Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1074 ggr
Jossangizmo
0

Hjälp! :'(

Jag behöver hjälp! Mina två råttor har problem med vänstra ögat. Jag är nybörgare med råttor och detta är mina första små söta råttor. Min ena råtta ''Piff'' har blod runt sitt vänstra öga varje dag. Och min andra råtta ''Puff'' har en vit färgad runing i vänstra ögat. Den är där också varenda dag. Vissa dagar är den större än de andra dagarna. Jag är så orolig så jag ibland inte kan sova på nätterna för jag funderar så mycket på det om det är något allvarligt eller om jag ska gå till en vetrinär med dem. Min pappa säger att det inte är någon fara med dem så jag behöver inte oroamig men jag gör det ändån. Jag behöver ett profs som kan svara vf de har såna problem med sitt vänstra öga. De är bara 6 mån gammla.

Snälla hjälp mig. Jag kan lägga in foton på deras ögon så fort jag kan :)

Detta är mina första små råttor

Piff - Blod runt ögat (vänstra ögat)

Puff - En vit runing i ögat (vänstra ögat)

Jossangizmo
0

Ingen som kan hjälpa mig?

Mymlan
0

Piff inget blod. När råttans tårar även snor kommer ut i luften så blir det rött och kan se ut som blod.

Vad har du för bottenmatrial till dem?

Det andra överlåter jag andra att ge svar på.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Jossangizmo
0

#2 bottenmatrialet är plast. Och så har jag toa-lätt som spån.

RattLife
0

Mina råttor har haft ögon inflamation då rann det vit från ögat och det kunnde klibbas igen.

Om någon i din familj har linser så kan du ta sånt som man her på linserna som inte svider i ögonen det kan du duta på en topps och tvätta försiktigt på ögonen eller så tar du varmt vatten.

Råttornas snor kan ju vara rött men det skulle ju vara konstigt att det kommer snor från ögat men du kan ju testa med att ringa till en vetrinär eller söka på internet.

Mymlan
0

#4 Nu menade jag ej att snor rinner från ögonen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vita randen runt ögat kan ju vara det som syns när råttan tittar uppåt, särskilt dem med svarta eller rubinögon.

Lägger med en bild så kan du säga om det ser liknande ut. Gör det det är det ingen panik, helt normalt! :)

Det röda som ser ut som blod är inte det, som de andra redan sagt. Råttornas sekret (snor och tårar) blir rött vid kontakt med luften.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jossangizmo
0

#4 ockej!

Jossangizmo
0

#6 Ockej. Men det är inte det vita vid ögat som man ser när de tittar upp. Den är en vit ring som är typ färglaggd i mitten av ringen, så hela ringen är vit. Och det är i mitten av ögat det är vitt. Och det är bara ena ögat.

Ladyinred
0

är pupillen vit? i så fall har den starr och är blind.

Jossangizmo
0

#9 Ja! jag tror det är pupillen. Vad är starr?

silverorm
0

#10 Starr är en grumling av linsen i ögat, gör ej ont men råttan ser dåligt, som att titta genom frostat glas. Ett foto vore ju bra! Flört

Jossangizmo
0

#10 okej! Men ska jag gå till vetrinär med någon av råttorna? Det blir nog ingen bild förren nästa vecka för jag är 12 år och bor ju såklart fortfarande hos mina föreldrar och dem är skilda och jag är hos min mamma och jag har mina råttor hos min pappa Flört

Ladyinred
0

just starren finns det inte så mycket åt.

Jossangizmo
0

#13 ockej :) Nu har jag fått diagnoser på både Piffs skador och Puffs :)

silverorm
0

#12 Det är nog ingen fara, råttor är rätt så tåliga djur, se bara till att de har det dammfritt och dragfritt hos sig! Ha även koll på ögonen hur de ser ut, om de blir värre el om det drabbade ögat börjar poppa ut. Annars är det nog ingen större fara, o inget en vet kan göra något åt ändå, förutom att ge droppar, då mot infektion om det skulle vara så!? Din pappa får kolla dem för dig o rapportera!Flört

Jossangizmo
0

#15 Ska jag ge dem droppar? elr behövs det inte.

silverorm
0

#16 Tror jag inte behövs, bara om deras symtom blir värre o vetten tycker nåt kan göras!Glad Du kan ju prova att droppa lite linsvätska för att skölja, inget annat.

Jossangizmo
0

#16 Tack för hjälpen :)