihåg vad det skulle vara?

Jag har honom själv just nu när han är dålig, han har ätit dåligt under en liten tid, har vart i kontakt med veterinär, men ja tycker ej att de ger rätt vård….

Finns de något som är lättare att äta för dem?
Tycker ej att han har ätit något foder, ytterst lite. Men skulle vilja ha  i mer i flytande format så jag vet att han får i sig de han behöver…

Kan någon hjälpa mig?!
Tacksam för svar!
Emma

Ladyinred
0

vad är det som gör att han äter dåligt då. verkar som det kan finnas en sjukdom i botten och att det behöver behandlas istället för att koncentrera sig på fet mat. ev att tänderna är för långa, har det kollats upp?

[GlittriGris]
0

samma hände mej , tänderna var för långa..

hus-musen
0

Det första du bör kolla är tänderna, är de sneda, växer in i käken eller för långa?

Har han varit sjuk? Rosslat eller nått?

Kan han ha fått mask eller liknande?

Barngröt/välling och barnmat över lag är lättsmält och bra för sjuklingar=)

Qui dormit, non peccat

TammyNice
0

Ja har ej haft råttor så länge, detta är mina första, ja tror att jag kan ha gett för allsidig kost. Men tycker att jag har varierat men kanske ej tillräckligt? Han är ej gammal heller han e ju ba typ ett halvår knappt. Har ej rosslat eller något i den stilen, de enda som e att jag så klart märker att han ej mår bra. Han sitter sj nu för de andra ba stötte bort honom när han försökte äta.

Har kolla honom i munnen å alla tänderna ser bra ut, han är van vid hantering av tex mun osv så de har ej vart nå problem att kolla dem….

Han har aldrig vart sjuk så länge ja haft honom, men han hade något hos uppfödaren men hon sålde ej förens han var frisk förklarad, å de hade inget med denna sits att göra, så jag e nervös. Vill att han skabli bra=(

Absinthe
0

Om de andra råttorna mobbade ut honom vid maten kan det bero på det, att de vaktade maten så att han inte skulle få äta. Dominanta råttor kan göra detta. Har de bråkats mycket i buren? Hur gamla är de andra råttorna?

Vad var det för sjuka han hade hos uppfödaren?

Köp hem barnmat på burk, välling, ägg, olivolja, blodpudding, pasta, fisk och oskalade räkor. Nyttigheter är också viktigt, avocado är väldigt fet och nyttig, men ge inte skalet eller kärnan till råttan. He oskalade räkor just oskalade då skalet innehåller nyttigheter. Du kan även sakta vänja honom i mindre mängder av fil eller yoghurt just för att skelettet inte ska urkalkas. Blodpuddig är mycket järn i så det är bra att ge. Ägg innehåller mycket bra och kan ges i kokt form som är det lättaste. Köp olika frysgrönsaker på påsar, koka dem och häll olivolja på som är nyttiga fetter just för att få upp fettreserven igen, ger du välling kan du knäcka i ett rått ägg och röra runt. barnmaten är lättsmält och bra när man har ont om tid att slänga in barnmat då som redan är färdig. Pasta är mycket kolhydrater och bra om man ska ha upp någon i vikt. pastan ska vara kokt.

Torrfodret vet jag inte vad du har för något, men köp müssli med bas av de fyra sädesslagen, välj att tillsätta solrosfrön som också är lite fetare och andra nyttigheter så som fullkornsflingor, oskalade nötter som inte är saltade, pressade ärtor osv.. knäckebröd kan man också krossa i. Rispuffar, havrekuddar i mindre mängder för att dryga ut lite och göra den lite roligare.

TammyNice
0

#5 åh tack! Torrfodret har i alla de tillbehören, gör mitt eget…

Han hade fått nå löss…

Han har aldrig vart mobbad förut, den ena är 1½år den andra ca 1år å så är den min lilla Junior som är dålig….

