Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 973 ggr
Absinthe
0

Råtthonans bäcken

Jag satt precis och funderade, de flesta vet ju att råtthonans bäcken stelnar omkring ett års ålder, därför ska en hona inte heller paras första gången i den åldern. Har detta varit känt länge och hur kom man på detta?

Mänskliga bäcken ändrar sig också med åren, är det som med allt annat att det är vetenskapen som kommit fram till detta eller har det varit en historik inom aveln på sällskapsråttan med problem runt denna åldern som gjort att någon ute i världen har forskat mer i detta för att sedan kunna sätta en ålder som råtthonor är lämpligast att para vid första gången?

Jag menar att vi vet ju att råttan inte får paras första gången pga av något, men varför kom man på det?

Nu är detta så att jag är extremt nyvaken och tycker att frågan är riktigt bra nu, men sen i eftermiddag kommer jag nog skratta åt mig själv om någon svarat och svaret är väldigt enkelt om jag bara funderat och googlat lite. Eller så kommer jag bli superglad om det faktiskt var ett lite mer spännande svar än bara vetenskapsmän som använt råttor vid expriment. =)

(Och jag är alltid lika virrig med vilken kategori, hoppas den hamnar rätt) ^^,

allobosia
0

*putt*

hus-musen
0

Har faktiskt ingen aning om vart det kommer ifrån från början.. Ska kika om jag hittar något intressant=)

Qui dormit, non peccat

MalinMalin
0

Jag har hållt på med smådjur i 20 år och jag tror det där kommer ifrån marsvin…För det är ju sant att alla djurslags även människors bäcken stelnar inte utan blir mindre elastiska när man blir äldre..och som sagt så tror jag det kommer ifrån att det handlar om marsvin ifrån början.

För dom föder stora färdigutvecklade ungar som behöver ett rejält elastiskt bäcken för att få ut dom och där ställer det verkligen till problem om dom inte fått sin första kull innan ett års ålder.

Jag tror inte det är till att jämnföra med råttor.

Först är råttors ungar så små när dom föds i förhållande till mamman,sedan min egen åsikt så skulle jag inte para en råtthona som går över 8-9 månaders ålder om hon inte fått en kull innan för oxå hur äldre ett djur blir desto lägre mängd hormoner har man(Även människor)och det kan bidrag till att dom får dåligt förlossningsarbete,lättare att få havandeskapsförgiftning osv…Men inte tror jag mkt på att skulle blir problem med att en råtthonas bäcken inte kan vidga sig så ungarna inte passerar.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Nicciz
0

Hahaa den här hade jag helt missat XD jisses! Just den här diskussionen tycker jag är intressant o värd att puttas på.

Terato
0

Kan inte du tillägga din synpunkt då, Nicciz?

Har för mig att jag läst någonstans(jag vet, världens sämsta sätt att presentera info)att det inte handlar om bäckenet för råtthonor utan snarare om att deras allmänna kondition försämras efter året? De brukar ju lägga på sig, tappa muskler osv. när de blir äldre. Och en råtthona bör ju vara i god kondition när hon ska ha bebisar. Därför parar man inte på henne efter året.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elshira
0

Men säg att jag har en hona som är 1½-2 år, hon har haft ungar tidigare och är förövrigt väldigt pigg och frisk, skulle det vara helt "omöjligt" att ta en kull på denna honan då?

Hakuna matata!

Absinthe
0

Man ska inte ta kullar på en hona som är över 1½ år.. =)

Elshira
0

Jag är ingen expert emn tänker bara vad jag har i erfarenhet från andra djur xD De flesta djur har en "max ålder" då man inte bör ta ungar på dem, men jag har i.af upplevt att så länge djuret är friskt och i full hälsa så brukar det inte vara några problem? Nu brukar ju itne råttor bli så gammla utan de är ju lite halvt pensionärer när de börjar nå mott 2 års sträcket, men det finns ju trotts allt de som blir äldre? o.O

Försöker bara tänka teoretiskt å av andra erfarenheter, påstår inte att jag vet något om det, är bara nyfiken :D

Hakuna matata!

Terato
0

Det är väl kanske så också att det inte alltid är så lätt att veta om honan är i perfekt skick.

teratos.r8or.se

Elshira
0

Om de inte varit sjuka tidigare, inte rosslar, har några knölar etc är i gott hull och har blank fin pälls och är aktiva borde det ju inte vara något större fel på dem?

Hakuna matata!

Terato
0

Haha, jag väntar tills någon duktigare kan svara!

Men det är helt klart bra frågor du ställer.

teratos.r8or.se

Elshira
0

Det enda jag vet på övriga djur som kan bli ett problem då de är lite äldre är att de itne alltid renar sig som de ska efter en parning då de inte tar sig, annars vet jag inga åldersrelaterade men?

Säger itne jag tycker man ska avla på gammla honor men diskussioner är ju altid intressanta :)

Hakuna matata!