Råttans svans
Jag är bara lite nyfiken om någon här vet eller har en länk till en bra sida om, varför råttor har mindre päls på sin svans.
Håller på med ett projekt arbete i skolan om råttor.
Hoppas att ni kan/vill hjälpa mej.

oj ingen aning.. kanske för att svansen släpar i backen så de vore ruggigt opraktiskt att ha mycket långa hår på svansen?
Qui dormit, non peccat
Råttans svans fungerar som en "termostat". Eftersom råttor inte svettas behöver de andra vägar att göra av med in överskottsvärme.
Istället för att som hundar, flåsa med munnen, så vidgas de ytliga blodkärlen i råttans svans, öron och under fötterna. På så vis kyls bodet ner lite och kroppstemperaturen sjunker.
Det är iallafall vad jag fått lära mig:)

Korrekt.
Rotter har ikke pels på halen for bedre at kunne temperatur regulere sig.
Når det er varmt udvider rotten blodkarene i halen og øger derved blodgennemstrømningen og afgiver varme fra blodet ud gennem halen.
Når det er koldt sker det modsatte, så trækker rotten blodkarene i halen sammen og nedsætter blodgennemstrømningen i halen og bevarer derved en større varmemængde i selve kroppen.
Du kan finde en ganske informativ artikel om emnet her på ratbehavior.org

tack så jätte mycke ^^
Ok, kan någon svaret på detta då?
Varför tvättar råttor inte svansarna? De är superrenliga när det gäller sin egen päls men de skiter i att tvätta svansen?
:/
#5 ja det skulle jag oxo vilja ha svar på! Mina råttor iaf är jätterenliga men när det kommer till svansen så bryr de sig nada. Varför?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
vad är det effektivaste sättet att tvätta svansar på? har för mig att man skulle smörja den med nåt och sen torka av med papper. va de hudkräm eller barnolja eller nåt sånt? kommer inte ihåg. skulle behöva gå över svansarna på mina, de ser inte så roliga ut just nu.
Jag brukar regelbundet tvätta mina råttors svansar under ljummet rinnande kranvatten, så mycket det går bara. Vilket är svårt, särskilt kommer det bli svårt med våra nya som inte är riktigt tama än… Men ibland kan det hjälpa om de får ngt riktigt gott att äta samtidigt. :)
#7 Jag har också hört att man ska använda fet, oparfymerad hudkräm eller något liknande, just för att inte torka ut huden på svansen, samt undvika att tvätta med vatten eller tvål och vatten. Bara vad jag hört, men jag tycker det låter vettigt. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
men då kommer de ju bara vilja äta upp krämen :) nån som vet en bra giftfri kräm?
Jag undrar om ACOs "skyddande vitt vaselin" kan funka. På tuben står det "DU HAR en hud som har flera mycket torra och nariga partier. DU BEHÖVER en salva baserad på enbart fett, som lugnar, skyddar och är vattenavvisande. (…) Innehåller noggrant utvalda ämnen, välkända för att vara skonsamma mot huden. (…) Oparfymerad.". Kanske kan vara nåt?
Tillägg; "Ingredients: Petrolatum"
Jag brukar använda alldeles vanlig matolja, gnida in det i svansen och låta det verka en stund. Sedan börjar jag knåda och man riktigt ser hur skiten lossnar. Till sist sköljer jag med diskmedel för att få bort oljan och efteråt med vatten i mängder. Så torkar jag svansen och smörjer in den med rikligt med helosan (den blå tuben) . Fina blir dem!
mangome: gud så länge hade mina råttor aldrig velat sitta still! :O
…och hur var det nu: VARFÖR tvättar de inte sina svansar??
jag har sånt vaselin hemma. undrar om det går att använda. för ska det vara fett man smörjer med måste ju det vara det ultimata :D
#13 Det gör väl egentligen inget om oljan ligger kvar? :) Jag menar - den är ju inte farlig att få i sig och det enda som händer är väl att den fungerar som hudkräm. Eller är jag helt ute och cyklar? :)
#16 Jo, bättre hjälp mot torr hud har då i alla fall inte jag hittat! :)
#17 jag har funderat över det själv.. Jag antar att det blir så kletigt om den ligger kvar, och för att få bort skiten som oljan löst upp måste man ju skölja svansen med nåt. Och om jag inte är helt ute och cyklar så tar inte vatten bort olja. därför använder jag diskmedel med för att få bort all skit, oljan löser bara upp det lixom :D
olivolja. då får de bara lite extra nyttiga fetter när de slickar av det.
#19 Jo, det förstås. :D Men helosan kan kleta till det rätt rejält det också har jag märkt. Visserligen bara för ett tag, men det är nog så kladdigt.
Mina råttor sitter stilla så länge man grejjar med dem. Det är som att de fattar att om de sitter snällt i 10 minuter medans matte grejjar går det mycket fortare än om de bråkar, då tar det lätt 20 minuter. Så jag får massera och knåda in salva och olja bäst jag vill, de sitter snällt i handen. Eller ja, nästan alla sitter snällt i handen x) jag har en hona som blir galen när det kommer till vatten :p
Den ursprungliga frågan har inte fått svar än. Är det någon som vet varför råttor inte är särskilt noga med att rengöra svansen, medan de är väldigt noga med att hålla resten av kroppen ren? :)
#19: Diskmedel torkar ju ut så då försvinner ju halva anledningen till att man smörjer in med olja. Ta i stället olivolja och låt det vara kvar, som ladyinred skriver så är det ju bara nyttigt om de skulle slicka av det.
Ja, jag vill också veta svaret på frågan; Varför tvättar de allt utom svansen?
Ingen som vet? :)

Har ingen aning då mina faktiskt putsar svansen och har väldigt rena svansar över lag.
Qui dormit, non peccat
När man smörjer in svansen så borde väll vanlig matolja vara det bästa? Det är ju inte giftigt och mjukar upp…?
Hakuna matata!
Mina tvättar svansen och håller den ren, så när som på trycksvärta när de har tidningspapper.
Tvättar dem max 2 ggr/år, och då bara med vatten. Att hålla på med återfuktare tror jag är överskattat om man inte är på och tvättar konstant.
/Aremea

Jag har sett mina putsa svansarna, men bara några få gånger, och aldrig särskilt noggrannt. Jag har faktiskt ingen aning om varför dom struntar i svansen, för pälsen ska ju putsas hela tiden. :P
Angående olivolja så är det väl det bästa man kan smörja in svansen med, eftersom det funkar bra och bara är nyttigt om dom skulle slicka det i sig, precis som någon redan skrivit. Vad gäller Helosan så har jag läst/hört nånstans att det inte är bra? Minns dock ej varför.
Själv stjäl jag morsans "fenuril", från apoteket och som är ganska dyr tror jag. Mina råttor slickar då inte i sig det i alla fall och det är en grymt bra fuktsalva.
Mango; precis som kickan skriver så är ju diskmedel väldigt uttorkande, smörjer du in svansarna med någonting efter tvätten?
#30 ja, jag skrev i # 13, att jag smörjer i den med helosan efteråt. Jag har aldrig sett mina råttor slicka i sig av det..

#31, ja det skrev du ju, missade det. Sorry :)