Sökes-trådar
Det är ju många som söker råttor, kanske av vissa färger osv. När man går in och läser är det ganska lite information att gå på.
För det första så kanske man inte är så glad som uppfödare att svara om folk söker en speciell färg, då känns det lite som att personen bara bryr sig om råttans färg öron och pälslag, inte att råttan kommer från en seriös och kunnig uppfödare som dessutom har trevliga djur att ha med att göra. Lite att deras arbete är bara uppskattat för råttans fenotyp.
Men smaken är som baken, jag kan tänka mig att folk tänker att är det bara från en uppfödare så är tempramentet klart och då kan man gå direkt på färgen.
Låt er inte luras utav detta, avelsarbete är brett och det går både framåt och bakåt om man färgavlar.
Jag skulle kunna tänka mig om man söker en råtta och vill ha svar från seriösa uppfödare så ska man vara noga med att berätta ingående om sig själv och vad man har att erbjuda för ett hem. Har man andra råttor? Vilken mat får de? Aktivering? Hur gammal är personen som söker? Är personen enbart intresserad utav sällskapsråttor eller finns tankar om avel? Vart man bor? Kontaktsätt?
Jag kan köpa att folk är intresserade utav färger, men då ska de vara till sällskap och att man intresserar sig för uppfödarens uppfödning och hjälper till med rapportering vid avvikande beteende, hälsa och temprament, för det ÄR faktiskt lite trist att kanske alltid få en svart toppörad från varje kull man tingar ifrån. =)
För alla har nog någon gång känt det här suget efter en färg som man bara skulle kunna ge vad som helst för att få, de var ju så himla läckra!
Vissa kanske tänker steget längre (hur poppis, vilka problem finns bakom etc) men vissa tänker kanske inte på det när de blir lite blinda och ser sin dåvarande drömråtta.
Detta var mest tips och tankar från min syn på det hela. Lite seg i skallen också säkert missat viktiga punkter här i allt virr varr.
Vad tycker ni om detta med att man söker vissa färger osv? =)
Glöm inte bort att alla inte har samma åsikter, det är inget fel i att ha delade meningar så håll god ton gott råttfolk! ^^,
Jag tycker också att man kan bry sig om färgen, men att man kan vänta lite med det. Om man letar efter bebisar hittar en uppfödare, väljer en kull och bestämmer att man ska ha en ur kullen, då är det ju dags att börja prata om man är särskilt intresserad av en färg. Då har man bevisar att det inte är färgen man väljer uppfödare/kull efter men har ändå möjlighet att få något annat än en svart toppörad (t.ex.).
Alla gånger jag köpt bebis har jag fått vara med och bestämma vilken råtta ur kullen jag vill ha och har då haft möjlighet att välja efter färg, men jag har aldrig haft några önskemål om färgen i början av min kontakt med uppfödaren.

Jag brukar själv ha lite småkrav på om man ska ha två råttor ur en kull där det finns både dumbo och toppörat för att alla ska bli nöjda så tilldelas en dumbobärare och en dumbo - men sen färgen låter jag bestämmas till stor del utav köparen om det nu finns flera färger i kullen.
Men jag är lite avig och ställer många frågor när folk är särskillt intresserade utav viss färg eller öron. Jag tycker man kan som du säger KickanW, skriva upp sig på en viss kull som verkar lovande, sen ska man lita på att uppfödaren. Man kan kanske ge önskemål om man då har 10 svarta råttor redan (kanske inte troligt) men om man har det ändå säga att man helst inte vill ha svart, men att det kanske ändå inte är det viktigaste i slutändan. =)
En tanke slog mig precis.. (måste starta en ny tråd)

Nja, diskussionen passar här också så jag låter det gå in i denna tråden här.
Det slog mig precis, det är kanske inbillning av mig eller så är det sant. Finner ni att svart är en tråkig färg på råttor och om ni är ute efter ny sötnos, bläddrar ni gärna förbi de svarta råttorna för att de är så vanliga?
Kanske även de andra vanliga färgerna som agouti och roanvarianter?
*undrar*

*Lite het på skickaknappen*
Jag tycker att färgen på råttan i första hand inte spelar nån roll. Nu förutsätter jag ju då att man ska ha den som sällskap, inte till avel. Ska man använda den i avel är ju färgen kanske lite viktigare.
När jag letar råttbebisar brukar jag kontakta de uppfödare jag tycker verkar seriösa och trevliga. Sedan brukar jag fråga om det finns lediga bebisar att tinga. Till sist frågar jag om färgerna.
Men visst, jag kan erkänna, det finns vissa färger jag inte skulle vilja ha i min flock
alla är vi ju olika men när det finns så många färer att välja på så varför välja de "tråkiga" ? Black, agouti, husky & striped roan är nåt jag inte skulle vilja ha. Tyvärr kan jag inte riktigt motivera det, kanske lite underligt men jag har en blackhona hos mig som är världens underbaraste, ja min favorit faktiskt.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag måste säga att black och agouti alltid varit mina favoritfärger… Och då gärna så lite tecknade som möjligt.