Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 839 ggr
OompaLoompa
0

Allergi

Jag vet inte vart jag ska lägga in detta.. men hur som helst så undrar jag om någon känner nån som fått allergi mot sina råttor och hur det har sett ut.Jag har nämligen fått och får fortfarande små prickar överallt på min kropp som kliar.Sen försvinner dom och poppar upp nån annanstans.Det började över mitt öga och blev ett stor köttigt sår som varade och inte ville läka på ungefär en månad.Sen var det äntligen borta och nu sen ett par veckor har jag ett likadant sår på armen.Prickar har jag varje dag som kliar det är rätt jobbigt.och jag kan inte tänka mig att det är nåt annat än råttorna och jag vill behålla dom så vad gör man?nåt förslag? jag vet att detta inte är fråga doktorn xD men snälla berätta om ni har varit med om allergi från råttor eller känner nån så skulle jag bli så tacksam.Jag vill inte göra mig av med råttorna så det är inte fråga om det.Bara dessa jäkla prickar och vidriga sår :O

SweGizmo
0

gå och kolla hos läkaren.

jag vet att rivsår från mina råttor kan klia väldigt mycket, men inte annars.

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

Jag är enbart överkänslig mot råttor och har inte uttalad allergi mot dem. För mig yttrar det enbart vid kontakt med råttor, där de har varit blir jag röd, lite svullen och det kan klia och svida. Jag utvecklar även någon form av resistens mot mina egna och lider inte så mycket av dem, dock är hanar värre.

När jag dömer och har råttor på mig blir det dock annorlunda. Hanar kan vara en liten plåga att döma då.. Nya och okända råttor är alltså värst för mig.

Men jag skulle, som tidigare påpekat, gå till doktorn. Man kan numera testa speciellt för råtta, de har utvecklat det vilket är himla bra. Jag testades för råtta, katt, kanin, marsvin och hundar. Dock behöver läkaren veta att man måste skriva i det då det inte ligger som standard på det labbpappret som man fyller i för vilka prover man skall ta men det finns en "kod" för råtta som läkaren lätt kan ta reda på.

Det låter inte alls som trevlig allergi och en av de värre symtomen jag har hört talas om. Men man kan få liknande av mögel osv.. kan vara sådant som finns i din omgivning som man inte tänker på så man kan alltid hoppas på att det är något annat. I och med att du har så allvarliga symtom så är frågan om de vanliga allergimedicinerna hjälper. Men som sagt, gå till läkaren!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

fiffiluren
0

låter som en bakterieinfektion tycker jag, det måste du ju kolla hos läkarn, för allergier brukar inte utveckla sig på ett sånt vis.

Prickarna kan ju vara ett tecken på allergi men jag tycker inte att såren verkar vara det.

hus-musen
0

De där låter inte som råttallergi utan som en bakterie/virusinfektion du har i kroppen eller i din omgivning så kanske det finns mögel/svamp? Det kan orsaka läskiga infektioner med variga sår osv.

Allergiutslag får du oftast där de är tunn hud som i armbågsvecket eller knävecket och just där det allergiska har varit. Om man bortser från rinnande ögon, näsa och snuva då. Är sj allergisk med de symtomen.

De enda jag kan säga är att du ska gå till läkaren!!

Qui dormit, non peccat

persikahallon
0

Det är förmodligen inte detta, men jag nämner det ändå; har du varit i kontakt med vilda fåglar?

Jag hjälpte till på ett vildfågelcentrer en dag och hade efter det stora röda kliande bett här och var. Hönsloppor var diagnosen. De försvann efter några veckor har jag för mig, det var ett tag sen.

Eller vägglöss? http://www.expressen.se/1.300821

hus-musen
0

#5 varken av vägglöss eller hönsloppor ger variga sår. men annars så är de ganska troliga om de är bett som klias.

Qui dormit, non peccat

OompaLoompa
0

Tack för alla svar.Jag har tänkt på det om det är en bakterie.Så märkligt bara att det började efter ett tag då jag skaffade råttorna.Jag har inte varit i kontakt med andra djur.Jag ska kolla upp vad det kan vara usch jag gillar inte att gå till läkaren men jag får göra det.Hoppas det inte är råttorna bara.Jätte tack för alla svar!

hus-musen
0

Ett till tips förresten är att du absolut inte får klia på dem, de kan bli riktigt infekterade sår om du har skit under naglarna. Kliar de för mycket så ta en kalldusch och smörj in med en kylande/bedövande salva där de är som värst och uppsök läkare=)

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

En del utslag, som är resultat av bakterie eller virus, skall man inte klia på som #8 säger. Ville bara tillägga att en del smittar via att man kliar på ett ställe och sedan tar på något annat, då kan man få utslag även där och t om i ögat. Inte enbart hud alltså.

Jag hade svinkoppor (!?) en gång och när jag kliade på ena stället, råkade ta mig på ett annat ställe på kroppen så fick jag utslag även där. Svinkoppor är inte trevligt.. och kan bli så illa som du skrev i första inlägget. (Hmm.. kan det vara detta..) Det är allt bra att spåna ibland då man kommer på saker under tiden. Kom inte ihåg att jag haft detta förrän jag skulle skriva om smittorisken vid kliande. Tilläggas bör att jag inte hade varit i kontakt med svin och har ingen aning om var jag hade fått det ifrån. Inte heller stämde beskrivningen av svinkoppor på mina sår och utslag men det kvittar för mig då det ändå försvann med antibiotikan jag fick. Det var det viktigaste.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

fiffiluren
0

#9 har också haft svinkoppor och det var inte nå kul, det kliade som fan och dessutom hade jag ett jättesår i mungipan så jag kunde inte öppna munnen särskillt mycket, tacka vet jag antibiotika. Det försvann jättefort, däremor kom det tillbaka och den gången fick jag nån kräm som inte hjälpte nå alls. De ville inte att jag skulle bli resistent mot antibiotikan, herre gud jag har ätit det en gång de senaste 15 åren!

Srry en liten utstickare bara.

Men som sagt så kommer det nog inte från råttorna, utan i mina öron låter det som nån bekterieinfektion. Säjer som de andra - uppsök läkare