Har gett honom youghurt men de tyckte han ej om, har gett morotsopure de va en hitt de äter han de ja lägger i, men dock ej mkt för ja får för mig att de kan bli  för starkt för deras magar?
Han tröck i sig en nöt igår å en räcka i dag, så jag hoppas verkligen att han blir bra igen nu… Kommer gå under om han dör=(

Jag har vart till veterinären, men de kunde inget göra för att ja gjorde redan allt som man skulle göra, Tack vare er här på forumet som har gett mig så mycket tips. Tack snälla till er som har svarat på mitt inlägg!

Liingefors
0

Min råtta blev också smal och så vidare det slutade med att han fick avlivas =(

TammyNice
0

Säg inte så=( tror ej att Junior kommer få lov att avlivas, för att han börjar äta mer och mer så om jag har tur så slipper ja  de.

myismyname
0

Om han äter mer är det ju på väg åt rätt håll :) Det är ju bra :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

TammyNice
0

Skit skönt!!!!

Hoppas han fortsätter äta så behöver ja kanske ej åka till veterinär igen.

RatLover
0

När jag hade en för tunn flicka här hemma så handmatade jag henne några gånger per dag med olika pureér jag gjort själv. Det kunde vara nötter, barnmat, osaltat smör, yoghurt och diverse fet mat i en äcklig sörja som dock uppskattades

Lycka till med råttan :)

TammyNice
0

=) jag ger morotspuré han är helt tokig i de, sen mosar jag räkor som är hans favorit mat, å lite så..

Tack snälla=)

Ladyinred
0

inte illa med en råtta som gillar morötter. tror inte jag haft nån som gjort det :)

MangoMelon
0

Inte jag heller. Mina äter allt annat förutom bönor och morötter.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[GlittriGris]
1

morötter är inte heller så populärt för mina.

TammyNice
0

=) Junior älskar de, han sitter verkligen vid dörren å väntar på att ja kommer med mer morotspuré… Men men bara att han får i sig något så kan man hoppas att han går upp och överlever..Tycker dock att han har gått upp i vikt. Peppar peppar ta i träd, så hoppas ja verkligen att han blir bra igen.

Thirre
1

Var inte restriktiv gällande fett! om du vill att han ska gå upp i vikt. Självklart kan man välja bättre fett såsom i fet fisk, advokado, nötter men även socker är att rekommendera men återigen i bättre form än raffinerat socker. Ge honom frukt! Banan är bra för mage, har mycket nyttigt innehåll och socker. Men om du är orolig för vikten just nu skulle jag skippa alla "no-nos" i matväg som vanligt socker och olika fettvarianter. Ös på med grädde i välling och gröt, sockra med honung, sylt och socker. Ge såser och sopper med grädde, smör och mjölk.

När han väl har börjat äta bra och lägga på sig litet kommer han få mer energi och då kan han börja bygga muskler som är betydligt viktigare än fett. I det stadiet skulle jag inte heller vara restriktiv med fett eftersom det ger bättre energi och energi behövs för att bygga muskler. Socker behöver processa mer i kroppen innan det bildar energi och sedemera muskler.

När han sedan mår bra och har lagt på sig både muskler och hull skall man börja tänka på vad man stoppar i honom.

Tips på fler saker att ge honom nu; Barnmat, barnvälling och gröt men då kan du göra det på grädde eller mjölk och sockra lite för att få mer energi i det då barnmat i regel inte är så sötat eller innehåller fett, olika nötter, digestivekex (både fett och socker, uppskattas mycket hos mina råttor), varma koppen med nedrörd smör eller olja, blodpudding, kokt ägg, omelett, pannkakor, grönsaker såsom broccoli, majs, ärter, morotspuré om han tycker om det.

Var inte rädd för att han inte "tål" maten eller att han inte är van vid det, du kan kolla hans avföring och om det är väldigt löst under dagen kan du då fundera på vad du har gett honom och ta bort det om du är säker på att det är just det som han inte tål vid tillfället. Råttor är tåliga och smarta djur, de äter inte sådant som skulle kunna skada dem. De är allätare i naturen.

Du kan undvika sådant som är starkt för oss vid magkatarr eller magsår om du är orolig för hans mage. Jag kan inte äta friterat, mycket tomatbaserad mat, viss stekt mat men pannkakor, omelett och andra milda saker kan jag äta, pizza, vissa såser med mera. Koka maten om du vill ha den mild.

Lycka till!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..